EM-koryfæs skepsis er vendt til begejstring: E-Sport bliver kun større

John Sivebæk mener, at e-sport er kommet for at blive. Derfor er han med sin virksomhed gået ind i sporten. Arkivfoto: Scanpix

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den tidligere VB-spiller og EM-vinder John Sivebæk driver i dag sin egen rådgivningsvirksomhed, og han er gået ind i eSuperligaen.

København: Hvis man er en af dem, der går og håber på at E-Sport langsomt går i sig selv igen, kan man godt tro om igen. Det mener i hvert fald EM-vinder og tidligere Vejle Boldklub-spiller John Sivebæk.

Han har sin egen virksomhed, Sivebæk Sports Management, som rådgiver fodboldspillere, og han har for nyligt indledt er samarbejde med Mikkel Hjorth Bach, bedre kendt som LordHjorth, der repræsenterer Vejle Boldklub i eSuperligaen.

- Det er en sportsgren, der er i opadgående retning og som hele tiden udvikler sig, siger John Sivebæk.

Han repræsenterer selv den klassiske fodbold. Som tidligere spiller og nu rådgiver for flere "ægte" spillere. Han ved godt, at der hersker en del skepis omkring e-sport, navnligt skabelsen af eSuperligaen, som mange anser som et forsøg på at udkonkurrere den rigtige Superliga.

- Jeg var selv skeptisk i starten, for jeg så det ikke som andet end to personer, der sad og kiggede ind i en skærm, siger han.

- Men da jeg begyndte at følge det og se, hvor professionelle spillerne er, ændrede jeg syn på det. Det er imponerende, at man i Danmark kan lave så stor en opsætning, som det er tilfældet med eSuperligaen. Og de, der spiller det, er utrolig dygtige, forklarer han.

- Og så er det faktisk ganske underholdende, konstaterer han med et grin.

Jeg var selv skeptisk i starten, for jeg så det ikke som andet end to personer, der sad og kiggede ind i en skærm.
John Sivebæk, rådgiver for LordHjorth

Det er på vej op

LordHjort anses som et af de største talenter i verden med sine blot 17 år. Han er på kontrakt for Tricked, et af de store e-sports-hold, og han er professionel FIFA-spiller. Han var toneangivende, da VB gik hele vejen til finalen i slutspillet i eSUperligaen, hvor det dog blev til et snævert nederlag til Brøndby.

Præmiesummen ved eSuperligaens playoffs var på 365.000 kroner. Det er cirka, hvad Cristiano Ronaldo tjener om dagen - og det rækker nok alligevel ikke. Der er altså lang vej fra de største fodboldstjerner og til de store e-sports-stjerner.

- Men det er på vej op. Jeg tror, at vi på et tidspunkt når til et punkt, hvor de store hold betaler transfersummer for at købe en specifik spiller. Det er under kraftig udvikling, og det bliver kun større, siger John Sivebæk.

Han mener ikke, at eSuperligaen er en konkurrent til den rigtige Superliga.

-Slet ikke. Det er et supplement. Det er en anden sport, for det er meget mere hektisk. Der sker noget hele tiden, og det kan måske tiltale folk på en anden måde, siger han.

Alt tyder på, at eSuperligaen vender tilbage i 2019.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce