Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Komedie: Inde eller ude af firkanten?

Danske Claes Bang har hovedrollen i Guldpalme-vinderen "The Square". Foto: Scanbox

Komedie: Inde eller ude af firkanten?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Svenske Ruben Östlunds modsætningsfyldte filmunivers kredser til stadighed om at udstille velfærdssamfundets kunstighed og menneskets skamfyldte flokmentalitet. Det er både drilsk, sjovt og syrligt.

Film: Samfundets top og bund mødes på den lokale 7-Eleven, hvor Christian, den danske kurator på et svensk museum for moderne kunst, svinger forbi for at hente morgenkaffen. En hjemløs kvinde, formentlig med flygtningebaggrund, beder om penge til sit papbæger. Christian afviser, ærligt, at han desværre ikke har kontanter, men køber gerne noget mad til hende. 

- Chicken ciabatta. Uden løg, kommer det så prompte fra kvinden, at den gode, medmenneskelige Christian et øjeblik står målløs. Venligheden og medfølelsen er på et splitsekund vendt til irritation. Henkastet smider Christian sandwichen på kvindens bord.

- Løgene må du selv pille ud.

Scenen, og den særprægede blanding af humor og alvor, er typisk Ruben Östlund. Blot et af mange mindeværdige øjeblikke i den svenske filmskabers Cannes-prisbelønnede "The Square". Östlunds lettest tilgængelige film til dato, men samtidig også et værk, som binder fornemt an til instruktørens samlede produktion, der drilsk, usensitivt og udfordrende stikker kameraet ind i socialt akavede situationer og udstiller det moderne liv som en parade af tomme idealer og forloren humanisme.

Som i Östlunds gennembrudsfilm, "Force Majeure", hvor den moderne mands flimrende identitet blev udsat for regulær nedsmeltning under en families fejlslagne skiferie, er det i "The Square" en uventet begivenhed og den efterfølgende handling, der sætter skred i handlingen. Da Christian, herligt spillet af danske Claes Bang, som formår både at tegne en grinagtig karikatur og et troværdigt menneske på samme tid, får stjålet sin pung og telefon på åben gade, beslutter han sig for at handle.

Med Justice pumpende i el-bilens højtalere triller han ud i forstædernes almennyttige betonghetto. Her har han sporet telefonen til. Som velfærdsstatens bløde selvtægtsmand, skydende med spredehagl, propper han trusselsbreve ind til alle opgangens beboere.

- Aflever pung og telefon på 7-Eleven, ellers falder retfærdighedens hammer.

Overraskende nok bliver pungen afleveret, men Christians handling har også andre, uforudsete konsekvenser.

Paradoksalt nok har Christian på museet netop introduceret en kunstinstallation, The Square, der opfordrer til forståelse, medmenneskelighed og tillid. Med hans uovervejede trusselshandling har han lukket svinehunden eller dyret ud af sækken og dermed placeret sig selv uden for firkantens idealer.

Flabet og afsnuppet

Strukturelt læner "The Square" sig op ad Östlunds øvrige film. På den gode måde. Fortællemæssigt flabet og afsnuppet. Grænsende til det irriterende, hvis man gerne vil have meningen med det hele serveret på et sølvfad. Fortællelinjen tegner filmskaberen og hans filmhold, hvor især cheffotograf Fredrik Wenzels stilrene og klare tableauer bør fremhæves, gennem små, fortættede situationer. Kun lige nøjagtig de glimt af handling, der skal til for at få det hele til at hænge sammen.

Heldigvis er der Christian. En af Östlunds stærkeste karakterer og en væsentlig støtte for publikum, når de forsøger at navigere de mange sidespor i "The Square"s plumrede, uklare farvand af fordomme, skam og indholdsløs kultur.

Med "The Square" tegner Östlund sig igen som en af Skandinaviens væsentligste filmskabere. En kunstner med en klar, karakteristisk røst og et indædt ønske om at tackle velfærdssamfundets selvforståelse samtidig med at der skal være plads til humor og selvrefleksion, når han skarpt og præcist udstiller menneskets flokmentalitet og frygtløst går i nærkamp med kunstscenens højpandede floskler.

 

 "The Square"

Komedie, svensk/dansk/tysk/fransk, 142 minutter, tilladt over 15 år