Det kommer til at koste skatteyderne milliarder

Martin Fogh Skovlyst er ikke blot nabo til de tre linjeføringer, Banedanmark har lagt op til. Han er også aktiv i politik og byrådskandidat for Liberal Alliance. Foto: Søren E. Alwan

Det kommer til at koste skatteyderne milliarder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Fogh Skovlyst ryster på hovedet over den nu blotlagte økonomi for en ny jernbane til Billund. Men for ham taler hensynet til mennesker og natur dog mere end projektets elendige økonomi.

Give: Banedanmark har gennem fem år nægtet at oplyse noget om økonomien i projekt Ny jernbane til Billund.

Nu har Banedanmark netop afleveret sit endelige bud på et beslutningsgrundlag til Transportministeriet og dermed Folketinget. Økonomien er nøjagtigt så slem, som en af naboerne til den kommende jernbane, Martin Fogh Skovlyst, gennem det seneste år har hævdet, det må være.

- Vi har nu endelig en økonomisk oversigt over projektet. Den viser ikke overraskende, at hvis vi investerer 842 millioner skattekroner i det, så vil de om 50 år have forrentet sig til en negativ værdi på 1377 millioner kroner. Hvis det var mine egne penge, så ville jeg grave dem ned i de 50 år i stedet for. For her taler vi om en forrentning på minus 65 procent, siger Martin Fogh Skovlyst.

Han mener, at alle danskere burde læse i det mindste de første fire sider i oplægget. Det er en sammenfatning af projektet og han mener, den vil hensætte de fleste danske i stor forvirring og en endnu større undren.

De tre linjeføringer, som Banedanmark har lagt frem som beslutningsgrundlag for folketingsmedlemmerne. Illustration: Banedanmark
De tre linjeføringer, som Banedanmark har lagt frem som beslutningsgrundlag for folketingsmedlemmerne. Illustration: Banedanmark

Fulde fem

- Jeg tror ikke, der er nogen danskere overhovedet, der vil kunne forstå det, hvis nogen ved deres fulde fem gennemfører dette projekt, siger Martin Fogh Skovlyst.

Han har også været inde at kigge på de tabeller, der ligger bag de første fire siders sammenfatning. Det gør efter hans opfattelse på ingen måde økonomien i den nye jernbane til Billund mere forståelig eller fornuftig.

På den positive side medregner Banedanmark indtægten for solgte billetter fra de brugere, man forventer vil gøre brug af den kommende bane til især Billund Lufthavn. Disse indtægter er opgjort til 222 millioner kroner.

På positivsiden tæller også nedlæggelse af diverse buslinjer. Det bidrager med et plus i regnskabet på 568 millioner kroner, altså næsten tre gange så meget som billetindtægterne.

Desværre er der også udgifter forbundet med at holde banen kørende, efter der er investeret omkring 900 millioner kroner i anlæggelsen. Tog- og banedrift er anslået til at koste næsten 1,3 milliarder kroner.

- Det er med andre ord et gennemført underskudsprojekt fra første færd, konstaterer Martin Fogh Skovlyst.

Almenvellet

Det er slemt nok i sig selv. Endnu værre bliver det, hvis man begynder at se på omkostningerne for menneskene og naturen i de områder, der bliver berørt.

Så får Martin Fogh Skovlyst en klump i halsen. Det håber han også politikerne i Vejle Kommune må få.

- De må sidde med en bitter smag i munden, når det går op for dem, hvad projektet kommer til at påføre kommunens borgere, for at Billunds erhvervsliv kan skrive i deres turistbrochure, at man kan komme dertil med tog, siger han.

Projektet medfører i øvrigt, at der skal ske eksproprieringer. De forskellige forslag medfører alle større eller mindre ekspropriationer.

- Man kan stille det spørgsmål, om det overhovedet er lovligt at ekspropriere jord til sådan et projekt. Ekspropriation skal ske af hensyn til almenvellet, og det hensyn har jeg svært ved at finde noget sted i det her projekt, siger Martin Fogh Skovlyst.

Det kommer til at koste skatteyderne milliarder

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce