Den nye chef: Kongernes Jelling skal ikke være et museum

Morten Teilmann-Jørgensen har arbejdet med Kongernes Jelling siden 2012. Først som projektleder i Vejle Kommune med ansvar for udviklingen af det nye Kongernes Jelling og siden på selve oplevelsescentret som formidlings- og eventansvarlig. Fra 1. februar er han den nye museumschef. Foto: Yilmaz Polat

Den nye chef: Kongernes Jelling skal ikke være et museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Morten Teilmann-Jørgensen er Kongernes Jellings nye museumschef, men han foretrækker egentlig, at man ser stedet som et oplevelsescenter og ikke som et museum. Det kræver, at der er masser af kreative oplevelser til de besøgende, og derfor har han stort fokus på det.

Jelling: Den tidligere museumschef, Hans Ole Matthiesen, er rykket til Christiansø, og Morten Teilmann-Jørgensen har overtaget ledelsen af Kongernes Jelling. Begge har været med til at bygge det nuværende og ret velbesøgte oplevelsescenter op, og derfor vil man ikke komme til at mærke de store ændringer i forbindelse med udskiftningen på chefposten.

- Jeg indgik i et partnerskab med Hans Ole, så jeg har ikke gjort mit arbejde ordentligt, hvis der vil komme til at ske en kæmpe forandring nu. Det vil være nogle mindre ting, og så har vi jo haft flere års succes, som vi skal følge op på, og derfor skal vi kigge på, hvad vi skal satse på nu, siger den nye museumschef.

Det er enormt vigtigt for os, at der er plads til dialog med de besøgende. Der er meget, vi ikke ved, og som vi kan sætte spørgsmålstegn ved, så der er ingen dumme spørgsmål, og der er plads til at se historien på andre måder. Vi er ikke et museum, hvor vi står og siger, at "det er sådan, historien er".
Morten Teilmann-Jørgensen, museumschef for Kongernes Jelling
2019 byder blandt andet på 25-års jubilæum for optagelsen af Jellingstenene på Unesco's verdensarvsliste, og det er Morten Teilmann-Jørgensen og de andre ansatte på Kongernes Jelling i gang med forberedelserne til. Foto: Yilmaz Polat
2019 byder blandt andet på 25-års jubilæum for optagelsen af Jellingstenene på Unesco's verdensarvsliste, og det er Morten Teilmann-Jørgensen og de andre ansatte på Kongernes Jelling i gang med forberedelserne til. Foto: Yilmaz Polat

Der skal være et twist

Titlen som museumschef er egentlig lidt misvisende, for Kongernes Jelling er ikke et museum. Det er et oplevelsescenter, som Morten Teilmann-Jørgensen kalder det. Også derfor er det vigtigt for ham med masser af kreativ tænkning, så besøgende kan få en oplevelse frem for et almindeligt museumsbesøg.

- Vi lever af at fortælle 1000 år gammel historie. Skal vi gøre det interessant for nye grupper, så kræver det også nogle nyheder. Men vi er også gode til at få idéer og ikke mindst til at få prøvet dem af. De folk, der arbejder her, tænker ikke i, hvad "vi plejer" at gøre - de tænker i stedet "lad os prøve det", og det skal vi holde fast i. Et eksempel er, at det er muligt at donere en skilling til os, men det skal ikke bare være en bøtte, der står midt i det hele, som man kan putte penge i. Det skal have et twist, så vi har lavet det på en underholdende måde, hvor man kan følge mønterne og samtidig lære noget, siger han.

25 år med verdensarv

En af nyhederne i år kommer helt af sig selv. Det er 25 år siden, at Jellingstenene kom på Unesco's liste over verdensarv, og det vil selvfølgelig blive markeret - hovedsageligt i anden halvdel af året, og derfor er Kongernes Jelling kun i forberedelsesfasen. Verdensarvslisten har indtil videre ikke været det store fokusområde for oplevelsescentret, fordi man har satset på fortællingen om vikingerne.

- Vi fandt i sin tid ud af, at der ikke var særlig mange, der forbandt Jelling med vikingerne, og vi vidste, at vikinger er et godt brand. Derfor er der måske ikke blevet gjort så meget ud af verdensarven, og det skal være en ny løftestang for os, siger Morten Teilmann-Jørgensen.

Han håber især på, at mere fokus på verdensarv kan tiltrække et udenlandsk publikum.

- Jeg tror ikke, vi nødvendigvis kan lokke flere danskere til med det, men den italienske familie, der kører ude på motorvejen, og som kender til konceptet om verdensarven, vil måske slå et smut forbi. Samtidig er der en grænse for, hvor mange gæster vi kan have her på oplevelsescentret for eksempel i forhold til slitage af monumenterne, og der kommer allerede mange danskere i højsæsonen, mens folk fra udlandet i højere grad kommer uden for højsæsonen, siger han.

Det lokale er vigtigt

Og når vi nu er ved mængden af besøgende, så vil Morten Teilmann-Jørgensen gerne, hvis det bliver muligt at sprede dem mere ud over sæsonen.

- Kan vi holde det nuværende besøgstal, vil jeg blive stolt. Vi har ikke et kæmpe markedsføringsbudget, så det skal sprede sig fra mund til øre. Og der er da ufattelig mange danskere, der ikke har været her endnu. Hvert år har vi nye besøgende, der siger, at de bor i Jelling, men at de har aldrig før besøgt os. Omvendt er nogle af vores bedste besøgende de lokale, der har gæster på besøg fra resten af landet, og som vælger at vise dem Kongernes Jelling, siger han.

Netop den lokale opbakning er vigtig, for det skal også være sådan, at lokalområdet peger folk til Kongernes Jelling, når de bliver spurgt om seværdigheder og oplevelser i området.

- De skal være vores lokale ambassadører. Samtidig har vi også et ansvar for, at de lokale får noget ud af de besøgende, vi trækker til byen, tilføjer han.

Den nye chef: Kongernes Jelling skal ikke være et museum

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce