Billundbanen ramt af nye forsinkelser

Tre linjeføringer er i spil for øjeblikket. Naboerne har ventet i usikkerhed i flere år, men Banedanmark har ikke orienteret dem om den seneste udsættelse. Illustration: Banedanmark

Billundbanen ramt af nye forsinkelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark er løbet ind i nye problemer. Denne gang er de af både økonomisk og teknisk art. Det er ved at være en farce, mener naboerne.

Give: Skal der ikke køre godstog til Billund Lufthavn?

Det kommer tilsyneladende bag på Banedanmark.

Banedanmark har i fire år arbejdet med planlægning og projektering af den nye jernbaneforbindelse mellem Vejle og Billund. Projekter er jævnligt blevet forsinket og er nu blevet det igen.

Efter to borgermøder og en otte ugers høringsperiode om vvm-redegørelsen i begyndelsen af dette år, var det meningen, at Banedanmark inden sommer skulle aflevere et samlet høringssvar til transportministeren og politikerne i Folketingets transportudvalg. Planen var, at politikerne skulle diskutere høringssvaret i løbet af august, men det bliver ikke til noget.

Banedanmark har måtte meddele, at sammenskrivning af høringssvarene og Banedanmarks egne vurderinger er udsat. Nu forventer man først at kunne aflevere et samlet vvm-beslutningsgrundlag i slutningen af november.

Begrundelsen er blandt andet, at det pludselig er gået op for Banedanmark, at der ikke skal køre godstog på den nye strækning.

Skrevet om Billundbanen
  • Billund Lufthavn er Danmarks næststørste lufthavn. Lufthavnen havde 2,7 mio. årlige flyrejser i 2011, og der er samlet omkring 4 mio. årlige rejser relateret til lufthavnen. Billund Lufthavn ligger langt fra de nærmeste større byer, og størstedelen af den nuværende trafik til lufthavnen består i dag af privat biltrafik. En ny bane til Billund Lufthavn kan således give en alternativ forbindelse til de mange forretnings-, charter- og fritidsrejsende, såvel som til lufthavnens personale.


Fra Banedanmark i Idefaseoplæg 2014
  • Banedanmark forventes i efteråret 2018 at foretage en supplerende VVM-høring for projektet, idet der blandt andet er sket væsentlige projektændringer som følge af, at der ikke vurderes behov for at have mulighed for kørsel med godstog på strækningen. Dette betyder, at projektets tekniske løsning ændres blandt andet visuelt og støjmæssigt, når der kun planlægges med passagertog.


Fra transportministeriets anlægsstatus 1. halvår 2018

Overraskelse

Det fremgår af Banedanmarks egne oplysninger. I "Status for anlægs- og byggeprojekter" for første halvår 2018 står der blandt andet:

- Banedanmark forventes i efteråret 2018 at foretage en supplerende vvm-høring for projektet, idet der blandt andet er sket væsentlige projektændringer som følge af, at der ikke vurderes behov for at have mulighed for kørsel med godstog på strækningen. Dette betyder, at projektets tekniske løsning ændres blandt andet visuelt og støjmæssigt, når der kun planlægges med passagertog, hedder det i statusredegørelsen.

Hvordan dimensioneringen til godstog er kommet med i projektet står hen i det uvisse.

Ifølge Banedanmarks oplæg til projektet for fire år siden lød opgaven således:

- Billund Lufthavn ligger langt fra de nærmeste større byer, og størstedelen af den nuværende trafik til lufthavnen består i dag af privat biltrafik. En ny bane til Billund Lufthavn kan således give en alternativ forbindelse til de mange forretnings-, charter- og fritidsrejsende, såvel som til lufthavnens personale.

Galgenhumor

Hos de mennesker, der risikerer at få en jernbane i baghaven, er stemningen ved at være præget af galgenhumor. I flere år har de levet med usikkerheden om, hvorvidt de ville få en fremtid med eller uden jernbane. For nogle vil banen ødelægge deres landbrug. For andre vil det "blot" ødelægge områdets fred og ro.

Det har sat al udvikling i området i stå og nu er beslutningen om linjeføringen igen udskudt. Det er dog ikke noget, Banedanmark officielt har meddelt de mennesker, der vil blive berørt af banen. De har selv måtte finde oplysningerne.

- Det synes jeg ikke er i orden. Nu har vi levet med usikkerheden siden Togfonden blev vedtaget i 2013 og vi får stort set ingen informationer. Vi har oplevet den ene forsinkelse efter den anden, men vi skal selv finde oplysninger, siger Martin Fogh Skovlyst, der fandt den seneste forsinkelse i Banedanmarks halvårsstatus.

At Banedanmark bruger godstog som undskyldning får for ham hele projektet til at ligne en farce.

Avisen har torsdag kontaktet Banedanmark såvel telefonisk og skriftligt for at få en kommentar til den nye forsinkelse. Ved redaktionens slutning fredag er der endnu ikke kommet svar.

Billundbanen ramt af nye forsinkelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce