Julen er en hyggelig tid - men også dyr. Ny undersøgelse foretaget af Matchbanker.dk viser, at syd- og sønderjyderne låner penge for at dække julens udgifter.
Juletiden forbindes med hygge, traditioner og, ikke mindst, gaver under juletræet. December er derfor en omkostningsfuld måned, som nemt kan medføre røde tal på kontoen. Ifølge en undersøgelse foretaget af Matchbanker, stiger syd- og sønderjydernes lån af penge til shopping da også i måneden op til jul.
Opgørelsen viser, at i perioden fra 15. november til den 15. december anvender 12,5 % af de syd- og sønderjyske brugere af Matchbanker deres lån til shopping, hvilket står i kontrast til de 6,2 % resten af året. Dette er en stigning på hele 101,6 %, hvilket indikerer, at julen giver anledning til lån til shopping i Syd- og Sønderjylland. Dette kan yderligere eksemplificeres med tallene fra Haderslev, som viser, at 16,1 % af brugerne fra denne by anvender deres lån til shopping i julemåneden sammenlignet med de 8,3 % resten af året.
For at dykke længere ned i danskernes lånemønstre, har Matchbanker udsendt en spørgeskemaundersøgelse til deres brugere, som har indhentet 2.911 besvarelser på landsplan. Resultatet viser, at 52,7 % af de adspurgte har optaget et lån i forbindelse med julens udgifter som julefrokoster, rejseudgifter og julegaver. Hele 30,5 % svarer tilmed, at de har taget et lån til helt eller delvist at dække indkøb af netop julegaverne.
Denne tendens er ikke overraskende, forklarer Matchbankers administrerende direktør, Andreas Linde:
- Julen er en tid, som er forbundet med udgifter, som ligger ud over det sædvanlige - men også en tid forbundet med hygge og traditioner, som de færreste er villige til at gå på kompromis med. Derfor er det helt naturligt, at danskerne vil være tilbøjelige til at dække nogle af julens ekstraudgifter med et lån, som de så kan betale tilbage i starten i 2018, hvor vi går ind i en - forbrugsmæssigt - mere stille periode.
Andreas Linde iværksatte Matchbanker i 2017 i samarbejde med IT-direktør, Stefan Vinding Olesen.
Sponsorerede artikler laves i et samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle native-afdeling og en annoncør.
Ved artikler markeret med "Sponsoreret indhold", har annoncøren betalt for artiklen og har indflydelse på det emne, artiklen beskæftiger sig med, mens Jysk Fynske Mediers journalister på native-redaktionen står for bl.a. idéudvikling, vinkling, billedvalg og tekst.
Sponsorerede artikler bringes side om side med almindeligt redaktionelt indhold, og skal leve op til de samme kvalitetsstandarder samt til den værdi, stil og tone, læserne kender fra Jysk Fynske Mediers øvrige indhold. Den ansvarlige native-redaktør har til enhver tid fuld redigeringsret over det native-indhold, der publiceres hos Jysk Fynske Medier.
Der er opstået en fejl:
Beskeden er sendt.