Idérige unge udviklede Jellings wow-effekt

Butiksbestyrer Kristina Hvelplund fra Rema 1000 fortalte blandt andet om, hvordan erhvervs- og handelslivet kan blive bedre til at optimere vareudbud, services og fremtoning. Foto: Mette Mørk

Idérige unge udviklede Jellings wow-effekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Studerende fra Syddansk Universitet gæstede Jelling og gav gode idéer til udviklingen af byens brand. Den bedste idé skal præsenteres på et borgermøde.

Jelling: Hvordan udvikler vi Jellings stærke brand?

Det var temaet, da en halv snes studerende fra Syddansk Universitet (SDU) mandag deltog på en såkaldt Innovation Camp på UCL i Jelling. En camp med fokus på turisme samt hverdags-, handels- og erhvervslivet i byen.

- Jelling har en stor wow-effekt, og selv om det på en række parametre går rigtig godt i byen, er der flere områder, hvor der er plads til udvikling. Derfor har vi blandt andet arbejdet med, hvordan man kan få et større kulturelt eller erhvervsmæssigt udbytte i byen, forklarede erhvervskonsulent Jakob Kristiansen fra SDU.

Formålet er ikke at komme med en decideret løsning, men at udvikle idéer til, hvordan Jelling kan komme videre med problemstillingen. Det er nemlig Jelling-folkene og ikke de studerende, der står for at eksekvere idéerne.
Jakob Kristiansen, erhvervskonsulent hos SDU
Et af emnerne til ejendomsmægler Steffen Tornvigs oplæg var ud fra spørgsmålet: På hvilken måde kan byens aktive hverdagsliv tydeliggøres og bruges til at skabe merværdi for Jelling? Foto: Mette Mørk
Et af emnerne til ejendomsmægler Steffen Tornvigs oplæg var ud fra spørgsmålet: På hvilken måde kan byens aktive hverdagsliv tydeliggøres og bruges til at skabe merværdi for Jelling? Foto: Mette Mørk

Inspireret af oplæg

Om formiddagen var der oplæg fra blandt andre ejendomsmægler Steffen Tornvig, butiksbestyrer Kristina Hvelplund og Niels Kjærgaard fra Runecentret. Her kom de hver især ind på diverse udfordringer og problemstillinger, som kunne inspirere de studerende til at arbejde med det indledende spørgsmål resten af dagen.

- Formålet er ikke at komme med en decideret løsning, men at udvikle idéer til, hvordan Jelling kan komme videre med problemstillingen. Det er nemlig Jelling-folkene og ikke de studerende, der står for at eksekvere idéerne., sagde Jakob Kristiansen.

Ud af de 11 studerende fra SDU var der folk fra både bachelor- og kandidatuddannelser samt et par enkelte alumner (tidligere studerende).

Kun 2 af de 11 studerende fra SDU har bopæl i Vejle Kommune, så det var det færreste, der på forhånd havde et større kendskab til Jelling. Foto: Mette Mørk
Kun 2 af de 11 studerende fra SDU har bopæl i Vejle Kommune, så det var det færreste, der på forhånd havde et større kendskab til Jelling. Foto: Mette Mørk

Vikingelegeplads og større sammenspil

Efter flere timers idéudvikling var de studerende, som var delt op i tre grupper, begyndt at klargøre deres pitch, der skulle fremlægges foran et dommerpanel.

- Vi mener, at byen har brug for samarbejde mere om den store mængde knowhow (specialviden, red.), som de forskellige firmaer og foreninger har. Det kan eksempelvis være en overordnet platform for vidensdeling og koordinering af arrangementer, så man bedre kan kommunikere udadtil i fælles form, foreslog en af grupperne.

- Vi vil gerne gøre museet mere flydende ud i byen og inddrage andre aktører. Det kunne eksempelvis være at bygge en vikingelegeplads ved Rema 1000 og udnytte tomme butikslokaler til at fortælle om museets temaer. Det vil skabe et større flow gennem byen, så byens øvrige kultur- og erhvervsliv kan få gavn af turisterne, lød det fra en anden gruppe, som også foreslog, at lærer- og pædagogseminaret skulle samarbejde mere med Kongernes Jelling i forhold til undervisningsmateriale.

- Vi foreslår, at man laver en version 2.0 af Jellingguiden (hjemmeside, red.), hvor de enkelte firmaer og organisationer skal sørge for at sparke trafikken - det vil sige kunderne - videre til hinanden. Samtidig vil vi gerne, at der er et større sammenspil mellem de online og fysiske platforme, der er i Jelling, forklarede den sidste gruppe, som understregede, at den nye version af Jellingguiden også burde blive oversat til engelsk og tysk.

Niels Kjærgaard fra Runecentret kiggede også forbi og gjorde de studerende klogere på byens forretningsmæssige muligheder. Foto: Mette Mørk
Niels Kjærgaard fra Runecentret kiggede også forbi og gjorde de studerende klogere på byens forretningsmæssige muligheder. Foto: Mette Mørk

Dommerpanel valgte en idé

Netop den sidste idé blev senere på dagen udvalgt af dommerpanelet til at være den idé, der skal arbejdes videre med. Et dommerpanel, som blandt andet bestod af borgmester Jens Ejner Christensen, Martin Bredthauer fra Jelling Lokalråd, Lars "Charlie" Mortensen fra Jelling Musikfestival og Irene Uhrbrand, der er formand for Jelling Turist- og Handelsstandsforening.

Dermed skal idéen præsenteres og videreudvikles, når den bliver et punkt på dagsordenen til et borgermøde senere på måneden.

Dette borgermøde foregår mandag 29. oktober klokken 19 hos Kongernes Jelling.

Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk
Mandagens Innovation Camp var stablet på benene i samarbejde med SDU, Vejle Kommune og Jelling Turist- og Handelsstandsforening. Den er et led i de såkaldte BID-møder i kommunens centerbyer. Foto: Mette Mørk

Idérige unge udviklede Jellings wow-effekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce