Støjgener: Motorvejs-naboer springer foran i køen

Gl. Sole ligger lige i motorvejssvinget, og det giver meget støj, når vindretningen er "forkert". Foto: Michael Svenningsen

Støjgener: Motorvejs-naboer springer foran i køen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er ingen lovkrav om støjvolde, når staten udvider veje. Men der er vejledende grænser for, hvad der er rimeligt, og projektleder i Vejdirektoratet Jacob Pryds Winkel vurderer, at naboer til E45 har gode muligheder for at profitere af en udvidelse.

Hedensted: Det lyder måske mærkeligt, når beboerne i Gl. Sole håber, at en udvidelse af E45 fra fire til seks spor vil medføre mindre støj i landsbyen. Men der er noget om snakken.

For selvom der ikke er noget lovkrav om, at der skal laves støjdæmpende foranstaltninger ved en udvidelse, så er det kutyme, at man gør det. Det fortæller Jacob Pryds Winkel, der er projektleder ved Vejdirektoratet.

- I sidste ende er det en politisk vurdering, men jeg kan ikke forestille mig, at der ikke bliver sat penge af til at gøre noget ved støjen. Vi ved, at især motorvejsstøj virker generende på folk, og det er noget, vi tager meget seriøst, siger han.

En støjvold giver mest mening, hvis husene ligger tæt på motorvejen. For den kaster støjen op i luften, og så daler den ligeså langsomt ned igen. Derfor er effekten mindre, hvis boligerne ligger længere væk.
Jacob Pryds Winkel, projektleder

Rykker foran i køen

Vejdirektoratet har for nylig lavet en støjplan for hele landet, og her er der så mange boliger, hvor støjen overstiger Miljøministeriets anbefalede gænseværdi på 58 dB, at man har opgivet at gøre noget ved det.

- På et generelt plan kigger man lige nu kun på boliger, hvor støjen overstiger 65 dB, og selv her er der stor konkurrence om at få fingre i den pulje, der bliver afsat til støjafskærmning. Men når man er nabo til en motorvej, der skal udvides, gælder der andre regler, for så skal man ikke kæmpe med resten af Danmark om den samme pulje. Her rykker man foran i køen, siger Jacob Pryds Winkel.

Kigger på støjvolde

Lige nu er Vejdirektoratet i gang med at lave en VVM undersøgelse på den 35 km lange strækning fra Vejle Nord til Skanderborg Syd, hvor det blandt andet bliver kortlagt, hvordan støjen påvirker lokalområdet - og hvor meget den forventes at stige ved en udvidelse.

Når resultaterne ligger klar, vil Vejdirektoratet komme med nogle anbefalinger til, hvor der skal placeres støjvolde. Det er ikke nødvendigvis de steder, hvor støjen er værst.

- Vi sætter ind der, hvor man får mest valuta for pengene, og det er flere ting, der er med til at afgøre det. Det handler for eksempel om, hvor mange huse, der ligger i et pågældende område, hvor langt fra motorvejen de ligger, og hvor højt i landskabet. Det er nemlig med til at afgøre, hvor stor effekt en støjvold vil have, siger Jacob Pryds Winkel.

Borgermøder i 2020

Han er helt klar over, at det er et følelsesladet emne for de berørte borgere, og faktisk har undersøgelser vist, at motorvejsstøj opleves mere generende end samme mængde støj fra andre veje.

- Man ved ikke hvorfor, men sådan er det. Vi ved også, at dem, der kan se motorvejen, oplever den som mere støjende end dem, der ikke kan se den. Det er altså ikke ingeniørberegninger det hele, og det er vi opmærksomme på, siger Jacob Pryds Winkel.

Når Vejdirektoratets anbefalinger ligger klar engang i løbet af 2020, vil de holde borgermøder, hvor de forklarer, hvorfor de enkelte områder er til- eller fravalgt i forhold til at få del i støjpuljen.

Støjgener: Motorvejs-naboer springer foran i køen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce