Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Anmeldelse: Donizetti i Bryggen-æstetik

Den Jyske Opera har moderniseret Donizettis "Elskovsdrikken" radikalt. Og det fungerer fint, kunne et stort set fyldt Vejle Musikteater konstatere onsdag aften. Foto: Den Jyske Opera

Anmeldelse: Donizetti i Bryggen-æstetik

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den Jyske Opera formår effektivt at flytte "Elskovsdrikken" op i vedkommende nutid.

Vejle: Opera-iscenesættere går jævnligt til yderligheder for at "modernisere" klassiske opera-forestillinger. Og vel kan det da lufte lidt i allonge-parykkerne ind imellem. Men det kan også være mildt irriterende at opleve Mozart eller Verdi med nazi-uniformer og maskinpistoler.

Og vel havde Gaetano Donizettis komiske opera "Elskovsdrikken" førsteopførelse helt tilbage i 1832, men den moderne version, Den Jyske Opera gæstede Vejle Musikteater med i aftes fungerede faktisk vildt tilfredsstillende. I en scenografi, som nærmest hensætter tilskueren til første sal i butikscentret Bryggen i moderne tid virker historien om den naive Nemorino og hans determinerede forelskelse i den knibske Adina både nutidig, engagerende og imødekommende.

Det hele foregår på butikscentrets torv foran butikker, der er opkaldt efter figurer i andre af Donizettis operaer. Med kunder der er optaget af at skyde selfies med hinanden og ellers promenere deres fancy indkøbsposer skabes en stemning af vare-æstetisk selvforelskelse, der klæder historien fint.

Inden operaen gik over scenen i et næsten helt fyldt musikteater undskyldte en person fra DJO, at Lina Johnson, der har rollen som Adina, var forkølet, men indstillet på at gennemføre. Hvilket hun gjorde i særdeles fornem stil. Selv i finalens halsbrækkende koloraturer gik det fint og uden tudser på stemmebåndene.

"Elskovsdrikken" er komik med happy ending, i sig selv noget usædvanligt i operaens tragikfyldte verden. Men selvfølgelig skal vore hovedpersoner igennem forviklinger, inden de kan falde hinanden om halsen og vi kan ånde lettet op i visheden om, at ingen trylledrikke kan erstatte ærlighed og ægte kærlighed.

Vi sidder dog også tilbage med visheden om, at verden vil bedrages. For den gæve doktor Dulcamara savner på ingen måde omsætning af sine fup-fyldte eliksirer, som nærmere giver tømmermænd end kærlighed.

Solidt hold

Operaens cast er solidt sammensat og velsyngende med en indtagende Robin Kim som Nemorino og en skønt selvsmagende Jens Søndergaard som sergenten og kvindebedåreren Belcore.

Der er masser af fysisk komik via korets centrale placering i operaens handling. Koristerne er shopping-maniske kunder i butikscentret, som i det store og hele oplever verden via smartphonens skærm.

Som vanligt var det symfoniorkestret fra Odense, der fyldte orkestergraven i musikteatret. Fra en plads midt i salen blev orkestret oplevet en kende skarpt lydende i klangbilledet. Til gengæld gik sangerne fint igennem, selv i de mange-stemmede ensemble-optrin.