Naturen er Jytte Høegs store inspiration

Jytte Høegs "Rodmand har indtil videre slået rod på plænen ved Sognehuset. Foto: Skulpturby.dk

Naturen er Jytte Høegs store inspiration

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

bronzeskulpturen "Rodmand" er kun en enkelt af hendes naturværker. "Kålkvinder", "Vild Rabarberblad" er andre titler på hendes bronzeskulpturer.

Give: Er vi heldige, slår Jytte Høegs bidrag til årets udstilling i Skulpturbyen rod her.

Den har i hvert fald forudsætningerne for det, for den har titlen "Rodmand". Det navn falder helt naturlig, for manden er kun naturlig mand til bæltestedet. Nedefter er han udstyret med en lang række gevækster, der tydeligt bliver til rødder. Ja, selv armene er vokset nedad som rødder.

Han er med andre ord solidt forankret i undergrunden.

- Rodmanden er inspireret af mangrovetræer. De rækker deres lange rødder ned i det mørke vand, mens min rodmand mere rækker dem ned i undergrunden, siger Jytte Høeg.

Hun har faktisk fremstillet flere rodmænd. To af dem kan endda sættes sammen til et par. Den, der nu besøger Give er placeret på plænen ved Sognehuset, nabo til den frodige ballerina "Danzante". Hun har sin tyngde hos sig. Han må søge den i jorden.

I det hele taget er Jytte Høegs bronzeskulpturer jordbundne, forstået på den måde, at hun meget ofte lader naturen være en del af sine arbejder.

Den svære kunst

Det er et stort arbejde at støbe bronze, ikke mindst efter metoden "cire perdue", eller tabt voks, som Jytte Høeg foretrækker.

Først formes skulpturen i ler, så spartles der silikone på i to lag. Uden på silikonen støbes en gipskappe, der kan åbnes. Det sker for at støtte silikoneformen under det videre arbejde.

Så åbnes gipskappen og silikoneformen skæres op og originalen tages ud. Det hele samles igen. nu uden den originale lerskulptur. Så varmes der voks op, og det hældes i formen. Når voksen er kold åbnes formen og voksskulpturen tages forsigtigt ud. Indløb og udluftningskanaler "svejses" nu på voksen og der stænkes et "dublag" på voksskulpturen for at få alle detaljer med.

Voksafstøbningen sænkes nu ned i en form som fyldes med knust tegl og gips, der er rørt op i vand. Når gipsen er hærdet, udglødes formen i en ovn over nogle døgn, så al voks smelter bort. Derved opstår der et hulrum, som kan fyldes med flydende bronze. Når bronzen er kølet af, bankes bronzeskulpturen ud af støbeformen.

Nu begynder et møjsommeligt arbejde med svejsning, slibning og ciselering. Når den ønskede overflade er opnået, gives skulpturen en patina, for at understrege formen og give metallet varme og dybde.

Det er med andre ord ikke "kun" bronzen pris, der gør den slags skulpturer kostbare. Rodmand har en pris på 120.000 kroner.

Naturen er Jytte Høegs store inspiration

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce