50 meter vejstykke i Hedensted eksporteres til New Zealand

Klimavejens evne til at få vand til at forsvinde som dug for solen - og samtidig varme deres børnehave op - fik børnene fra Børnehuset Lille Dalby til at omdøbe den til tryllevejen. Arkivfoto: Søren E. Alwan

50 meter vejstykke i Hedensted eksporteres til New Zealand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Godt et år efter indvielsen af en nyopfunden klimavej har den internationale bevågenhed på forsøgsprojektet vokset sig så stor, at andre lande tripper for at følge trop.

Hedensted: Hvis børnene i Børnehuset Lille Dalby klaprer tænderne sammen i kulde, kan de takket være vejen udenfor tænde for radiatoren og få varmen igen.

Sådan har det været, siden forsøgsprojektet med klimavejen - navngivet "tryllevejen" af børnene - blev igangsat for knap halvandet år siden. Som det eneste i verden består den af en kombineret klima- og energiløsning, og den indledende fase er gået så godt, at den har tiltrukket sig international opmærksomhed.

Endda i en sådan grad, at der i løbet af 2020 - hvis alt går vel - kan stå en søstervej i New Zealand klar.

- Vi har haft fire-seks møder i både Hedensted og New Zealand, og vi håber virkelig, det kan lade sig gøre, for så begynder vi for alvor at eksportere og udnytte vores knowhow, siger programleder Theis Raaschou Andersen fra VIA i Horsens, som også har haft forespørgsler fra norske og hollandske delegationer.

Vi ser rigtig meget frem til vinteren, så vi kan se hvor meget, vi kan presse den.
Theis Raaschou Andersen, programleder, VIA i Horsens
Hvad er klimavejen?
Den 50 meter lange strækning ved Børnehuset Lille Dalby i Hedensted er første gang, man har kombineret såkaldt permeabel asfalt med jordvarme.

Anlægget fungerer på den måde, at regnvand siver ned gennem små huller i asfalten, som samles i en 120.000 liter stor kasse. I kassen er 800 meter jordvarmerør, som hiver energien ud af regnvandet og sender det til den nærliggende børnehave.

Siden børnehaven blev tilkoblet, har klimavejen produceret 80 pct af energibehovet. Tallet er fraset vinteren, hvor der var stop på anlægget.

Udover at producere varme har løsningen også den fordel, at man selv kan bestemme, hvornår man lukker de op til 120.000 liter vand ud i systemet. Eksempelvis kan man lade vandet hobe op under skybrud og lukke det ud, når der igen er kapacitet i kloakkerne.

Løsningen har større anlægsudgifter end almindeligt asfalt, men regnskabet er endnu ikke muligt at gøre op. Det skyldes blandt andet, at det er en prototype, og poster som kloakløb og spildevandsløsninger ikke skal etableres. Samtidig skal alt fra levetid til løbende oprensning af hullerne og håndtering af oliespild også først evalueres de kommende år.
I løbet af sit første leve år har klimavejen - fraset et stop over vinteren - produceret 80 pct. af varmen til Børnehuset Lille Dalby. Det resultat har fået udlandet til at spærre øjenene op, så nu er der efter alt at dømme en søstervej i New Zealand under opsejling. Arkivfoto: Søren W. Alwan
I løbet af sit første leve år har klimavejen - fraset et stop over vinteren - produceret 80 pct. af varmen til Børnehuset Lille Dalby. Det resultat har fået udlandet til at spærre øjenene op, så nu er der efter alt at dømme en søstervej i New Zealand under opsejling. Arkivfoto: Søren W. Alwan

Innovativ kombination

Det innovative i klimavejen består i kombinationen af klima- og energiløsning.

Simpelt fortalt er vejstykket belagt med permeabel asfalt, så overfladevand trænger gennem vejen, ned i en 120.000 liter tank og dermed forsinker nedbøren. I tanken ligger ligeledes 800 meter jordvarmeslanger, som hiver energien ud af vandet, inden det bliver skyllet ud igen.

Resultatet er færre vandpytter og mere CO2-neutral energi.

- Den grønne omstilling skal jo give mening, også økonomisk, så derfor har vi ikke nødvendigvis den endegyldige løsning til hele verden. Men mange steder vil det være et godt værktøj i klimakassen, som jeg er overbevist om, vi kommer til at se mere til - særligt, hvis Regeringens målsætning om at reducere drivhusgasserne med 70 pct. i 2030 står til troende, siger Theis Raaschou Andersen.

Klimavejen var sidste år med på RealDanias liste over landets 100 bedste klimaløsninger.

Klimavejens evne til at få vand til at forsvinde som dug for solen - og samtidig varme deres børnehave op - fik børnene fra Børnehuset Lille Dalby til at omdøbe den til tryllevejen. Arkivfoto: Søren E. Alwan
Klimavejens evne til at få vand til at forsvinde som dug for solen - og samtidig varme deres børnehave op - fik børnene fra Børnehuset Lille Dalby til at omdøbe den til tryllevejen. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Langt fra slut endnu

Forsøgsprojektet fortsætter frem til 2022, men allerede nu er resultaterne ganske som forventet. I den indledende periode fra marts til oktober producerede vejen således 80 pct. af børnehavens energi.

Desværre fungerede løsningen ikke i løbet af vinteren, hvorfor holdet bag formentlig er blandt de få, der ser frem til at få overstået sommeren.

- Vi har brug for flere årrækker med data for at kunne konkludere noget endegyldigt. Men allerede nu kan vi sige, at den opfylder krav til energi og nedsivning af overfladevand. Især i byerne, hvor man arealmæssigt ikke har pladsen til store regnvandsbassiner, ser jeg et kæmpe potentiale, for vejen optager ikke mere plads end den vej, bilerne alligevel skal bruge, siger Theis Raaschou Andersen.

Blot fordi klimavejen har fået en god fødsel, betyder det ikke, at den apatiske tilfredshed har overvundet de innovative tanker. Blandt andet vil man også forsøge at udbygge løsningen til at kunne komfortkøle boliger i de varme måneder.

Det forsøg kan ligeledes vise sig at blive realiseret i Hedensted, da Theis Raaschou Andersen påtænker at ansøge om lov til at etablere det på en af de lokale villaveje.

50 meter vejstykke i Hedensted eksporteres til New Zealand

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce