I Kollerup samarbejder de mere og mere - uden at gå sammen

Katrine Jensby på 12 år var nærmest den eneste, der ikke var blevet malet i ansigtet. Måske fordi hun selv havde travlt med at føre penslen, som hun gør det her på syvårige Isabell Andersen. Foto: Nicolai Skovgård

I Kollerup samarbejder de mere og mere - uden at gå sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kollerup Skole og Kollerup Børnehus gør mere og mere ud af at have et godt samarbejde - uden at der er tale om en sammenlægning. Det er de seneste dages fællesuge-tema på skolen et godt bevis på.

Kollerup: Den seneste uge har børnene på Kollerup Skole og i Kollerup Børnehus arbejdet med indianere. Det har været temaet til fællesugen, der blev skudt i gang i fredags med en tur i Givskud Zoo og kulminerede onsdag med åbent hus for forældre, søskende, bedsteforældre, og hvem der nu ellers ville kigge forbi.

Her kunne de se, at børnene havde lavet totempæle, kæpheste og dragter, ligesom der var små indslag med blandt andet bueskydning. En væsentlig ting for fællesugen har i år været, at alle have været fælles om det - både skolen og børnehuset.

- Det er en del af, at vi gerne vil samarbejde mere. Det er ikke nyt med fællesugen på skolen, men nu er det fælles for alle børnene her. Det er også derfor, at vi havde alle med på tur til Givskud Zoo. Alle 160 børn i et par busser, siger skoleleder Rikke Klinkby.

Vi styrker ledelsen, medarbejderne og bestyrelserne, og i sidste ende er det for, at vi får et mere attraktivt sted for elever og forældre. Det giver for eksempel noget tryghed for børnene, at de ikke er uvante med at bruge skolen, når de skal videre fra børnehaven.
Rikke Klinkby, skoleleder på Kollerup Skole
Børnene havde blandt andet lavet totempæle og smykker i forbindelse med indianer-temaet. Foto: Nicolai Skovgård
Børnene havde blandt andet lavet totempæle og smykker i forbindelse med indianer-temaet. Foto: Nicolai Skovgård

Ikke en sammenlægning

Det er heller ikke fordi, det er en helt ny ting med samarbejde på tværs af børnehus og skole, da man blandt andet har en pædagog fra hver afdeling til at arbejde tæt sammen om en god skolestart. Men man udvikler det og samler sig i ét børneunivers.

Rikke Klinkby understreger, at der ikke er tale om en decideret sammenlægning, men bare, at man finder nogle fordele ved at arbejde mere sammen.

- Vi styrker ledelsen, medarbejderne og bestyrelserne, og i sidste ende er det for, at vi får et mere attraktivt sted for elever og forældre. Det giver for eksempel noget tryghed for børnene, at de ikke er uvante med at bruge skolen, når de skal videre fra børnehaven, siger skolelederen.

Der var nok nogel forældre, der skulle bruge det meste af aftenen på at vaske tøj - og børn, der var smurt ind i maling. Foto: Nicolai Skovgård
Der var nok nogel forældre, der skulle bruge det meste af aftenen på at vaske tøj - og børn, der var smurt ind i maling. Foto: Nicolai Skovgård

Ude hele ugen

Til åbent hus-arrangementet kunne man også se og høre, at det gør godt med samarbejdet på tværs. Forældrene kunne blandt andet udtrykke glæde over, at de kan aflevere alle børnene ét sted og følge en rød tråd fra vuggestue til skole, og på legepladsen legede børnene på kryds og tværs af alder.

Uden for bålhytten, hvor der blev serveret skoldhed indianersuppe, var Katrine Jensby på 12 år og Isabell Andersen på syv år i gang med dagens mest populære indslag; ansigtsmaling. For dem har det været sjovt med en uge, hvor de har været sammen med andre end deres egen årgang.

- Jeg kan meget godt lide det. Det har bare været hyggeligt - vi har kunnet være ude i solen hele tiden, og så har jeg lavet en kæphest, mens nogen har lavet spyd, og andre har lavet buer og pile, sagde Katrine Jensby, mens hun samtidig var travlt optaget af malerarbejdet.

Indianersuppen var i øvrigt fremragende.

I Kollerup samarbejder de mere og mere - uden at gå sammen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce