Vognmænd: Nyt udbud kan betyde farvel til lokale taxaer

Brian Thomsen, Brians Taxi, og Jan Hoeg fra Hoegs-Biler er utilfredse med den måde, som Hedensted Kommune har kørt udbuddet af kommunal specialkørsel. Foto: Michael Svenningsen

Vognmænd: Nyt udbud kan betyde farvel til lokale taxaer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

To vognmænd er utilfredse med den måde, Hedensted Kommune har kørt udbuddet af den kommunale specialkørsel. - Det kan blive svært at få en taxa i Juelsminde, siger de.

Hedensted: Skal du have en taxa hjem fra en fest i Juelsminde eller Tørring, kan det fremover blive et problem.

Det mener to lokale vognmænd, Jan Hoeg fra Hoegs-Biler og Brian Thomsen fra Løsning Taxi. I fremtiden kommer de nemlig til at koncentrere sig om taxakørsel i de større byer, hvor der er mange ture, frem for at have en bil til rådighed for yderområderne.

- Det skyldes to ting. Den måde, som Hedensted Kommune har kørt udbuddet af specialkørsel på, og en ny taxalov, siger Brian Thomsen.

Den nye taxalov
Den nye taxalov er fra regeringens side tænkt som en liberalisering af taxaområdet ved blandt andet at ophæve de skarpe kommunegrænser, så taxaer fremover kan operere på tværs af kommuner.

Blandt andet kan en vognmand i en kommune køre ind i en anden kommune og tage kunder der. En anden konsekvens er, at en vognmand ikke er forpligtet til at stå til rådighed om natten.Det er med den nye taxalovgivning ikke længere en kommunal opgave at udstede tilladelse til taxakørsel og bestemme, hvor mange taxier der skal betjene borgerne. Det er fremover Trafikstyrelsen, som udsteder tilladelser til taxikørsel.Kommunerne kan dog stadig udbyde taxikørsel og på den måde betale sig fra at købe en ekstra taxakørsel.
Brians Taxi og Hoegs Biler får en del opkald i weekenden fra kunder i Juelsminde og Tørring, der bestiller en taxa. Fremover vil de i mindre grad tage de ture. Foto: Michael Svenningsen
Brians Taxi og Hoegs Biler får en del opkald i weekenden fra kunder i Juelsminde og Tørring, der bestiller en taxa. Fremover vil de i mindre grad tage de ture. Foto: Michael Svenningsen

Udbud gik til busselskab

Vognmændene kan ikke leve af taxakørsel i Hedensted Kommune alene. Nogle har flextrafik-ture, men de giver ikke så godt længere, og andre har kørsel for eksempelvis kommuner. Derfor var Jan Hoeg og Brian Thomsen glade for, at Hedensted Kommune for et halvt år siden fortalte, at man ville udbyde den kommunale specialkørsel i mindre portioner.

Det betød, at de mindre vognmænd kunne byde ind på dele af kørslen med eksempelvis handicappede og syge, og dermed være sikret en fast indtægt. Kørslen, der har en værdi af omkring 10 mio. kr., blev delt op i 23 mindre aftaler.

Brian Thomsen bød ind på to aftaler, mens Jan Hoeg bød på syv ud af de 23 aftaler. Men de to vognmænd blev svært skuffede, da de for en uges tid siden fik brev om, at al specialkørsel står til at gå til et busselskab fra Skanderborg.

- Vi var faktisk billigere end det selskab på mange af delaftalerne. Alligevel har man valgt at give alle aftaler til det selskab, siger Brian Thomsen.

Samlet set er det nemlig billigst for kommunen at give alle aftaler til samme selskab, fordi de på nogle af delaftaler er meget billige.

Brian Thomsen, Brians Taxi, og Jan Hoeg fra Hoegs-Biler er utilfredse med den måde, som Hedensted Kommune har kørt udbuddet af kommunal specialkørsel. Foto: Michael Svenningsen
Brian Thomsen, Brians Taxi, og Jan Hoeg fra Hoegs-Biler er utilfredse med den måde, som Hedensted Kommune har kørt udbuddet af kommunal specialkørsel. Foto: Michael Svenningsen

Andre kommuner betaler

Oveni det kommer så den nye taxalov, der betyder, at vognmændene ikke er tvunget til at skulle køre taxa i bestemte områder. Det er nemlig ikke længere kommunerne, der udsteder taxabevillingerne, men i stedet Trafikstyrelsen. Vognmændene er frie til at køre taxa, hvor de vil, og det betyder naturligt, at de søger mod de større byer.

- Busselskabet må ikke køre taxa, så det betyder, at yderområderne i kommunen kommer til at mangle taxaer, fordi vi bliver nødt til at køre i de større byer, hvor der er flere kunder, siger Jan Hoeg, der vurderer, at han i weekenden får omring 25 opkald fra Juelsminde og Tørring-området.

Bestillinger, som han og Brian Thomsen nu i mindre grad vil kunne tage.

I nogle kommuner har den nye taxalov betydet, at kommunen går ind og betaler en vognmand for at stå til rådighed i ydertimerne. Det er blandt andet sket på Ærø og Fanø.

- Vi kan ikke forstå, at man vil sende kørslen ud af kommunen, fordi det betyder tabte arbejdspladser og dårligere taxaservice, siger Brian Thomsen.

Folkebladet har forholdt vognmændenes kritik for udvalgsformand for udvalget for fritid og fællesskab.

- Jeg kan ikke sige så meget nu. Vi er i gang med at hente dokumentation fra udbudsvinderen, og vognmændene har mulighed for at klage over udbuddet, men mere kan jeg ikke sige, før tidsfristen for udbuddet er udløbet, siger Liselotte Hillestrøm (S).

Hun vil dog gerne bekræfte, at de to firmaer, der har den kommunale kørsel i øjeblikket, ikke har budt på den.

Vognmænd: Nyt udbud kan betyde farvel til lokale taxaer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce