Nyt slagteri har fuldendt produktionen på Hopballe: - Der er tid til at kigge på det enkelte produkt

Indehaveren af Hopballe Mølle, Brent Christensen, viser rundt i det nye slagteri ved slægtsgården. Han forventer, at der i år bliver slagtet 190.000 Hopballe-kyllinger. Foto: Yilmaz Polat

Nyt slagteri har fuldendt produktionen på Hopballe: - Der er tid til at kigge på det enkelte produkt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Et nyt slagteri på Hopballe Mølle giver større muligheder for at sikre den rette kvalitet og følge deres velkendte kyllinger helt ud til kunderne.

Hopballe: - Det må være en af Danmarks flotteste udsigter fra et slagteri, siger indehaveren af Hopballe Mølle, Brent Christensen, med stolthed i stemmen, mens han skuer ud over den lille dal, hvor træerne så småt er begyndt at blomstre.

Stolt er han også over Hopballe Mølles nyeste investeringer. Et slagteri, der blev taget i brug 3. januar, og som siden den dato har sikret, at Hopballe-kyllingernes vej fra opdrætning til færdigpakket vare, foregår på slægtsgården.

En produktionsleder og fem medarbejdere er blevet ansat til at stå for arbejdet på slagteriet, hvor også personale fra farmen hjælper til, når der hver mandag og torsdag slagtes kyllinger.

- Vores vision er at levere så meget fersk kød som muligt. Før kunne vi kun få slagtet én gang om ugen, hvilket betød, at størstedelen af vores produktion gik ud som frost. Efter vi har startet eget slagteri, efterspørger vores kunder flere og flere ferske produkter, og ved udgangen af 2019 vil 70-80 procent af vores produktion være fersk. Tidligere var det 20-30 procent, fortæller Brent Christensen.

Alt bliver kontrolleret flere gange, når vi slagter, skærer og pakker. Det betyder, at det har været igennem mange hænder og øjne, fordi processen her foregår relativt langsomt i forhold til et stort slagteri.
Brent Christensen, indehaver, Hopballe Mølle
Det 1000 kvadratmeter store slagteri har kostet omkring 13 millioner at opføre. Til gengæld har Hopballe Mølle fuldstændig styr på, hvordan kyllingerne håndteres helt frem til, at de afleveres hos deres kunder. De sparer også en del transportomkostninger, da kyllingerne tidligere blev fragtet til Nordjylland for at blive slagtet. Foto: Yilmaz Polat
Det 1000 kvadratmeter store slagteri har kostet omkring 13 millioner at opføre. Til gengæld har Hopballe Mølle fuldstændig styr på, hvordan kyllingerne håndteres helt frem til, at de afleveres hos deres kunder. De sparer også en del transportomkostninger, da kyllingerne tidligere blev fragtet til Nordjylland for at blive slagtet. Foto: Yilmaz Polat

Tid til hver enkelt kylling

Førhen blev kyllingerne kørt til slagtning i Nordjylland, men med slagteriet har kyllingerne blot 50 til 100 meter til slagtning. Det betyder mindre stressede dyr og færre transportomkostninger.

En anden vigtig faktor for Brent Christensen er, at de på Hopballe Mølle nu selv har fuldstændig kontrol over, hvordan kyllingerne håndteres, helt indtil de lander i deres egen gårdbutik, hos grossister eller restauranter.

- Alt bliver kontrolleret flere gange, når vi slagter, skærer og pakker. Det betyder, at det har været igennem mange hænder og øjne, fordi processen her foregår relativt langsomt i forhold til et stort slagteri. Der er tid til at kigge på det enkelte produkt, siger han.

Kyllingerne håndfanges, inden de i kasser bliver fragtet de 50-100 meter op til slagteriet. Foto: Yilmaz Polat
Kyllingerne håndfanges, inden de i kasser bliver fragtet de 50-100 meter op til slagteriet. Foto: Yilmaz Polat

Udfordrende opstart

På slagteriet bliver der slagtet 800 kyllinger i timen, mens der i samme tidsrum kan slagtes 12.000 på et stort fjerkræslagteri, og Brent Christensen forventer, at der i 2019 vil blive solgt 190.000 kyllinger.

- Siden 2002 har vi arbejdet med at skabe den her Hopballe-kylling og skabe et brand. Det har været ret udfordrende, men vi har mestret at holde fast i vores kunder, trods vi har haft udfordringer med slagtning, udskæring og pakning, som vi gerne ville have gjort bedre. Det gør, at vi har en produktion og et kundegrundlag, som vi starter op med fra dag et. Det gør, at man sover roligt om natten.

Det har dog ikke været en helt udfordringsfri opstart, erkender Brent Christensen. Et helt nyt slagteri og nye medarbejdere har taget noget tid at køre ind, og der kan stadig optimeres på nogle af processerne. På sigt skulle den 13 millioner dyre investering til selve slagteriet og maskiner dog gerne være givet godt ud, og allerede nu efter tre måneders drift, mener Brent Christensen, at det ser lyst ud.

- Vi havde en forestilling om, hvordan vi skulle gøre tingene, og det er der ændret meget på siden, men det har været spændende. Her efter tre måneder er vi meget positive og ser en spændende fremtid for Hopballe-kyllingen.

Brent Christensen er sjette generation på Hopballe Mølle, hvor han har stor succes med kyllingproduktion med dyrevelfærd i fokus. Derudover driver han restaurant og butik/webshop. Arkivfoto: Mette Mørk
Brent Christensen er sjette generation på Hopballe Mølle, hvor han har stor succes med kyllingproduktion med dyrevelfærd i fokus. Derudover driver han restaurant og butik/webshop. Arkivfoto: Mette Mørk
Hopballe Mølle har fået eget slagtehus til deres kyllinger.Foto: Yilmaz Polat
Hopballe Mølle har fået eget slagtehus til deres kyllinger.Foto: Yilmaz Polat

Nyt slagteri har fuldendt produktionen på Hopballe: - Der er tid til at kigge på det enkelte produkt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce