Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

DSB-udvidelse bliver ret synlig

Når Fredericia og de to andre store jernbanebyer i Danmark, København og Aarhus, skal modtage og klargøre cirka 200 nye togsæt i årene 2023-2029, betyder det en 50 meter lang udvidelse i tre spor af DSB's værksted ved Egumvej i Fredericia. De togsæt afløser blandt andet 83 IC4-togsæt (billedet). Arkivfoto: Henning Bagger, Scanpix

DSB-udvidelse bliver ret synlig

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Værksted, som tog til og fra Fredericia kører forbi, forlænges cirka 50 meter. Skal fremover modtage og servicere op mod 200 nye togsæt til fremtidens banetrafik.

Fredericia: DSB kan endnu ikke sige, hvor mange nye ansatte der skal findes til det kommende, udvidede togværksted i Fredericia.

Men anlægget på baneterrænet neden for Egumvej vokser i de kommende år med cirka 50 meter i længden, så Fredericia og de to andre store DSB-byer - København og Aarhus - kan modtage, teste og klargøre op mod 200 nye togsæt, når de er indkøbt og leveret til den danske stat i årene 2023-2029.

Der bliver tale om et udbud i starten af 2018, og så går der cirka et år til halvandet, før en handel er på plads
Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel i DSB

110 meter nye spor

Som omtalt i Fredericia Dagblad tirsdag udbygger og nybygger DSB værksteder i Fredericia, København og Aarhus, fordi man i løbet af 2019 indgår aftale med en leverandør af de cirka 200 togsæt - med i alt 43.000 siddepladser - for at rejse sig efter skandalen med IC4-togene, der aldrig rigtig kom til at køre tilfredsstillende. Eller blev leveret til tiden.

Den halvt hundrede meter lange udvidelse af værkstedet ved Egumvej betyder, at der kan lægges 110 meter nye spor under tag. Fordelt på de nuværende tre spor med tilhørende undervognsgrav og andre værkstedsfaciliteter.

Værkstedet skal derudover - efter modtagelsen - vedligeholde en del af Danmarks nye tog. Det oplyser Jürgen Müller, direktør for strategi og togmateriel i DSB.

Måske dobbeltdækkere

Ligesom Jürgen Müller ikke kan udtale sig om udvidelsen af medarbejderstaben i Fredericia, er det endnu også uvist, hvor mange togsæt DSB lander. Men tallet ligger omkring 200.

Det afhænger naturligt nok af længden på det materiel, DSB lige nu er i dialog om med ni producenter. Alle er de store og kendte europæiske leverandører med tog, der har alle godkendelser og er i god drift og beviseligt har været det længe, siger Jürgen Müller. Altså hyldevarer.

Ingen ønsker en ny IC4-sump. I forhold til antallet af nye togsæt i det cirka 20 milliarder kroner dyre projekt "Fremtidens tog" indgår også overvejelser om dobbeltdækkervogne.

- Der bliver tale om et udbud i starten af 2018, og så går der cirka et år eller halvandet, før en handel er på plads, forklarer Jürgen Müller.

Farvel til diesel i 2030

Herefter skal de nye togsæt ankomme, testes og modificeres til danske forhold. De skal myndighedsgodkendes og indsættes i trafikken i 2023-2029. Altså blandt andet med Fredericia som base.

Prøvekørslerne vil formentlig finde sted mellem Vojens og Tinglev. Alle nye tog er eltog, så modtagelsen i Danmark koordineres nøje med Banedanmarks ligeså milliard-dyre og langvarige arbejde med at gøre flere togstrækninger strømførende. Ligesom et nyt signalprogram er ved at blive rullet ud langs de danske jernbaner.

De nye togsæt afløser ikke alene de 83 danske IC4-togsæt og 23 IC2'ere, som er en noget mindre model, primært til regionaldrift. Disse to toggenerationer skrottes eller sælges. Men også de aldrende IC3-tog pensioneres efter lang og tro tjeneste.

DSB har efter planen udfaset alle sine dieseltog i 2030. IC3-flåden er de sidste, DSB siger farvel til.