Bjergløb trak igen masser af folk til Munkebjerg

Heino Mejer fra Horsens var igen i år hurtigst op ad Munkebjergbakken i sin 350-hestes Volvo 242 Turbo fra 1983. Det var hans tredje sejr de seneste fire år, mens han fik motorproblemer sidste år. Foto: Foto: Munkebjerg Hillclimb

Bjergløb trak igen masser af folk til Munkebjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den 21. udgave af Munkebjerg Hillclimb blev en ny sportslig og tilskuermæssig succes på en sommersøndag, hvor regnbygerne holdt pause.

Vejle: Når gamle biler fra 1933 til 1990 kører om kap op ad landets eneste bjergvej fra Vejle Fjord til Munkebjerg Hotel, er der stor sandsynlighed for, at vinderen er en af de nyere biler.

Sådan gik det også i årets udgave af Munkebjerg Hillclimb, der blev kørt søndag. Her løb favoritten Heino Mejer fra Horsens i en 350-hestes Volvo 242 Turbo fra 1983 med den samlede sejr. Han slog Vincenzo Santangelo fra Aarhus-forstaden Hinnerup i en Fiat X 1/9 Dallara fra 1973 med fire sekunder.

Men de ældste biler fik mindst lige stå stor hyldest. En tusindtallig tilskuerskare klappede, når løbets to ældste biler kæmpede sig op ad den stejle bjergvej.

Det var Ernest Kristiansen fra Bredballe i en SS 100 fra 1933 og Kaj Bertelsen fra Viborg i en unik Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1 bil fra 1950. For 69 år siden deltog den i et enkelt Formel 1-løb, som den ikke gennemførte, men i Munkebjerg Hillclimb klarede den problemfrit fem ture op ad bjerget.

Munkebjerg Hillclimb er et benhårdt race for gamle biler. Men samtidig er det en uhøjtidelig fest, hvor vi hvert år fejrer bilismens kulturhistorie.
Søren Duun, løbsarrangør
Denne Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1 bil fra 1950 er kun bygget i denne ene udgave. For 69 år siden deltog den i et enkelt Formel 1-løb, som den ikke gennemførte, men i Munkebjerg Hillclimb klarede den problemfrit fem ture op ad bjerget med Kaj Bertelsen fra Viborg bag rattet. Foto: Munkebjerg Hillclimb
Denne Jaguar-Ferrari-Biondetti Spyder Corsa Formel 1 bil fra 1950 er kun bygget i denne ene udgave. For 69 år siden deltog den i et enkelt Formel 1-løb, som den ikke gennemførte, men i Munkebjerg Hillclimb klarede den problemfrit fem ture op ad bjerget med Kaj Bertelsen fra Viborg bag rattet. Foto: Munkebjerg Hillclimb

Langt flere tilskuere i dag

Bilen er kun bygget i et eneste eksemplar af racerkøreren Clemente Biondetti, og det var første gang, at den danske ejer havde bilen med i et dansk løb.

- Jeg købte bilen på en auktion på Silverstone-banen i England i midten af 1990'erne, og sammen med den klassiske bilmand Palle Muurman deltog jeg med den dejlige bil i det 1600 kilometer lange italienske landevejsløb Mille Miglia i 1999, som vi gennemførte med et resultat midt i feltet, fortæller Kaj Bertelsen fra Viborg.

For arrangørerne blev den 21. udgave en succes i lighed med de to foregående år. Alt forløb uden ulykker, og mængden af tilskuere var rekordstor sammenlignet med tidligere udgaver.

- Vi har ikke det præcise antal, da folk kommer gratis til motorløb. Men løbsledelsen er rundt at tælle tilskuere på bakken og biler på parkeringspladsen, og de seneste tre år er antallet steget meget. Der er mange flere i dag end for 12 år siden, da jeg var med første gang, fortæller løbets kommunikationsansvarlige, Michael Eisenberg.

Der blev ikke kun kørt ræs, men også sparket dæk og diskuteret motorstørrelser og andet teknik i kørergården ved Munkebjerg Hotel. Foto: Flemming Larsen
Der blev ikke kun kørt ræs, men også sparket dæk og diskuteret motorstørrelser og andet teknik i kørergården ved Munkebjerg Hotel. Foto: Flemming Larsen

Er klar igen næste år

Den stigende interesse tilskriver han en større fokusering på pressearbejdet, så løbet nu bliver omtalt i flere aviser, mens tv-stationerne også finder vej til løbet.

Men selvom det er gratis at gå til motorløb på Munkebjergbakken, giver løbet fortsat arrangøren Historisk Motorsport Danmark, HMD, et overskud.

Det skyldes deltagerbetalingen og ikke mindst de sponsorer, der er knyttet til løbet, med Munkebjerg Hotel blandt de faste bidragydere. Ikke mindst, fordi hotellets medejer Hans Geschwendtner selv deltager i løbet hvert år i sin Austin-Healey.

Den stigende interesse for løbet, der i år havde deltagelse af 75 biler, havde fået arrangørerne til at leje en storskærm, der stod i ryttergårdsområdet ved hotellet. Og HMD har allerede søgt tilladelser til løbet, som køres i samme weekend næste år.

- Munkebjerg Hillclimb er et benhårdt race for gamle biler. Men samtidig er det en uhøjtidelig fest, hvor vi hvert år fejrer bilismens kulturhistorie ved at vise mange af de biler frem, som prægede de danske veje fra før Anden Verdenskrig til Murens fald i 1989, siger løbsarrangør Søren Duun fra HMD.

René Aaby Sørensen, administrerende direktør for Munkebjerg Gruppen og eventchef på Munkebjerg Hotel Benny Bredgaard var trukket i arbejdstøjet og serverede pølser for løbets mange gæster. Foto: Flemming Larsen
René Aaby Sørensen, administrerende direktør for Munkebjerg Gruppen og eventchef på Munkebjerg Hotel Benny Bredgaard var trukket i arbejdstøjet og serverede pølser for løbets mange gæster. Foto: Flemming Larsen
Hillclimb er blevet en årlig tradition på Munkebjerg, og det er det også, at en af Munkebjerg Hotels ejere, Hans Geschwendtner, selv deltager i løbet i sin Austin-Healey. Foto: Flemming Larsen
Hillclimb er blevet en årlig tradition på Munkebjerg, og det er det også, at en af Munkebjerg Hotels ejere, Hans Geschwendtner, selv deltager i løbet i sin Austin-Healey. Foto: Flemming Larsen

Bjergløb trak igen masser af folk til Munkebjerg

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce