Toggruppe anbefaler Gadbjerglinjeføring - den vil gavne trafikken både lokalt og regionalt

Allerede i 2016 påviste ingeniør Jørgen Braad fra Toggruppen, at de to Jellinglønjeføringer vil koste mindst 100 millioner kroner mere end en lønjeføring over Gadbjer. Det skyldes blandt andet, at der skal flyttes bjerge af jord for at togene fra Jelling kan forceres istidslandskabets moræneaflejringer. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Toggruppe anbefaler Gadbjerglinjeføring - den vil gavne trafikken både lokalt og regionalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Linjeføringen for en ny jernbane til Billund Lufthavn kan stadig påvirkes. Ifølge lokal toggruppe, duer Gadbjerglinjen ikke i den udgave, Banedanmark har spillet ud med. Linjeføringen skal optimeres, mener gruppen.

Give: Det er ikke den store overraskelse, at toggruppen bestående af 650 personer fra Åst, Mørup og Gadbjerg foretrækker Gadbjerglinjen, hvis der skal anlægges en jernbane mellem Vejle og Billund.

De to andre forslag vil nemlig ifølge gruppen ikke bare ødelægge landsbyerne Åst og Mørup - de andre linjeforslag vil også ødelægge uerstattelige istidslandskaber.

Men toggruppen, der efter starten også kom til at omfatte folk fra Gadbjerg, nøjes i sit høringssvar ikke med at opremse de dårligdomme, som den synes de to linjeføringer direkte fra Jelling indeholder.

Den fremsætter også en række argumenter for, hvorfor linjeføringen skal gå via Gadbjerg. Blandt andet forsøger gruppen at tænke den nye Billundbane ind i en større trafikpolitisk helhedsløsning for den kollektive transport.

- Udvikling af Gadbjerg by med et togstop vil forbedre den kollektive trafik i Vejle Kommune og forøge passagertallet i form af pendlere imod Billund, Give-Herning, Jelling-Vejle, skriver gruppen således i høringssvaret.

Vores arbejde og den indsigt, vi har opnået i Billundbanens planlægning og håndtering igennem de sidste 2½ år, giver os desværre anledning til stor bekymring for, om politikerne får de korrekte og fyldestgørende oplysninger, der skal til for at træffe en beslutning om Billundbanen.
Fra Toggruppens høringssvar.

Tager fat i Togfonden

Jernbanen mellem Vejle og Billund er en del af den politiske aftale om Togfonden, som den daværende regering (S, SF og RV) indgik sammen med Dansk Folkeparti og Enhedslisten i 2014.

Den aftale bruger Toggruppen i sin argumentation. Det fremgår af Banedanmarks VVM-redegørelse, at en linjeføring direkte fra Jelling til Billund risikerer at isolere Nordvestjylland i forhold til den almindelige togdrift.

"En banebetjening af Billund vil bidrage til et generelt løft af den kollektive trafik i Midt- og Østjylland og skabe sammenhæng mellem landsdelstrafikken og de prioriterede byer i timemodellen, herunder blandt andet Vejle og Herning og Billund", hedder det i aftalen om Togfonden.

Det medfører ifølge Toggruppen fra Åst, Mørup og Gadbjerg, at man er nødt til at vælge Gadbjerglinjen:

- Når trafikken til Herning skal optimeres, skal toget køre via Gadbjerg, hvorved togrejsen fra Herning til Billund Lufthavn reduceres med en halv time i forhold til Jellingløsningerne og sammenholdt med rejsetider for busser, skriver gruppen.

Helhedsplan

Den forholder sig også til en samlet løsning af den kollektive trafiks problemer. I høringssvaret kommer gruppen dog ikke ind på at lægge jernbane og Hærvejsmotorvej i ved siden af hinanden.

Men det antydes, at Gadbjergløsning rummer potentiel mulighed for udbygning af jernbanenettet mod Silkeborg-Århus.

Mindre omfattende løsninger taler efter gruppens mening også for en Gadbjergløsning. En af fordelene er, som gruppen skriver:

"Forbedring af en belastet togstrækning via dobbeltspor fra Gadbjerg mod Herning og en optimering af togtrafikken mod Nordvestjylland, som dermed ikke hægtes af. Dette skal medtages i Banedanmarks endelige VVM-redegørelse, idet det udgør en væsentlig forbedring af den fremtidige togdrift imellem Vejle - Billund - Nordvestjylland".

Toggruppen har længe savnet økonomiske beregning fra Banedanmark. Det er der kommet en smule af i VVM-redegørelsen.

Banedanmarks foreløbige beregninger viser, at Gadbjerglinjen vil være 100 millioner kroner billigere end Jellinglinjerne.

Toggruppe anbefaler Gadbjerglinjeføring - den vil gavne trafikken både lokalt og regionalt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce