Danmark kan spare 200 millioner kroner ved at vælge en Farrelinje

Ved at flytte Gadbjerglinjen en kilometer mod nord slipper man for mange udgravninger i bevaringsværdig natur. Man sparer også 200 millioner kroner og kommer ind i lufthavnen fra nord, så man slipper for at grave hele lufthavnen op fra øst til vest. Illustration: Banedanmark

Danmark kan spare 200 millioner kroner ved at vælge en Farrelinje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Banedanmark har konsekvent valgt de dårligste og de dyreste løsninger på en ny jernbane til Billund, mener lokale beboere. De anbefaler i stedet en forbindelse over Gadbjerg og Farre.

Give: "Drop omgående de to Jelling-løsninger og erkend, at hverken den ene eller den anden linjeføring er en løsning på Billund-banen, som samfundet kan være tjent med."

Så kontant lyder det i et af de mange høringssvar, der for øjeblikket er på vej til Banedanmark. Høringssvarene kommer fra nogle af de mange mennesker, der risikerer at få deres hjem, deres virksomhed og deres landskab ødelagt af de tre linjeføringer, Banedanmark har lagt frem.

Mange af beboerne vil få jernbanen meget tæt på deres hjem. Det er de naturligvis ikke begejstrede for. Mange landmænd vil adgangen til dele af deres arealer besværliggjort. Og de gamle istidlandskab med morænebakken og tunneldale vil blive spoleret af gennemgravninger og seks meter høje dæmninger.

Samtidig er de tre linjeføringer så kostbare at anlægge, at Banedanmark har måtte skære alle muligheder for godstransport væk i et forsøg på at holde omkostningerne nede i nærheden af de 750 millioner kroner, der er afsat i Togfonden.

Omkostningen ved tog over Gadbjerg vil højest betyde et minuts længere rejsetid, og ved lidt højere hastigheder på grund af de lange lige strækninger, vil forskellen blive endnu mindre. Det vil til gengæld betyde en rejsetidsbesparelse på mindst 20 minutter til lufthavnen fra det nordvestjyske område.
Fra Jørgen Braads hørringssvar

- I stedet for at Banedanmark bruger penge og tid på at få gennemført en udvidet vvm-redegørelse på nogle Jelling-løsninger, som teknisk set er dårlige anlægsprojekter til en alt for høj pris, så ville pengene have tjent sig ind mange gange, hvis de i stedet var blevet brugt på en vvm-redegørelse af Farre-linjeføringen, hedder det i det høringssvar Jørgen Braad har sendt til Banedanmark.

Ved at lade Billundbanen kører op mod Farre kan der spares et par hundrede millioner kroner alene i anlægsomkostninger. Her er terrænet fladt og stort set stabilt. Der er begrænsede stigninger, så der vil ikke være problemer med også at transportere gods.

Denne løsning vil ikke ødelægge natur og der vil være mindst 100 meter til samtlige beboelser på strækningen.

Linjeføringen er visionær og bygger på muligheden for en fremtidig sammenkobling med en nord - sydgående Hærvejsjernbanelinie, hedder det i høringssvaret.

En Hærvejsjernbane foreslås lagt i samme transportkorridor som en Hærvejsmotorvej.

Danmark kan spare 200 millioner kroner ved at vælge en Farrelinje

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce