Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Kommentar: En efterårsdag i helvede

Foto: Colourbox

Kommentar: En efterårsdag i helvede

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Er der noget så frustrerende som at være tosset uden at have nogen at være tosset på?

På en tur hjem fra Tjekkiet for nylig var jeg i rundt regnet otte timer ved at eksplodere, hvilket kan være læserne uvedkommende, hvis det ikke lige var, fordi det munder ud i et råd og en advarsel. Hvis du med sikkerhed ved, at du de næste år ikke skal benytte Bundesautobahn 7 eller bare A7, som er den motorvej, der skærer ned midt gennem Tyskland og begynder/slutter ved den dansk-tyske grænse, behøver du ikke at bruge tid på nedenstående.

Men til alle andre: Find så vidt muligt andre veje, og hvis det ikke er muligt, så sæt afsindig god tid af til at holde i kø på grund af adskillige store vejarbejder.

Jeg huskede godt nok en artikel, som advarede mod forsinkelser, hvis man de kommende år skal benytte A7, men hvad pokker: En halv eller en hel time ekstra på motorvejen kunne ikke ødelægge noget, når det "kun" var et hotel, der ventede i den ande ende, ikke et fly i for eksempel Hamburg Lufthavn. Alligevel var jeg noget rystet over, at den knap 700 kilometer lange tur fra hjemmet til et hotel nær Kassel tog ni timer i effektiv køretid - altså fratrukket pauser.

Det skulle dog vise sig at være et luksusproblem.

På vejen hjem overnattede vi i Merseburg i det østlige Tyskland, hvorfra den ideelle køretid hjem skulle være seks timer og tre kvarter ifølge gps'en.

Den første halvanden time gik problemfrit, men herefter begyndte vejarbejdet og køerne, og helt galt blev det, da vi flettede ind på A7. Efter syv timer og et kvarters effektiv kørsel rundede vi 400 kilometer og var sluppet gennem Elbtunnelen, og så burde alt være godt, men nej: Efter 10 timers efektiv kørsel havde triptælleren endnu ikke rundet 500 kilometer, og det blev klart for mig, at selv om vi hele vejen havde befundet os på motorvej, havde bilen denne dag kørt længere tid i 1. end 6. gear.

Jeg var eksplosionstruet, og på rastepladser blev det klart, at vi bilister og passagerer samlet udgjorde en mindre atombombe. Folk var rasende uden at have nogen at reagere imod. Og for dem, der skulle hele vejen til Danmark, ventede det værste endda endnu. Bare de sidste otte kilometer før Kielerkanalen tog halvanden time at tilbagelægge. Til gengæld gled trafikken fint i modsatte retning lige præcis på dette sted, så man må på den ene side være forberedt på at hænge i køer i meget lang tid, men på den anden side måske også at kunne smutte forholdsvis problemfrit igennem og så ende med at sidde i Hamburg Lufthavn i fem timer inden flyafgang, fordi man har taget højde for køerne.

Man kunne også bare blive hjemme, men én ting er forholdsvis sikkert: Hvis man vil ud at opleve verden, er det bedre at gøre det i dag end i morgen. Det bliver mere og mere besværligt og tidkrævende at komme frem i trafikken, at komme gennem sikkerhedskontrollen i lufthavnene osv., fordi forbedringer af infrastrukturen ikke kan følge med behovet. Så om nogle år vil jeg måske savne den tid, da jeg kunne køre hjem fra Merseburg på 13 timer, selv om det ideelt set burde have taget den halve tid.