Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Elektriske tog vil påvirke 200 ejendomme og kræve 39 nye broer

Køreledninger bliver fremover et normalt syn langs skinnerne i Jylland. Arkivfoto

Elektriske tog vil påvirke 200 ejendomme og kræve 39 nye broer

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Togene langs den jyske østkyst skal køre på elektricitet og køre hurtigere endnu. En vvm-redegørelse viser, at projektet vil kræve 11 hektar jord og påvirke knap 200 ejendommme fra Fredericia til Aarhus.

Østjylland: Elektriske tog forurener mindre og larmer mindre, derfor vil Folketinget gerne sætte strøm til det danske tognet.

Men det er en omkostningstung affære, viser en vvm-redegørelse fra Banedanmark, der netop nu er i høring. Redegørelsen handler om elektrificeringen fra Fredericia til Aarhus, som skal bidrage til at nedsætte rejsetiden mellem Odense og Aarhus fra en time og 32 minutter til én time.

I redegørelsen har Banedanmark regnet på, hvad det vil kræve af arealer og ombygningen af jernbanenettet at gøre det muligt for togene at køre på strøm og køre hurtigere.

Køreledninger kræver master, der skal opstilles med op til 90 meters mellemrum. Der er også krav til frihøjde under broerne, så 39 broer på strækningen skal laves om eller tilpasses.

Der skal også rettes kurver ud langs banen, hvilket betyder ændringer på 38 broer, og Fredericia, Børkop, Brejning, Hedensted og Horsens stationer skal bygges om.

I alt kræver det, at man eksprorierer 11 hektar jord i Vejle, Hedensted, Horsens, Skanderborg og Aarhus kommuner fra 151 ejendomme. De fleste steder er der tale om, at der bliver taget jord fra haver og marker, men enkelte garager står også til at ryge.

Når kurven skal rettes ud, vil det kræve, at man eksproprierer 39.000 kvm jord fra 192 ejendomme.

Desuden skal der eksproprieres jord midlertidigt, mens banen bliver bygget.

Hastigheden bliver sat op på strækningen fra Fredericia til Brejning og på strækningen fra syd for Hedensted til nord for Horsens. Tophastigheden bliver på 250 km/t, som togene må køre fra nord for Børkop til Brejning samt fra syd for Hedensted til nord for Hedensted.

Ny tunnel kan erstatte bro på Toftumvej
Elektrificering af jernbanen
I dag er jernbanenettet kun delvist elektrificeret. Den første strækning, som Banedanmark er i gang med at elektrificere, er den 57 km lange strækning mellem Esbjerg og Lunderskov. Det koster 1,2 mia. kr.

Derefter følger Køge Nord-Næstved, Roskilde-Kalundborg samt Den nye Bane København-Ringsted.

Desuden er det planlagt at elektrificere strækningerne Fredericia-Aalborg, Aalborg-Frederikshavn, Vejle-Struer og Roskilde-Kalundborg.

Der er sat 12 mia. kr af til hele elektrificeringen, der skal strække sig frem til 2026.

Prisen for stærkningen fra Fredericia til Aarhus kendes endnu ikke.

Elektricitet og magnetisme

Fordi togene fremover skal køre på strøm, bliver 1545 ejendomme på strækningen pålagt en servitut om eldrift. Servitutten betyder, at der bliver grænser for, hvad grundejerne må plante ud mod banen, og hvad de må bygge.

Elektrificeringen medfører også, at der skabes et magnetfelt omkring køreledningsanlægget. Ved 65 ejendomme kan der potentielt blive tale om, at banens magnetfelt vil være større end Miljøstyrelsens anbefalinger, hvis ikke der indføres afværgeforanstaltninger.

Måske skal enkelte ejendomme eksproprieres, men det kan man først afgøre, når banen er i drift, og man kan måle på magnetfeltet.

Borgermøder
Der er borgermøde følgende steder om projektet: Bondes Spisegård, Løsning, 22. maj, Rådhuset, Horsens, 23. maj, DGI Huset, Vejle, 24. maj, Byrådssalen, Skanderborg, 29. maj samt Ceres Park og Arena, Aarhus, 30. maj. Alle møder foregår fra kl. 19 til 21.

Mindre støj

Naboerne til togene kan til gengæld glæde sig over, at de elektriske tog støjer mindre end de dieseldrevne.

Faktisk regner Banedanmark med, at antallet af støjpåvirkede boliger falder fra 485 til 465, hvis projektet gennemføres. Dog vil 35 boliger langs strækningen få tilbud om støjskærmning, fordi de får mere støj i forbindelse med, at banen flyttes.

Når vvm-redegørelsen er klar, bliver den sendt til politisk behandling i Folketinget, som skal godkende projektet og bevillige pengene. Det tager fire år at gennemføre hele projektet.