Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Design skal gøre folkeskolen mere spændende

Designskolen Kolding skal være med til at flette designtænkining ind i fremtidens folkeskoleundervisning. EU støtter projektet. Foto: Palle Peter Skov

Design skal gøre folkeskolen mere spændende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Kolding: Mange elever i Europa synes, at undervisningen på folkeskoleniveau er uinteressant. Derfor skal Designskolen Kolding være med til at flette designtænkning ind i fremtidens folkeskoleundervisning. Det sker med en dansk designmodel, som resten af Europa skal lære at bruge.

Designskolen i Kolding er gået  i gang med at udvikle nye efteruddannelsestilbud til lærere i folkeskolen. Gennem FUTE - Future Teaching, der er et nyt EU-projekt, skal danske og europæiske folkeskolelærere bruge designtænkning som et nyt værktøj i den daglige undervisning. Mikael Sorknæs er studie- og efteruddannelseschef på Designskolen. Han fortæller, at uddannelses- og forskningsafdelingen har engageret sig i EU-projektet, fordi design og internationalt samarbejde ganske enkelt er en del af det DNA, som studerende, forskere, undervisere og andre møder i Kolding.

Målet med FUTE-projektet er på én gang at løfte elevernes lyst til at lære og samtidig gøre det sjovere for underviserne at gå på arbejde. Det fortæller Henriette Hansen, der er EU-konsulent ved Det Syddanske EU-Kontor. Hun har været med til at hjælpe Designskolen i Kolding og UC SYD - begge syddanske partnere i projektet - frem mod støtte til projektet, der har fået midler gennem EU-programmet Erasmus +. /exp