Skiltefirma er rykket ind i den digitale tidsalder: Forventer vækst på 15-20 procent

Sign Service i Hedensted har i mange år været gode til at lave skilte, men knap så gode til it. Det er der ved at blive lavet om på, for virksomheden er i gang med en større digitalomstilling. Direktør Benny Eriksen forventer, at det vil gøre virksomheden mere skarp i konkurrencen med Østen. Arkivfoto

Skiltefirma er rykket ind i den digitale tidsalder: Forventer vækst på 15-20 procent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sign Service har investeret en mio. kr. i ny software, der effektiviserer hele ordre-processen. Nu tror det lille Hedensted-firma på, at det kan vinde tabte markedsandele tilbage fra Østen.

Hedensted: Digitalisering har i mange år været det store modeord i dansk erhvervsliv. Også i den lille skilte-virksomhed Sign Service i Hedensted har man i en håndfuld år diskuteret, hvordan ordrer, tilbud og lager kan håndteres mere effektivt.

De seneste 10 år har virksomheden nemlig måttet se flere og flere ordrer forsvinde til konkurrenter i Østeuropa og Asien og ledt efter et modsvar. Digitalisering, og deraffølgende effektivisering, lå lige for - men hvordan kommer man i gang med det, når man er en lille virksomhed uden egen it-afdeling og egentlig bare er god til at lave skilte?

- Vi har længe diskuteret, hvordan vi kunne komme med på digitaliseringsbølgen, men vi har været bange for at bruge penge på noget, vi ikke havde forstand på - og som vi dybest set ikke vidste hvad, vi ville få ud af. Men vi vidste, at vi var nødt til at gøre tingene på en smartere måde, hvis vi skulle kunne hamle op med Østen, forklarer direktør Benny Eriksen.

Sign Service
  • Etableret 2. januar 1992 med 26 medarbejdere, fordi virksomheden Sign Text forinden var fusioneret med en virksomhed i Odder og flyttet dertil.
  • Leverer stofbannere, lysskilte, facadeløsninger, print og skæringer i folier.
  • Sign Service er underleverandør til mere end 700 grafiske virksomheder i Danmark.
  • Virksomheden har 35 ansatte i Hedensted og 15 i Portugal og ledes i dag af Benny Eriksen, Morten Overgaard og Elise Balling.

Uvildig rådgivning

Et tilbud fra Erhvervsstyrelsen til små og mellemstore virksomheder om støtte til digitalisering ramte derfor plet hos skilte-virksomheden i Hedensted. Under projektet SMV:Digital modtog Sign Service 100.000 kr. til at hyre en rådgiver, der kunne hjælpe dem i gang med den digitale omstilling.

- Vi skulle selv lægge samme beløb i puljen, men det betød, at vi fik modet til at komme i gang. Og det har vi ikke fortrudt. Vi er nu kommet i gang med den digitale omstilling, vi har talt om i fem-syv år, og vi er trygge ved, at det er de rigtige steder, vi sætter ind. For os har det været vigtigt, at det ikke er et stort it-firma, der tilbyder deres eget produkt, men en uvildig konsulent formidlet af Erhvervsstyrelsen, siger Benny Eriksen.

Første skridt for Sign Service har været en afklaringsproces, hvor det blandt andet er blevet klart, at de syv computer-systemer, virksomheden hidtil har haft - et til lageret, et til salg, osv, - skal lægges sammen til et. Næste skridt er selve implementeringen, som foregår hen over sommeren, og hertil har virksomheden modtaget et yderligere tilskud på 100.000 kr.

Vinde tabte ordrer tilbage

Lige nu er det nye system i gang med at blive implementeret i salgsafdelingen, og direktør Benny Nielsen kan allerede se store forbedringer.

- Når vores kunder spørger på en vare, forventer de et tilbud samme dag. Derfor skal vi have hurtig adgang til alle data, og det giver det nye system os. Hvis det er et lysskilt, for eksempel, så kan vi med det samme kalde en beskrivelse op om, hvordan et lignende skilt i Skanderborg blev lavet, vi kan se de gamle tegninger, og vi kan se, hvor mange ordrer, vi har liggende - og dermed give et svar på, hvornår vi kan være klar. Det er meget hurtigere og mere effektivt end tidligere. Vi er blevet mere konkurrencedygtige, siger Benny Nielsen.

Alt i alt kommer Sign Service til selv at bruge en million kroner på den digitale omstilling - herunder software og kurser - men Benny Eriksen forventer, at det betaler sig.

- Det er tidligt at sige endnu, men jeg regner med at vi kan vækste 15-20 procent som følge af digitaliseringen. Nu skal vi til at vinde de tabte ordrer tilbage fra Østen, siger han.

Skiltefirma er rykket ind i den digitale tidsalder: Forventer vækst på 15-20 procent

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce