Nabo til ny jernbane: Det vil være en bedre forretning at grave pengene ned

Martin Fogh Skovlyst følger Banedanmarks ageren omkring Billundbanen tæt. Men han skal efter eget udsagn trække alle oplysninger ud af Banedanmark. Styrelsen fortæller, ifølge ham, nødigt banens naboer noget. Arkivfoto: Morten Pape

Nabo til ny jernbane: Det vil være en bedre forretning at grave pengene ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Martin Fogh Skovlyst holder som nabo til den planlagte billund-bane nøje øje med Banedanmark. Efter hans mening er styrelsen mere end dårlig til at orientere de berørte borgere langs linjeføringerne. - Lige så dårlig som økonomien i banen, fremhæver han.

Give: "Der er ikke et potentiale for at køre banegods på den kommende Billundbane. Dette skyldes, at godset til og fra Billund skal til mange forskellige relationer, og at der mangler konsolideringsmuligheder."

Sådan hedder det i rapporten "Fremme af gods på bane", som Trafik- og Byggestyrelsen udarbejdede i 2016.

Dermed når man til den samme konklusion, som man allerede fire år tidligere nåede frem til i "Forundersøgelse af banebetjening af Billund Lufthavn" fra 2012. Her skrev Trafikstyrelsen:

- I Jelling-løsningen er taget hensyn til, at baneanlæggene (spor, broer og andre konstruktioner) ikke skal belastes med godstog, men alene togsæt til persontransport, hvilket har givet mulighed for lidt reducerede anlægsomkostninger, både i løsningen med almindelige banenormer og løsningen med særlige normer.

Derfor har det fra starten været Banedanmarks opgave at planlægge og projektere en jernbane, der kun skulle beregnes til persontransport.

Det er smart af Banedanmark at vente med at svare, indtil styrelsen har opdateret sin webside med information om forsinkelsen. Det er sket for meget nyligt. I øvrigt har alle de, som har tilmeldt sig nyhedsbrevet om Billundbanen, ikke fået nogen besked om nyheden.
Martin Fogh Skovlyst

Intet svar

Alligevel er den sidste forsinkelse blevet begrundet med, at der skal udarbejdes en supplerende vvm-redegørelse, fordi det pludselig er gået op for Banedanmark, at der ikke skal køre godstog på strækningen.

- Banedanmark forventes i efteråret 2018 at foretage en supplerende vvm-høring for projektet, idet der blandt andet er sket væsentlige projektændringer som følge af, at der ikke vurderes behov for at have mulighed for kørsel med godstog på strækningen, skriver Banedanmark i en status over projekterne i første halvår 2018.

Det er en status til Trafikministeriet, som seks år tidligere havde konkluderet, der ikke var basis for en bane til godstransport.

Avisen har spurgt Banedanmark, hvorfor styrelsen alligevel valgte en bane til godstransport. Det er der ikke kommet svar på.

Til gengæld skorter det ikke på forundring hos naboerne til den eventuelle bane. En af de mere aktive er Martin Fogh Skovlyst. Han mener, hele projektet er ved at udvikle sig til en farce.

Et hul i jorden

- Billundbanen kom på bordet i 2012. Nu kan vi se enden på 2018. I mellemtiden er man ikke engang kommet frem til en anbefaling af, hvor banen rent faktisk skal gå. Det eneste der er kommet, er forsinkelse på forsinkelse, hvilket er helt urimeligt for alle borgerne i området, siger Martin Fogh Skovlyst.

Udviklingen i hele området mellem Jelling og Billund har stort set ligget stille, siden banen kom med i Togfonden. Mange vil gerne sælge ejendomme, men ingen vil købe.

- Alle på nær Kristian Thulesen Dahl og Billunds borgmester har længe indset, at den bane er et samfundsøkonomisk hul. Normalt kræver den slags projekter en forrentning på mere end fire procent. Billundbanen giver negativ forrentning selvom man kunne bygge den gratis. Det er Banedanmarks egen beregning, understreger Martin Fogh Skovlyst.

Han opfordrer til, at man i stedet graver et hul i jorden og lægger en milliard kroner derned og dækker det til igen.

- Graver vi dem op igen om 30 år, så ville Danmark være blevet væsentlig rigere, end hvis vi putter dem i Billundbanen, siger han.

Nabo til ny jernbane: Det vil være en bedre forretning at grave pengene ned

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce