Borgmestermotorvej spøger i midtjyskprojekt

Det er løsning B plus, der er dukket op i diskussionen om en ny midtjysk motorvej. illustration Vejdirektoratets rapport

Borgmestermotorvej spøger i midtjyskprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

VEJLE - Uanset om en kommende midtjysk motorvej sendes øst eller vest om Billund, skal der være forbindelse til E45 tæt på Vejle. Det slår Hærvejskomiteen fast i en kommentar til, at motorvejen nu er en del af den nye VLAK-regerings arbejdsprogram.

Den selvbestaltede komite, der arbejder for en midtjysk motorvejsløsning, er naturligvis begejstret for udspillet fra regeringen. Her lægges der op til en forundersøgelse af hele strækningen fra Haderslev til Hobro - men med særlig vægt på delstrækningen fra Haderslev over Billund til Give. På den del af strækningen skal der udarbejdes en mere tilbundsgående VVM-redegørelse.

- Og så er det nødvendigt at få analyseret den korte tværforbindelse fra E45 til den nye motorvej, siger formanden for hærvejskomiteen - regionsrådsmedlem Poul Andersen (S).

Tegnet på serviet

Dermed genoplives den gamle diskussion om den såkaldte borgmestervej. Oprindeligt opstod den på et borgmestermøde i Trekantområdet Danmark i midten af 1990'erne. En grov skitse blev tegnet på en serviet. Linjeføringen fra et område mellem Skærup og Vejle gik over Højen til Ødsted. Her skulle den kobles på den eksisterende hovedvej over ådalen og til den nye motortrafikvej mod lufthavnen i Billund. Ideen var netop at skabe en god vejforbindelse til Danmarks næststørste lufthavn.

Projektet blev aldrig gennemført - trods VVM-undersøgelse for en strækning mellem Vinding og Ødsted. Men der er stadig liv i om en forbindelse:

- Vejdirektoratet har foreslået en motorvej. Det vil sikre den nødvendige aflastning for E45 og Vejlefjordbroen, når det gælder trafik fra Sjælland og Fyn, siger Poul Andersen med henvisning til den seneste rapport fra Vejdirektoratet, der bygger på en række genberegninger fra den såkaldte Landstrafikmodel. Her er opsamlet data, der viser, hvordan trafikken vil udvikle sig på de danske veje i de kommende år.

Vejlefjordbro i fare

Et af de kritiske punkter er Vejlefjordbroen. Oprindeligt lød prognosen, at udvidelsen til seks spor ville sikre en god trafikafvikling helt frem til midten af 2020'erne. Men med opsvinget de seneste år er trafikken steget mere en prognoserne og de mest pessimistiske peger på, at broen kan begyndet at sande til allerede inden 2020. Dermed vil vi være på vej tilbage i den situation vi kendte før udvidelsen med lange køer på begge sider af broen - ikke just et scenarie, der vil fremme udviklingen i Vejle.

Af samme grund har byrådet talt for en midtjysk motorvejsløsning, der aflaster den nuværende motorvej mest muligt.

Her viser Vejdirektoratets beregninger, at det er en motorvej så tæt på den nuværende som muligt - den såkaldte C-korridor. En sådan motorvej kan til gengæld give store problemer med naturinteresser i Vejle Ådal.

Men i Vejdirektoratets seneste beregningsnotat arbejder man med en korridor B plus. Her kombinerer man linjeføring B med en motorvejsforbindelse mod øst til et område omkring Skærup - altså en forbindelse der ligner den første skitse til Borgmestervejen - men umiddelbart uden en krydsning af ådalen.

Det er den løsning, Hærvejskomiteen nu ønsker grundig undersøgt.

Borgmestermotorvej spøger i midtjyskprojekt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce