Benn Q. Holms københavnerhistorier begejstrer ikke

Benn Q. Holm. Foto: Robin Skjoldborg/Lindhardt og Ringhof

Boganmeldelse: Benn Q. Holm: "Asfalt og blomster".

Bøger: Benn Q. Holms nye roman, "Asfalt og blomster", præsenteres som "en bred fortælling om Danmark" fra 1960'erne frem til i dag. Den foregår dog hovedsageligt i København, hvor vi følger den omsværmede Alice, der i 1960'erne får et barn uden for ægteskab med en russisk sømand. Få år efter findes hun myrdet i en baggård i Minefeltet i København, og sønnen, Jack, bliver opfostret af sine bedsteforældre. Med til historien hører også kunsthandleren Hertz, der er forelsket i Alice, og Berlingske-journalisten Mikael Busk, der kommer på sporet af morderen.

Det lyder jo egentlig som en spændende krimi. Og der er da også masser af setup til at starte med, hvor der klippes skarpt mellem Hertz, Alice og Busk, og man fornemmer, at vi skal til at løse gåder. Men det ER ikke en krimi, der ER ingen større overraskelser, og spændingen fiser stille og roligt ud i løbet af de 400 sider, som det tager Benn Q. Holm at få udfoldet sin krønike.

Jeg kan ikke rigtigt finde ud af, hvad meningen er med bogen.

Jeg kan godt se, at det er noget med generationer, og det vælter med referencer til de skiftende tider med eksempelvis titler på musiknumre og bands og forskellige aktuelle begivenheder i de perioder, der fortælles om, hvilket helt sikkert kan være godt nok. Men måske er jeg for meget fra Jylland til at synes, det bliver ved med at være interessant at traske op og ned ad gader med navne i indre København, eller til at føle noget, når Mikael Busk begejstret udbryder "Asfalt og blomster, så bliver det ikke mere firseragtigt", og når Jack hører Sex Pistols, The Clash, Human League, Simple Minds, Ultravox etc.

Der er lag på lag af ydre begivenheder og et væld af bipersoner og sidehistorier, men gåden bliver væk, og jeg savner desuden liv og troværdighed i hovedkaraktererne - bortset fra den forlibte og en overgang mordmistænkte kunsthandler Hertz. Af en eller anden grund kommer der glød på siderne, når han er på banen, og det viser sig da også, at han går rundt med en nagende hemmelighed, og den slags mennesker er som regel de mest interessante at læse om.

Krimier er bygget på det gode plot, selv om de bedste af dem naturligvis også er en fornøjelse rent litterært. Romaner skal derimod trænge ind, hvilket kræver billedsprog, og det kan Benn Q. Holm faktisk godt levere - for eksempel i en sætning som denne: "Solen forsvandt over tagryggen, og musikken rungede grødagtigt mellem husrækkerne".

Men alt for ofte skyder han genvej og tolker selv: "Jack svævede næsten på en sky, det var som om han endelig havde fundet en ventil, en måde at afreagere på." "Asfalt og blomster" er muligvis et forsøg på at tage det bedste fra de to genrer. Det lykkes dog ikke helt i denne omgang.

–- Benn Q. Holm: "Asfalt og blomster". 400 sider. Lindhardt og Ringhof Er udkommet, 3 af 6 stjerner

Benn Q. Holm: ?Asfalt og blomster?. Foto: Lindhardt og Ringhof