Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Byråd: Elektriske tog må ikke forringe livet i lokale byer

Mange mennesker bor tæt på banen i Hedensted, og deres livsvilkår skal ikke forringes, når der kommer elektriske tog, mener byrådet. Arkivfoto

Byråd: Elektriske tog må ikke forringe livet i lokale byer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

80 borgere og kommuner har kommenteret planerne om elektrificering og hastigshedopgradering af strækningen fra Fredericia til Aarhus.

Hedensted: Hvis der i fremtiden skal køre elektriske tog med 250 kmt gennem Hedensted og Løsning, må det ikke gå ud over livsvilkårene for de lokale beboere.

Det er budskabet, som politikerne i Hedensted Kommune har sendt til Banedanmark i forbindelse med en høring om elektrificering af jernbanen fra Fredericia til Aarhus.

Byrådet peger blandt andet på, at gener fra støj og magnetfelter skal afbødes.

-  Vi er meget opmærksomme på, hvordan støj og vindturbulens påvirker borgerne, siger borgmester Kirsten Terkilsen (V).

Banedanmark er i gang med en såkaldt VVM-undersøgelse, der skal bane vej for elektriske tog i Østjylland. Samtidigt skal skinnerne rettes ud ud, så togene, hvis togbroen over Vejle Fjord vel at mærke bliver bygget, kan suse gennem Hedensted og Løsning med 250 kmt.

På et borgermøde, hvor den plan blev præsenteret, udtrykte flere bekymring for, hvordan det vil påvirke byerne. Blandt andet fordi der i øjeblikket er problemer med, at folk krydser banen ved Hedensted Station. 

Derfor foreslår politikerne, at der bliver sat støjhegn op langs banen.

- Skærme vil endvidere afbøde vindturbulens omkring banen, skriver byrådet.

Venstres transportordfører: Nu skal vi have en afklaring om togbroen
Undersøgelsen
Banedanmark skal i år lave en VVM-undersøgelse om elektrificering og hastighedsopgradering af strækningen mellem Fredericia og Aarhus.Projektet kræver, at sporene gøres bredere, og 10 meter på hver side af sporene bliver træer og buske skåret ned, så de ikke generer togdriften.

Langs banen bliver der stillet elmaster på syv meters højde op med 60 til 90 meters afstand.

Projektet vil også betyde ændringer på i alt 10 broer i kommunen.

Det går ud over i alt 96 ejendomme i Hedensted Kommune, der vil skulle afgive jord til banen i større eller mindre grad.

Dertil kommer 203 ejendomme, der bliver berørt af eldriftservituttet.

 

Nye broer og tunneler

I svaret peger byrådet også på, at en ændring af jernbanen skal tænkes sammen med udviklingsplanerne for Hedensted og Løsning.

Som Folkebladet tidligere har beskrevet, vil kommunen eksempelvis gerne binde Hedensted bedre sammen ved at udvide gangtunnelen under banen. Men det kræver velvilje fra Banedanmark.

- Planerne om elektrificering kan både bremse og fremskynde den idé. Vi kan ikke bare få det gennemført, men hvis Banedanmark står overfor en modernisering, er der måske en mere åben dør, siger Kirsten Terkilsen.

80 høringssvar

Høringsfristen, der udløb i denne uge, har givet omkring 80 svar fra kommuner og borgere langs strækningen, fortæller projektleder Magnus Bros Rasmusssen fra Banedanmark.

- Høringssvarene går både på de mere overordnede elementer i planen og på helt lokale forhold, siger han.

Alle kommentarer bliver nu behandlet og samlet, og til efteråret bliver den endelige VVM-redegørelse sendt til behandling i Folketinget. Derefter skal politikerne tage stilling til, om planen skal gennemføres.