Stakkevis af lækre billeder skal lokke flere turister til

Et eksempel på et af de billeder, der er fra Jelling. Foto: Thomas Høyrup Christensen

Stakkevis af lækre billeder skal lokke flere turister til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Syddanmarks tre verdensarvs-attraktioner - heriblandt Jelling-monumenterne - er gået sammen i et turismeprojekt, og det har blandt andet betydet, at de nu har oprettet en billeddatabase, som rejsebureauer og lignende kan bruge til at promovere området med og dermed tiltrække flere turister.

Jelling: Omtale, omtale, omtale.

Jo mere, man kan få af det, jo flere kunder kan man lokke i butikken. For Syddanmarks tre verdensarvs-attraktioner handler det om at tiltrække turister, og nu er de klar med et nyt middel for at få det til at lykkes.

De tre attraktioner på Unescos verdensarvsliste - Jelling-monumenterne, Christiansfeld og Vadehavet - har i to år samarbejdet om at udvikle bæredygtig kvalitetsturisme, tiltrække internationale gæster og øge den fælles synlighed via særligt sociale og digitale medier. Seneste nye er, at de har skabt en billeddatabase, der skal gøre det nemmere for turismeaktører, rejsebureauer og medier at lave markedsføring og netop tiltrække turister til regionen.

- Jelling har været længst på verdensarvslisten i Danmark - i 25 år. Men der er stadig store grupper af turister, der ikke ved det. Det skal vi gøre noget ved sammen med alle, der arbejder med turisme her i området. I den forbindelse er den nye database en kæmpehjælp, siger Morten Teilmann-Jørgensen, Museumschef ved Kongernes Jelling, i en pressemeddelelse.

Syddanmarks tre verdensarvs-steder
Christiansfeld:Byen blev grundlagt i 1773 af brødremenigheden, der med en stringent byplan og arkitektur udtrykte stærke værdier om ligeværd og fællesskab. De vigtigste bygninger omkranser Kirkepladsen ved Brødremenighedens Kirke i centrum. Christiansfeld er en levende verdensarvsby.

Jelling-monumenterne:

For over 1.000 år siden skabtes monumenterne i Jelling, som er blevet et symbol på, at Danmark blev samlet til et rige og overgik fra hedenskab til kristendommen. De to enorme gravhøje med runestenene rejst af kongerne Gorm den Gamle og Harald Blåtand er en vigtig del af nationens identitet.

Vadehavet:

Vadehavet blev optaget som verdensarv i 2014 som et unikt naturområde med en enorm rigdom af liv - blandt andet tælles trækfuglene i millioner. Et af de storslåede naturfænomener er, når flere hundrede tusinde stære danser på himlen, og ligeledes tidevandets dynamiske påvirkning af vådområdet bidrager til fascinationen. Verdensarvsområdet indgår også i Nationalpark Vadehavet, som er Danmarks største.

Danmarks syv verdensarvssteder:

Syv danske attraktioner er på Unesco's verdensarvsliste tæller derudover: Roskilde Domkirke, Kronborg Slot, parforcejagtlandskaber i Nordsjælland og Stevns Klint.

Kilde: Verdensarvssteder i Syddanmark
Vadehavet fra sin smukkeste side. Foto: Thomas Høyrup Christensen
Vadehavet fra sin smukkeste side. Foto: Thomas Høyrup Christensen

Over 400 billeder

Billeddatabasen er en udløber af et udviklingsprojekt, som er støttet af Region Syddanmarks kulturpulje og seks kommuner, og som Business Region Esbjerg står i spidsen af. Den indeholder her ved premieren flere end 400 billeder og film fordelt på 41 produkter, og der er tekster på dansk, engelsk og tysk.

- Vi tror på, at vi for at få endnu flere danske og internationale turister til at rejse til vores område må inspirere dem med tekst og billeder af høj kvalitet. Nu har Unesco-turismen i Syddanmark fået sin egen database, som turismeaktører frit kan downloade fra og bruge i deres markedsføring, siger projektmedarbejder Troels Larsen fra Business Region Esbjerg.

Han fremhæver blandt meget andet verdensarvsfilmen "Generations", der fik en tredjeplads ved rejsemessen ITB Berlin i marts 2019. Filmen er en del af det syddanske udviklingsprojekt.

I billeddatabasen kan man blandt andet finde dette billede af Christiansfeld. Foto: Thomas Høyrup Christensen
I billeddatabasen kan man blandt andet finde dette billede af Christiansfeld. Foto: Thomas Høyrup Christensen

Stigende efterspørgsel

Der findes ikke specifikke tal på, hvor stort Unesco-segmentet er i international turisme. Direktør Gitte Bruun fra onlineportalen Visit Nordic, der markedsfører Norden samlet over for primært turister uden for Europa, vurderer, at gruppen er i vækst.

- Der er en stigende efterspørgsel efter at besøge Unesco Verdensarv, blandt andet som følge af den øgede globalisering, da Unesco Verdensarv er et stærkt brand internationalt. Interessen for at søge tilbage til rødderne og for at finde svar på, hvad vi kommer af, er også stigende globalt. Vi har i Danmark masser af gode historier, som andre lande misunder os, siger Gitte Bruun, der roser initiativet til en fælles billeddatabase.

- Jeg kan kun opfordre hotellerne og andre aktører til at gå ind og bruge det. Sæt tekst og billeder ind af verdensarv og andre attraktioner og angiv, hvor langt de ligger fra jer. Tilgængelighed tæller meget, og vi er et lille land, hvor afstande ikke har den store betydning for gæster udefra, siger hun og tilføjer:

- Turister, der målrettet går efter verdensarv, heritage, er hovedsagelig gruppen 50+, og disse gæster sætter også pris på gourmetoplevelser, kunst, design, arkitektur og en smuk natur. Syddanmark har det hele, og det gælder om at synliggøre det med stærke billedbudskaber. Nu har aktørerne fået stærke værktøjer til det, siger Gitte Bruun.

Billeddatabasen findes på www.syddanskverdensarv.dk, og billederne er gratis at bruge, så længe man nævner fotografen.

Stakkevis af lækre billeder skal lokke flere turister til

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce