Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Ny VB-træner lander med ét spillerkrav: Attitude

Adolfo Sormani, ny træner i Vejle Boldklub, mødes på mandag med spillerne, når de venter tilbage efter sommerferie. Foto: Benny F. Nielsen

Ny VB-træner lander med ét spillerkrav: Attitude

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

VB's ny træner Adolfo Sormani slår fast, at der er brug for en fælles identitet på holdet, uagtet at spillerne kommer fra forskellige verdenshjørner.

Vejle: Fodbold kan spilles på et hav af forskellige måder, men én ting går igen på gode hold.

Spillerne har den rigtige attitude og viljen til at gøre sit bedste.

- Sådan ser jeg fodbold. For mig er attituden afgørende, siger Adolfo Sormani, ny træner i Vejle Boldklub.

Og det arbejde tager Adolfo Sormani hul på, når han på mandag for første gang møder spillerne, når der kommer tilbage efter sommerferien.

Den 51-årige italiener kalder VB en anderledes klub i den danske 1. division, fordi truppen består af spillerne, som er hentet fra hovedparten af klodens kontinenter. Dermed er der tale om spillere med forskellige kulturelle baggrund, og de har alle forskellige vaner med sig til Danmark.

- Selvfølgelig er det sådan, når spillere kommer fra forskellige steder, men spillerne bliver nødt til at forstå, at der skal laves en fælles identitet, og den skal skabes i respekt for klubben, siger Adolfo Sormani.

Respekt for at VB er en dansk klub og en klub, som tidligere stod stærkt med masser af mesterskab, pokaltitler og landsholdsspillere.

- Ude på banen hjælper det os ikke, at klubben har vundet mange mesterskaber, men det betyder, at Vejle er en klub, som der altid stilles høje forventninger til, og det skal spillerne forstå, de skal leve op til, slår Adolfo Sormani fast.

VB tester kroat på 205 centimeter
Fire hurtige til VB-træneren
Fire hurtige spørgsmål til Adolfo Sormani og hans svar:Lionel Messi eller Cristano Ronaldo?

- Messi. Det er verdens to bedste spillere, og af de to foretrækker jeg Messi. Han kommer fra Barcelonas eget akademi, og det kan man godt se, når han spiller. Han passer bare perfekt til den måde, Barcelona spiller.

Inter eller AC Milan?

- Jeg må sige AC Milan. Min far (Angelo Sormani) spillede tilbage i 60'erne fem sæsoner i Milan, og i den periode vandt klubben alt. Det italienske mesterskab, den italienske pokalturnering, Europa Cuppen for mesterhold og verdens mesterskabet for klubhold.

Øl eller rødvin?

- Hver ting til sin tid. Jeg kan lide begge dele, og ofte er det maden, som afgør, hvad jeg drikker. Er det fisk, drikker jeg helst noget tredje, hvidvin.

Pizza eller pasta?

- Det skinner nok igennem på mine madvaner, at jeg ikke er ægte italiener. Jeg kan lide begge dele, men jeg er nysgerrig på mad og spiser meget gerne den lokale.

Spillede med Pelé

Adolfo Sormani er født og opvokset i Italien, men han betragter ikke sig selv som en ægte italiener.

Bedsteforældrene på begge sider emigrerede inden Anden Verdenskrig fra Italien til Brasilien, men Adolfo Sormanis forældre vendte senere tilbage til Italien.

Det skyldtes fodbolden. Adolfo Sormanis far, Angelo Sormani, spillede i den brasilianske storklub Santos - i øvrigt sammen med legendariske Pelé - og rykkede i begyndelsen af 60'erne til Italien. Efter et par succesfyldte sæsoner blev Angelo Sormani handlet som den dyreste fodboldspiller i verden, da han skiftede til AS Roma, og han spillede siden hos blandt andre AC Milan.

Kender de nye folk

Adolfo Sormani nåede aldrig selv en fodboldkarriere af farens kaliber. Adolfo Sormani tilbragte hovedparten af sin karriere i de laverede italienske rækken, mens som træner rundede han både Juventus og Napoli, hvor han havde forskellige roller, og i Juventus nåede han med omkring førsteholdet.

- I den periode scoutede jeg også meget fodbold, og jeg var flere gange i Danmark for at kigge på spillere, siger Adolfo Sormani.

Adolfo Sormani gæstede også Danmark tidligere i år, da han kiggede med på et par af VB's kampe og desuden så en hel del anden fodbold. Han så kampe i Superligaen, i 1. division og på ungdomsniveau.

- Det gav mig et indtryk af fodbolden i Danmark, og samtidig fik jeg et indtryk af, hvad der skal til, siger han.

Det gælder den plads i top-3, som er VB's målsætning, og ikke mindst vejen der op.

VB har på nuværende tidspunkt hentet tre nye spillere i form af stopperen Rasmus Lauritsen, tidligere Skive, og midtbanespillerne Nicolaj Madsen og Ylber Ramadani, som kommer fra henholdsvis Sønderjyske og albanske Partizan Tirana.

- De spillere, som kommer, er alle nogle, jeg har set, og som jeg mener passer godt til det, vi gerne vil, siger Adolfo Sormani.