Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Medicinrobot giver personalet mere kvalitetstid med kunderne

Robotten finder selv den medicin frem, som personalet skal bruge ved den enkelte kunde. Foto Jim Hoff

Medicinrobot giver personalet mere kvalitetstid med kunderne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Give Apotek har siden 1. juli brugt en robot til at ordne medicinlogistikken på apoteket og det har frigjort endnu mere kvalitetstid til personalet sammen med kunderne

GIVE: Det er en 'sommergave' af en betragtelig størrelse, som apoteker Muhammad Saeed har givet sig selv og sit personale på Give Apotek. Apotekeren, der for øvrigt kunne fejre 1 års-jubilæum i Give 1. juli, har nemlig indkøbt en såkaldt medicinrobot, som i høj grad effektiviserer og letter personalets arbejde både bag og foran disken.

- Robotten er placeret mellem vores betjeningsdiske ude i butikken og vores baglokale, hvor vi ordner medicinforsendelser. Robotten finder selv den medicin frem, som personalet skal bruge ved den enkelte kunde. Der er to betjeningspaneler i butikken og én ude bagved. Her taster personalet den ønskede medicin ind, og så sørger robotten for resten, fortæller Muhammad Saeed, der har investeret en god million i det højteknologiske vidunder.

Jeg beholder hele mit personale. Indkøbet af medicinrobotten handler jo om at finde flere timer til kunderne, ikke at spare på personalet. Det her handler om at komme tættere på kunderne, og det er mennesker og ikke maskiner, der skal løse den slags opgaver
Apoteker Muhammad Saeed

Mindre ventetid, mere kvalitetstid

Robotten fungerer stort set fuldautomatisk og kræver kun lidt menneskehjælp i startfasen: Pilleglas og medicinæsker skal bare stilles på et transportbånd. Så vil robotten via stregkoder og varenumre kunne "genkende" medicinen og stille den på de rette hylder på lageret. Samme princip gør sig gældende, når en kunde træder ind i butikken med en recept. Varen tastes ind på en computer, og efter få sekunder kommer medicinen ud af et hul i væggen.

-Vi sparer rigtig meget tid ude bagved med sortering og med at lede efter den rigtige medicin. Det gør det hele mere effektivt, og ikke mindst resulterer det i mindre ventetid for den enkelte kunde, fortæller Rikke, der er 3. årselev på Giver Apotek.

Hun bakkes fuldt op af farmaceut og stedfortrædende apoteker, Winnie Kristensen, der ser Muhammad Saeeds "sommergave" som et godt nyt tiltag på apoteket.

-Robotten har bestemt lettet vores arbejdsgang inde ved skranken. Vi har fået mere tid til den faglige dialog med kunderne, og ikke mindst får vi tid til endnu flere medicinsamtaler, hvilket også har været et af målene med at indføre medicinrobotten, siger Winnie Kristensen.

Koster ikke på personalesiden

Netop den øgede kvalitetstid med kunderne er helt afgørende for Muhammad Saeed, men også den kendsgerning, at hans personale får en lettere og mere effektiv arbejdsgang er vigtig for apotekeren. Og effektiviseringen koster, modsat hvad man har set andre steder, ikke på personalesiden.

-Jeg beholder hele mit personale. Indkøbet af medicinrobotten handler jo om at finde flere timer til kunderne, ikke at spare på personalet. Det her handler om at komme tættere på kunderne, og det er mennesker og ikke maskiner, der skal løse den slags opgaver. Lad blot robotten sortere, søge og finde medicinen, mens vores personale bruger tiden på kunderne. Det er det helt rigtige setup, pointerer Muhammad Saeed.

Ny og mere kundevenlig butiksindretning

Det er dog ikke kun bag kulissen, at Give Apotek er gennemgået væsentlige forandringer. Også selve butikken har fået et løft. Saeed har på mange kunders opfordring etableret en skydedør i stedet for den gamle tunge og noget uhåndterlige dobbeltdør, ligesom butikken har fået nyt inventar og en indretning, der gør det lettere for handicappede og gangbesværede at komme rundt.

På personalesiden er der også et par nyheder, idet Saeed har ansat to nye folk samt 3. årseleven Rikke, hvilket er en helt ny foreteelse hos Give Apotek.

-Man har aldrig før haft elever her på apoteket, men det laver vi om på nu. Faktisk søger jeg endnu en elev, siger Muhammad Saeed, der også står for apotekerne i Brande og Jelling. Og netop Brande er udset til at blive næste apotek, der får en medicinrobot.