Ekspert: Ren passager-bane giver mere luftforurening

Alle Banedanmarks forslag til linjeføring skal gennemskære morænebakker fra istiden. Jørgen Braad anerkender, at der nu skal graves mindre jord væk, men det har en række andre negative følgekonsekvenser. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Ekspert: Ren passager-bane giver mere luftforurening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

"Toggruppen Åst-Mørup-Gadbjerg" mener, at der vil komme mere dieselos ud i atmosfæren, hvis den nye jernbane til Billund kun skal være til passagertog. Sådan en bane har nemlig stejlere stigninger - så motorerne kommer mere på arbejde.

Give: Der er langt mellem regeringens klimapolitiske målsætninger og de tre bud, Banedanmark lægger frem som mulige løsninger på en jernbane mellem Vejle og Billund.

Det mener "Toggruppen Åst-Mørup-Gadbjerg". Gruppens tekniske ekspert Jørgen Braad, der i mange år har arbejdet med jernbaneløsninger, har netop sendt sit høringssvar på den supplerende VVM-redegørelse, Banedanmark sendte i høring midt i september. Her udløber høringsfristen 17. oktober.

En VVM-redegørelse har tidligere været i høring. Men ingen af de tre foreslåede linjeføringer kunne holde sig inden for de økonomiske rammer, der var lagt for Billundbanen. Banedanmark har derfor modificeret sine forslag ved at pille transporten af gods ud af forslaget. Godstransport var heller ikke med i det oprindelige oplæg.

For at spare på omkostningerne ved at anlægge jernbanen har Banedanmark som tidligere beskrevet skåret toppen af de udgravninger, der skal foretages, hvis linjeføringen skal passere gennem et gammelt istidslandskab. Stigningerne kan anlægges stejlere, hvis der kun skal køre passagertog.

Banedanmark foreslår stigninger på banelinjerne, som er presset til det yderste i forhold til selv undtagelsesbestemmelserne i "Sporreglerne", som banen skal projekteres i overensstemmelse med.
Fra Jørgen Braads høringssvar

- Men det kommer til at koste på mængden af udstødningsgasser og støj fra dieseltogene. Hvis man lader stigningerne gå helt til grænsen af de muligheder, der er i reglerne for jernbanespor, og det gør man her, så skal lokomotiverne slide hårdere i det, konstaterer Jørgen Braad i sit høringssvar.

Selv om stigningerne bliver stejlere og udgravningerne mindre, bliver sporene på de flade strækninger mellem morænebakkerne hævet. Det sker ifølge Jørgen Braad sandsynligvis for at spare penge.

- Ved at bygge højere dæmninger til sporene slipper man for at skulle fragte jorden længere væk for at deponere den, siger han.

Men, hedder det i hans høringssvar:

- De forøgede, synlige dæmningsopbygninger for gennemførelse af de to Jelling-løsninger på tværs af tunneldalen med de kraftigere banestigninger vil visuelt skæmme landskabet og reducere det frie udsyn på langs igennem det smukke tunnellandskab.

Ekspert: Ren passager-bane giver mere luftforurening

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce