Skulpturvandring med kvindeformer i centrum

Værket "Uden titel" af Carsten Fun Jensen var deltagerne første møde med en fortolkning af kvindekroppen. Dem fik de godt 70 deltagere flere af undervejs. Foto: Børge Larsen

Skulpturvandring med kvindeformer i centrum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Velbesøgt rundtur med veloplagt guide fik sat fokus på kunstnernes mange fortolkninger af det såkaldte svage køn. De kunstneriske udformninger er ikke hæmmet af virkeligheden, men de mange skulpturer viser dog, at også kvinder er meget forskellige.

Give: Vejret var i den grad på arrangørernes side, da den anden af årets tre gratis guidede skulpturvandringer fandt sted onsdag aften.

Det er nok en del af forklaringen på, at godt 70 deltagere dukkede op ved Huset ved 18.30-tiden. Og de kom ikke forgæves, for de fik en hurtig rundtur til hovedparten af skulpturerne i midtbyen med en højt talende og veloplaget Hanne Lund i spidsen som guide.

Næsten fra starten kom de kvindelige former i spil, både i snakken mellem deltagere og guide og på selve skulpturvandringen. Den skulptur, der udløste snakken om kvindeformer hedder endda slet ikke noget med kvinder. Det er Carsten Fun Jensen skulptur på plænen foran Huset. Den hedder faktisk ikke noget, men nævnes blot "Uden titel".

Men man behøver ikke at være sømand med syv måneder på havet for at kunne se tydelige kvindelige former. Fantasien gør naturligvis sit til det.

- Men det er jo det fantastiske ved skulpturer, også et værk som dette. Alle kan lægge det i værket, som de får associationer til. Men jeg siger altid, at man skal prøve at gå rundt om en skulptur. For hver gang man ser den fra en ny vinkel, får man sandsynligvis også en anden association, sagde Hanne Lund.

Hanne Lund ved værket
Hanne Lund ved værket "Pige" af Misja Rasmussen. Her har skulpturen kun antydninger af den kommende kvinde. Foto: Børge Larsen

Nok til gaden

Lige på den anden side af Rådhusbakken støder vi på fire flade skulpturer i fiberbeton. Helt flade er de ikke, for der er antydet bryster og de fire er tydeligvis gravide. "De ventende" hedder værket, der er af Paul M. Cederdorf.

Det er meget stilistisk. Ikke nogen svulmende former her. Men på sin egen vis udtryksfuld. Paul Cederdorf kommer vi i øvrigt tilbage til på turen.

Næste kvinde, vi møder på turen er en "måskekvinde". "Torso hedder værket, der står på hjørnet af Torvet og Rådhusbakken. Det er af Misja K. Rasmussen. Her er, med Hanne Lunds ord, noget til gaden, men intet til gården.

- Derfor er det vigtigt at gå rundt om en skulptur. Forfra er det en smuk kvindetorso, men bagsiden er stort set helt uden former, konstaterede Hanne Lund.

Lidt længere henne på Torvet, placeret lige foran Diagonalkroen, møder vi de næste to kvinder. De er begge skabt af Paul M. Cederdorf og hedder henholdsvis "Kvinde" og "Lady". De er uden tvivl kvinder med stort K.

"Danzante" af Matteo Lo Greco er et overdådigt bud på kvindens idealformer. Foto: Børge Larsen

Ballerinaer

- Men de har ingen arme. Det var noget, jeg studsede over, for det er kendetegnende for alle Cederdorfs kvinder. "De ventende" har ingen arme og disse to har heller ikke, sagde Hanne Lund.

Skulpturvandringen byder også på en lille pause. Den holdes midt i Østergade, hvor Give Vinhandel holder til. Her sælges blandt andet "Skulpturby vinen", som der serveres smagsprøver på. Således styrkede er deltagerne klar til den næste kvinde, som dog er meget ung. Det er igen Misja K. Rasmussen, der har skabt værket med titlen "Pige". Her er der kun antydninger af den kommende kvinde. Til gengæld har hun arme.

For enden af Østergade ligger Kølbæks Gård og overfor indkørslen til Solhøj. Her er der samlet tre meget forskellige tolkninger af kvinden. "Harpe" af Erik Lemcke, "Ankerkvinde" af Henning Tais Hedin og "Kvindekrop" af Ingolf Steffensen. Meget forskellige fortolkninger, der (et postulat) viser mere om kunstnernes tekniske evner end om kvindekroppens virkelige verden.

Ved Sognehuset er der mulighed for at se to udgaver af en ballerina. De er, for at sige det mildt, meget forskellige. "Ballerina" af Paul Lindau er et magert stykke kvindfolk. Ja, faktisk er det hun kun streger i luften.

"Danzante" af Matteo Lo Greco derimod er en meget frodig kvinde. Her er torsoen i centrum, hænderne er reduceret til "næsten ikke eksisterende" og fødderne er reduceret til stolper.

Kort sagt. Skulpturerne er lige som den virkelige verden: Der er noget for en hver smag.

Midt i Østergade sørgede Tommy Albrechtsen og Give Vinhandel for smagsprøver på
Midt i Østergade sørgede Tommy Albrechtsen og Give Vinhandel for smagsprøver på "Skulpturvinen". Foto: Børge Larsen

Skulpturvandring med kvindeformer i centrum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce