Venstre vender tomlen ned ad for jernbanen til Billund

Kristian Pihl Lorentzen, transportordfører for Venstre, vender tomlen nedad for en jernbane mellem Billund og Vejle. Den gør Danmark fattigere mener han. Pressefoto

Venstre vender tomlen ned ad for jernbanen til Billund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Venstre vil heller styrke vækst og jobskabelse ved at bygge Hærvejsmotorvejen. Den vil også sikre optimal adgang til Billund Lufthavn, mener Kristian Pihl Lorentzen.

Give: En ny jernbane ved Billund er ikke med på Venstres liste over prioriterede projekter.

Det siger Kristian Pihl Lorentzen, der er transportordfører for Venstre og medlem af Folketingets transport-, bygnings- og Boligudvalg. Hans udtalelser kommer som en reaktion på den vvm-undersøgelse af en ny jernbane til Billund, som Banedanmark kort før jul afleverede til Folketinget.

Vvm-undersøgelsen havde tre linjeføringer med og de vil i de skrabede udgaver betyde anlægsomkostninger på mellem 910 og 940 millioner kroner.

- Tidsgevinsten ved en ny bane i forhold til kørsel med busser varierer fra 0 til 4½ minutter. Fælles for alle tre løsninger er, at samfundsøkonomien er negativ, det vil sige, at Danmark bliver fattigere af at bygge banen, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Årsagen til den dårlig økonomi er ifølge Kristian Pihl Lorentzen den forholdsvis høje anlægsomkostning sammenholdt med en yderst beskeden tidsgevinst og et begrænset antal passagerer.

Banedanmark har også afdækket en række mulige tilvalgsløsninger. For eksempel koster det godt 200 millioner kroner ekstra, hvis man vælger at lave en nedgravet station ved lufthavnsterminalen i Billund.

Jeg hilser det velkommen som grundlag for en kvalificeret politisk debat og stillingtagen, at vi nu har fået en grundig belysning af de trafikale, økonomiske og miljømæssige konsekvenser ved en ny bane til Billund.
Kristian Pihl Lorenzen
Ligegyldig hvilken af de tre linjeføringer, der vælges, vil det koste en lille milliard kroner at bygge den. Fælles for alle tre linjer er også, at de vil give underskud hvert eneste år. De vil gøre Danmark fattigere. Illustration Banedanmark
Ligegyldig hvilken af de tre linjeføringer, der vælges, vil det koste en lille milliard kroner at bygge den. Fælles for alle tre linjer er også, at de vil give underskud hvert eneste år. De vil gøre Danmark fattigere. Illustration Banedanmark

Fantasipenge

- Der er også grund til at nævne de gener, som en ny bane vil påføre en del lodsejere i området, ligesom banen vil medføre begrænsninger i togdriften mellem Vejle og Herning på grund af manglende kapacitet mellem Vejle og Jelling/Gadbjerg, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Dermed lægger han fornyet pres på ikke blot jernbaneforbindelsen til Billund, men til hele Togfonden. Venstre er ikke en del af Togfonden, der blev vedtaget i september 2013 af Socialdemokraterne, SF, Radikale, Enhedslisten og Dansk Folkeparti.

Centrale elementer i aftalen var timemodellen med en jernbanebro over Vejle Fjord som et centralt element og en jernbane til Billund som DFs betaling for at støtte broen over Vejle Fjord.

- Det har desværre vist sig, at de bebudede 28,5 milliarder kroner i Togfonden i indtægter fra nordsøolien ikke findes i virkelighedens verden. På grund af et varigt fald i oliepriserne er omkring 15 milliarder kroner fantasipenge, der vil efterlade et stort sort hul i statens anlægsbudget, Siger Kristian Pihl Lorentzen.

Det vil ske, hvis partierne bag Togfonden helt usædvanligt vælger at holde stædigt fast i en aftale, der for en stor dels vedkommende viser sig at være ufinansieret, pointerer Kristian Pihl Lorentzen.

Hærvejsmotorvej

- Vi vil i stedet frem mod 2030 satse målrettet på at få gennemført en tiltrængt udbygning af vejnettet som grundlag for et rigere og mere sammenhængende Danmark, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Det er Venstres opfattelse, at man er nødt til at prioritere vejprojekter, der styrker erhvervslivet og virksomhedernes pendlende medarbejdere.

- Herunder haster det meget med at få gang i anlæggelsen af en ny jysk parallelmotorvej, "Hærvejsmotorvejen", der vil aflaste E45 generelt og i særdeleshed flaskehalsen ved Vejlefjordbroen. Her har døgntrafiktallet passeret 90.000 - og det vokser fortsat dag for dag, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Han mener også, at parallelmotorvejen vil medføre fornyet vækst og jobskabelse længere mod vest i Jylland. Den vil også give en kortere transportvej ned gennem Jylland, hvilket er godt for økonomien og miljøet, samt sikre en optimal adgang til lufthavnen i Billund.

Andre vejprojekter trænger sig også på, herunder udvidelser på motorvej E45. Sammenfattende er en ny bane ved Billund ikke med på Venstres liste over prioriterede projekter, siger Kristian Pihl Lorentzen.

Venstre vender tomlen ned ad for jernbanen til Billund

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce