Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Skoler: Godt med ekstra 14 millioner - men det er ikke nok

Kirstinebjergskolens afdeling på Havepladsvej trænger til renovering, lyder det fra skolen i et høringssvar. Det sker i en kommentar til borgmester Jacob Bjerregaards forslag til budgettet for 2018. Arkivfoto: Torben Glyum

Skoler: Godt med ekstra 14 millioner - men det er ikke nok

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Børn og unge har udsigt til 14 millioner ekstra i budget. Men området mister tre millioner på grund af regerings-spareplan. Det bekymrer flere skoler, som mangler både hænder og renoveringer.

Fredericia: Folkeskolerne mangler både hænder og renoveringer. Også selvom borgmesteren foreslår at sende 14 millioner ekstra ud til drift på børn- og ungeområdet, er der bekymring på skolerne.

Det fremgår af de høringssvar, der er kommet efter borgmesteren forslag til et budget for 2018.

Erritsø Fællesskole roser, at der er flere penge på vej. Men samtidig er der bekymring for regeringens effektiviseringsprogram.

- Vi har meget svært ved at få øje på, hvor vi i Erritsø Fællesskole skal finde yderligere effektiviseringer- uden at det kommer til at påvirke kvaliteten af vores daglige arbejde, skriver skolen i et høringssvar.

 

Lærer-ros til borgmester - og lidt tidsler: Der er for få kroner
Selv med de foreslåede 10 millioner til skoleområdet opnår vi kun at undgå en reel nedskæring. Vi kan kun sige 10 millioner til drift i skolerne i Fredericia Kommune er en start, MEN vi mangler flere midler.
Bestyrelsen på Fjordbakkeskolen

Danmarks lavest finansierede

Effektiviseringsprogrammet er en del af regeringens aftale med Kommunernes Landsforening, som pålægger kommunerne at spare 1 milliard om året.

Tommy Abildgaard, som er økonomi- og personalechef i Fredericia Kommune, oplyser, at Fredericias andel er cirka 10 millioner. Og at børn- og ungeområdet formentlig lander på cirka tre millioner.

Altså har børn- og ungeområdet udsigt til 14 millioner ekstra - minus de tre millioner. De 14 millioner er fordelt på ti millioner på skolerne, to millioner til ungemiljøet og to til dagtilbudene.

Fra Ullerup Bæk Skolen er der følgende kommentar til de 14 millioner i oplægget:

- Det er godt og meget tiltrængt. Medarbejdersiden mener dog, at beløbet er utilstrækkeligt. Beløbet vil ikke løfte Fredericia væk fra pladsen som en af Danmarks lavest finansierede skoler, lyder kommentaren, hvor der er ros til planerne om energirenovering. Renoveringen af afdelingen på Nørre Allé har givet et bedre undervisningsmiljø.

- Vi har flere steder på Ullerup Bæk Skolen, hvor målte CO2-værdier i klasseværelserne er langt over det tilladte, jvf. Fredericias indeklimaundersøgelse 2016, skriver skolen.

 

 

Mange i klasserne

Frederiksodde Skolen, som har specialelever, roser planerne om at ansætte 30-35 lærere og pædagoger:

- Klassekoefficienten i Fredericia er høj og bidrager til en læringsmæssig udfordring i de enkelte klasser. Alt for mange elever modtager ikke et optimalt tilbud på baggrund af dette, skriver skolen, som foreslår at øge "grundtildelingen" pr. elev, hvor Fredericias tildeling til skolerne er blandt landets laveste.

Kirstinebjergskolen konstaterer også tilfredshed over, at børn og unge får flere penge.

- En velfærdsinvestering på 14 millioner kroner til driften af vores folkeskole er godt, men ikke godt nok. Folkeskolen er selv med ti millioner fortsat underfinansieret, understreger skolen i en høringssvar. Her advares også mod regeringens effektiviseringsprogram, som "vil reducere antallet af medarbejdere i skolerne og SFO'erne".

Afdelingen på Havepladsvej trænger til renovering.

- Det gælder blandt andet faglokaler, klasseværelser, gangarealer, stole og bord og fællesområder på afdelingen, som ikke lever op til et nutidigt, moderne og indbydende læringsmiljø, lyder det.