Bredballe Privatskole: Firbenet kollega skal hjælpe elever til bedre læsevaner

På Bredballe Privatskole har lærer Anne Sophie Laursen fået sin hund, Ronja, certificeret som læsehund. Ronja skal skabe tryghed og lytte til de elever, der har vanskeligheder med læsningen. Foto: Yilmaz Polat

Bredballe Privatskole: Firbenet kollega skal hjælpe elever til bedre læsevaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

På Bredballe Privatskole har man suppleret staben med læsehunden Ronja, der er certificeret til at hjælpe børn med læsevanskeligheder. Hun skal give eleverne bedre læseoplevelser og -vaner.

Vejle: Når Anne Sophie Laursen træder ind i klasselokalet til sine elever i femte og sjette klasse, må hun kigge langt efter øjenkontakt og varme hilsner. Det skyldes dog hverken mangel på pli eller åndeligt fravær. Tværtimod. Fokus ligger simpelthen bare i gulvhøjde, hvor hendes følgesvend og nye, firbenede kollega, Ronja, løber med elevernes opmærksomhed.

På Bredballe Privatskole har lærer Anne Sophie Laursen taget initiativ til at inddrage sin hund, Ronja, som en såkaldt læsehund i undervisningen. En ordning, der skal hjælpe eleverne til større læselyst, koncentration og bedre læseoplevelser.

- Selvom læsehunde oprindeligt er tiltænkt børn med læsevanskeligheder, har vi valgt at give alle eleverne i klassen mulighed for læsestunder med Ronja. Uanset elevens niveau, mener vi, at gode læsevaner knytter an til et trygt og roligt rum. Det er Ronja med til at skabe, siger Sophie Laursen.

For et år siden stødte Anne Sophie Laursen på Foreningen Læsehunde, og som både hundeentusiast og dansklærer mente hun, det lå lige til højrebenet at få Ronja godkendt til rollen. Det foregik blandt andet gennem en adfærdsscreening af Ronja og et weekendkursus.

- I udgangspunktet er det alle hunderacer, der er egnede, men som læsehund er Ronja særligt god, fordi hun er enormt intuitiv og kan mærke, hvilken type nærvær, den enkelte elev har brug for. Om hun skal være søgende efter kontakt, eller bare ligge sig lidt på afstand, siger Anne Sophie Laursen.

Som en del af træningen som læsehund, ved Ronja, at hun er på arbejde, så snart hun får sit lilla halstørklæde på.

Det giver en mere hjemlig atmosfære, at Ronja sidder ved siden af dem. Det flytter fokus væk fra noget, de synes er svært - til i stedet at være noget, man kan glæde sig til.
- skolelærer Anne Sophie Laursen
Der er rift om læsestunderne med Ronja, og for flere elever er læsningen blevet noget, de glæder sig til. Foto: Yilmaz Polat
Der er rift om læsestunderne med Ronja, og for flere elever er læsningen blevet noget, de glæder sig til. Foto: Yilmaz Polat

Rift om Ronja

Fra dansktimens start behøver Anne Sophie Laursen kun spørge en enkelt gang om, hvem der skal være dagens heldige - og have Ronja med sig over i sækkepuden til dagens læsestund. En skov af hænder ryger med det samme i vejret.

I sækkepuden kan eleven læse højt for Ronja, mens Anne Sophie Laursen overværer læsningen ved siden af. For især de af eleverne, der har vanskeligheder med at læse, giver det en anden ro, at det er Ronja og ikke læreren, de skal læse højt for.

- Det giver en mere hjemlig atmosfære, at Ronja sidder ved siden af dem. Det flytter fokus væk fra det, de synes er svært - til i stedet at være noget, man kan glæde sig til, siger Anne Sophie Laursen.

Selvom Ronja kun er tilknyttet to klasser, er Ronja en velkendt skikkelse for skolens andre elever. De ser frem til de dage, hvor Ronja er på besøg, og hilser lystigt, når hun følger Anne Sophie Laursen hen ad gangene.

Flere af eleverne kalder Ronja for skolens maskot, og fra ledelsen er der også stor opbakning til projektet.

- Som tidligere læsevejleder ved jeg, hvor meget ro og fordybelse betyder for at kunne udvikle gode læsekundskaber. Vi er en lille og relativt ny skole, hvor der er plads til at afprøve anderledes metoder og læreridéer, siger skoleleder Henriette Langkjær, der fortæller, at tilbagemeldingerne på læsehund-initiativet har været positive fra både elever, forældre og skolebestyrelse.

Lige nu er der omkring 90 læseteams i Danmark - det vil sige hunde og ejere, der sammen er blevet certificerede til at kunne støtte børn med læsevanskeligheder.

Når eleverne læser højt for Ronja, sidder lærer Anne Sophie Laursen ved siden af og lytter med. Ronja er trænet til at opfange, hvilken type nærver, eleven har brug for. Foto: Yilmaz Polat
Når eleverne læser højt for Ronja, sidder lærer Anne Sophie Laursen ved siden af og lytter med. Ronja er trænet til at opfange, hvilken type nærver, eleven har brug for. Foto: Yilmaz Polat

Bredballe Privatskole: Firbenet kollega skal hjælpe elever til bedre læsevaner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce