Over 10 år med for lidt plads: Specialskoles pladsmangel påvirker børn

Selv om børnene er gået på sommerferie, har skolefritidsordningen på Skovagerskolen stadig åben. Annette Mikkelsen er mor til Oskar på 11 år, der lige som flere af skolens andre elever bliver påvirket af de trange rammer på skolen. Foto: Mette Mørk

Over 10 år med for lidt plads: Specialskoles pladsmangel påvirker børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Jelling - Bestyrelsens medlemmer på Skovagerskolen er frustrerede.

Skovagerskolen er en specialskole for børn med vidtgående psykiske og fysiske handicap. Den er oprindelig bygget til 72 børn, men nu huser den tæt på 100.

- Det kan være svært at se for udenforstående - "de kan vel mase sig sammen," tænker man måske - men rent pædagogisk er det problematisk for børn, som har sanseproblemer eller ikke kan tåle for mange stimuli. Børnene bliver simpelthen stressede, forklarer Annette Mikkelsen, som er næstformand i skolens bestyrelse og mor til Oskar på 11 år.

Siden år 2000 har Skovagerskolen haft behov for at udvide rammerne til skolens elever. I 2005 bevilgede Vejle Amt en til- og ombygning af skolen. Arbejdet var planlagt til at skulle udføres i 2007. Samme år indtrådte kommunalreformen, og det planlagte byggeri blev aldrig ført ud i livet.

Hvert år siden 2007 har Skovagerskolens bestyrelse genansøgt Vejle Kommune om midler.

- Problematikken er, at der ikke er albuerum nok for børnene, og der er ikke plads nok til de ansatte. De pladser, man så har fundet til de ansatte, har man måttet tage fra børnene, fortæller formand i skolens bestyrelse Kari Overhalden, som er mor til Viktor på 14.

Andre skoler løftet

Annettes Mikkelsens søn Oskar er diagnosticeret med infantil autisme, ADHD, og han er mentalt retarderet. Det betyder, at han har behov for pauser i løbet af dagen, hvor han kan lade op for sig selv.

Tidligere havde skolen et sanserum, hvor eleverne kunne være for sig selv. Det lokale bliver nu brugt til arbejdspladser til lærerne.

- Der er en sofa, hvor Oskar kan sætte sig og se en film, men han er stadig omgivet af andre børn, fortæller Annette Mikkelsen.

Det går også ud over skolens elever med fysiske handicap, mener hun:

- De har stort behov for motorisk træning og fysio- og ergoterapi. De får jo også en bedre trivsel, når de kan komme til at røre sig.

Annette Mikkelsen beskriver, at Oskar "fylder meget", når han kommer hjem fra skole, mens Kari Overhaldens søn, som er diagnosticeret med autisme, er meget træt.

- Flere af forældrene siger, at deres børn er udtrættede eller måske lige frem bliver udadreagerende. Andre børn holder sig vågne og kan ikke sove. Mange børn holder sammen på sig selv, mens de er her på skolen, men så slipper de facaden, når de kommer hjem, siger Kari Overhalden.

Annette Mikkelsen tror, det kan ende med at være dyrt for kommunen, når børnene ikke trives:

- Hvis børnene bliver så stressede, at forældrene ikke magter dem, så skal børnene mere i aflastning. Det koster i en anden kasse hos kommunen. De her børn kommer til at koste kommunen penge hele deres liv, men spørgsmålet er, hvor meget, man kan forebygge, ved at tænke i rammer.

I juni sidste år udarbejdede Vejle Kommune en behovsanalyse, der konkluderede, at Skovagerskolen har brug for en udvidelse på 1010 kvadratmeter. Skolens bestyrelse var derfor forundrede over, at Skovagerskolen ikke blev en del af sidste års budgetforlig.

- Der er mange om buddet, og få penge at gøre godt med, siger de. Men vi er blevet syltet siden 2007. Vi kan se, at den ene skole efter den anden bliver løftet, så vi får lidt følelsen af, at børnene på Skovagerskolen er andenrangsbørn, siger Kari Overhalden.
Næstformand Annette Mikkelsen og formand  Kari Overhalden forsøger nu at få kommunen i tale.  Foto: Mette Mørk
Næstformand Annette Mikkelsen og formand Kari Overhalden forsøger nu at få kommunen i tale. Foto: Mette Mørk
Der er få lokaler tilbage på skolen, så hjælpemidler som kørestole og gangstativer tager plads op på gangene. Foto: Mette Mørk
Der er få lokaler tilbage på skolen, så hjælpemidler som kørestole og gangstativer tager plads op på gangene. Foto: Mette Mørk

Over 10 år med for lidt plads: Specialskoles pladsmangel påvirker børn

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce