VB har valgt sin nye kaptajn

Jacob Schopp har kontrakt med VB til 2019, hvis VB rykker op, men kun til 2018, hvis oprykningen kikser. Foto: Annelene Petersen.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

- Det handler ikke om danskere og udlændinge, men om typer, siger Jacob Schoop.

Vejle: Jacob Schoop, 28-årig midtbanespiller, er VB's nye anfører. Han er udset som styrmand på Adolfo Sormanis mandskab, og han ved, at der venter ham en stor udfordring for at nå sit eget store mål.

- Jeg skiftede til VB for at være med til at spille klubben tilbage i Superligaen. Klubben har det samme set-up, som jeg oplevede i OB. Den eneste forskel er, at OB er i Superligaen, mens VB er i 1. division. Det er der kun os spillere, der kan lave om på, siger Jacob Schoop.

Han har oplevet en 1. division, hvor selv topholdene løber ind i mange nederlag. Det kan være svært at finde logik i de mange resultater.

Tæt på at havne i Holland

- Det viser, hvor jævnbyrdige holdene er. Det handler om det mentale overskud og om at ramme gode stimer og tro på sig selv, siger Jacob Schoop. Vi skal være mere kyniske, og vi skal lære at spille alle 90 minutter. Det er ikke nok at bringe sig foran 2-0, hvis der står 3-2 til modstanderne, når kampen er slut, siger Jacob Schoop.

- Der er skiftet en del ud i truppen siden sidste sæson. For mig handler det ikke om danskere og udlændinge. Det handler om typer. Se en spiller som Ylber Ramadani. Han er en type, vi har savnet, og han spiller med stort ansvar. Det samme gælder mange af de andre, vi har fået. For os gælder det om at ramme en af de positive stimer. Vi starter ude mod HB Køge. Det er et hold som Helsingør, og det er en hård nød at starte med. Ganske vist vandt vi 3-0 over FC Fredericia i lørdags, men cifrene var misvisende, siger han.

Adolfo Sormani peger på Jacob Schoops alder, erfaring og placering på banen som årsager til, at han skal bære anførerbindet.

- Jeg trives fint i VB, og jeg er sikker på, at vi kommer med i toppen. Mit bud er VB, Viborg og Esbjerg på de tre øverste pladser, men HB Køge og Fremad Amager er farlige konkurrenter, siger han.

Jacob Schoop fik sin fodboldopdragelse i Tarup/Pårup og B1909/Fjordager. Han fik også debut på B1909's førstehold som teenager, inden han fik kontrakt i FC Fyn i 2007/08. Han var med til at spille FC Fyn op i 1. division. I 2011 gik turen videre til storebror OB, hvor han spillede i fire sæsoner.

Han var i KR Reykjavik i 2015 og var til prøvetræning i Orlando i USA og norske Lillestrøm, men kom i stedet til VB i sommeren 2016 og debuterede mod Fremad Amager 24. juli 2016.

- Jeg var tæt på at komme til Holland, men blev skadet, og så løb det ud i sandet, siger han.

Fra Odense til Aarhus

Jacob Schoop er ugift og single og en fri fugl. Det har han udnyttet ved at sige farvel til Odense og goddag til Aarhus, fordi togtiderne passede dårligt fra Odense.

Han har været fuldtids fodboldspiller, siden han fik kontrakt i FC Fyn. Han har forhandlet alle sine kontrakter selv og har ingen agent.

- Jeg har kontrakt til 2019, hvis vi rykker op i Superligaen, men kun til 2018, hvis vi ikke rykker op, siger han.

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce