Tørring-klasse er landets bedste til matematik

5. b på Tørring Skole har vundet en landsdækkende matematikkonkurrence med 18.500 deltagende klasser - fordi de var de dygtigste og flittigste. Onsdag fik de besøg af MatematikFessor, der overrakte præmien. Foto: Michael Svenningsen

Tørring-klasse er landets bedste til matematik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Digital matematik-portal gør det både sjovere og nemmere at lære om tal og ligninger. I 5.b i Tørring er de så gode, at de har vundet den landsdækkende Fessor-konkurrence med 18.500 deltagende skoleklasser.

Tørring: Der bliver klappet og givet "high fives", da MatematikFessor i fuld uniform kommer på besøg i 5.b på Tørring Skole onsdag morgen.

Han er der for at overrække klassen et diplom, karameller og en gave i form af et matematik-løb som bevis på, at de er blevet nummer et i en landsdækkende matematik-konkurrence, som virksomheden bag den digitale portal matematikfessor.dk har kørt i julemåneden.

I alt 18.500 klasser har deltaget i konkurrencen, og det har krævet både flid og dygtighed at nå til tops. Derfor er det også en gruppe stolte elever, der modtager præmien, og de giver gerne sig selv og hinanden en hånd oven på præstationen.

- Jeg ved ikke, om vi altid er så flittige, men når vi sætter os noget for her i klassen, så klarer vi det, siger en af eleverne, Victoria Skaanning.

Hvis man kan få eleverne til frivilligt at snakke matematik hver dag i en hel måned, så er man nået langt.
Hans Pitters, matematiklærer
Matematiklærer Hans Pitters er stolt af sine elever, der nu kan hænge et vinderdiplom op i klassen. Foto: Michael Svenningsen
Matematiklærer Hans Pitters er stolt af sine elever, der nu kan hænge et vinderdiplom op i klassen. Foto: Michael Svenningsen

Hjælper hinanden

I konkurrencen har eleverne hver især hver eneste dag i december skulle løse en matematikopgave, også i weekenderne. De har fået point både i forhold til svarprocent og i forhold til resultatet.

Mange af børnene har dannet grupper på snapchat, hvor de har rådført sig med hinanden, når der skulle løses opgaver i weekender og juleferien. Snyd? Nej, en del af formålet, lyder det fra deres stolte matematiklærer Hans Pitters.

- Hvis man kan få eleverne til frivilligt at snakke matematik med hinanden og deres forældre hver dag i en hel måned, så er man nået langt, siger han med et smil.

Sådan 5.b! Der var masser af ros fra MatematikFessor til de flittige elever, der har løst opgaver i både weekender og ferie. Foto: Michael Svenningsen
Sådan 5.b! Der var masser af ros fra MatematikFessor til de flittige elever, der har løst opgaver i både weekender og ferie. Foto: Michael Svenningsen

Nemt at se, hvor det halter

Hans Pitters er vant til, at hans klasser opnår gode resultater i Fessor-konkurrencen, men det er første gang, nogen er blevet nummer et.

- Jeg har haft en klasse i top 100 seks år i streg, og de har været i præmierne tre år i streg. Det er meget motiverende for eleverne at lære matematik, når der er et konkurrenceelement i det, siger Hans Pitter.

Selve portalen matematikfessor.dk har han brugt til læring i omkring 10 år, og den er blevet et vigtigt redskab i undervisningen.

- Eleverne får opgaver, der passer til deres niveau, så det er meget nemmere at differentiere undervisningen. Når man løser en opgave, bliver den næste opgave sværere og omvendt. Samtidig skal jeg bruge mindre tid på at rette og har hele tiden et godt blik for, hvad hver enkelt elev er dygtig til, og hvor det halter, siger matematiklæreren.

Noa Brejnbjerg og Victoria Skaaning kan godt lide matematik, og det er ekstra sjovt, når der er konkurrence involveret. Foto: Michael Svenningsen
Noa Brejnbjerg og Victoria Skaaning kan godt lide matematik, og det er ekstra sjovt, når der er konkurrence involveret. Foto: Michael Svenningsen

Masser af nørder

Eleverne i 5. b er også glade for MatematikFessor.

- Jeg tror aldrig, jeg bliver rigtig god til matematik, og det er heller ikke så sjovt at lave det, men det er i hvert fald sjovere på Fessor end ellers, siger Oliver Jensen.

- Mange herinde i klassen er nørder på den måde, at vi spiller meget computer. Derfor kan vi også godt lide at lave matematik på computeren. Det minder mere om det, vi plejer at lave i vores fritid, siger Albert Boll.

Efter Fessorens besøg bliver klassen da også enige om, at de vil forsøge at gentage succesen til næste år.

Det er træls at lave matematiklektier, men sjovt at gøre det med MatematikFessor, mener Oliver Jensen og Albert Boll. Foto: Michael Svenningsen
Det er træls at lave matematiklektier, men sjovt at gøre det med MatematikFessor, mener Oliver Jensen og Albert Boll. Foto: Michael Svenningsen
5. b på Tørring Skole har vundet en landsdækkende matematikkonkurrence med 18.500 deltagende klasser - fordi de var de dygtigste og flittigste. Foto: Michael Svenningsen
5. b på Tørring Skole har vundet en landsdækkende matematikkonkurrence med 18.500 deltagende klasser - fordi de var de dygtigste og flittigste. Foto: Michael Svenningsen

Tørring-klasse er landets bedste til matematik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce