Busser med elmotor er ikke sagen i Vejle

Den lave tunnel under jernbanen ved Kirkebakken gør det ifølge en ny rapport fra Cowi stort set umuligt at erstatte dieselbusser med elbusser - i hvert fald med den nuværende udformning af busserne. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Busser med elmotor er ikke sagen i Vejle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En lav tunnel under jernbanen i Bredballe er en af udfordringerne ved at skifte de nuværende dieseldrevne busser ud med mere klimavenlig offentlig transport.

Vejle: En sværm af elektrisk drevne busser på Vejles gader og stræder.

Det kunne være en del af kommunens vision på baggrund af regeringens klima-pakke, der jo blandt andet skal udfase benzin og diesel som drivmiddel.

Men så simpelt er det ikke. Elbusserne er ganske enkelt for høje til at komme under Kirkebakke-tunnelen i Bredballe. For få år siden blev der gravet ud, så dieselbusser lige akkurat kan klemmes igennem - men en elbus anno 2018 har batterier på taget og er derfor højere end en standard dieselbus.

Diesel eller biogas
Cowis rapport munder ud i en samlet vurdering, der lyder, at syntetisk diesel eller biogas vil være mest oplagt til at erstatte diesel. Årsagerne er - ifølge rapporten, at:
  • Syntetisk diesel og biogas er lige så driftssikre drivmidler som almindelig diesel
  • Der er adgang til syntetisk diesel og cetificeret biogas i tilstrækkelige mængder
  • De samlede miljømæssige effekter er meget høje for syntetisk diesel og moderate for biogas
  • Biogas er et billigere alternativ end syntetisk diesel og billigere end de øvrige alternativer.

Skal igennem tunnel

Umiddelbart skulle man tro, at man kunne nøjes med at lade den konkrete bus, der betjener linie 1, være en "almindelig" bus. Men ifølge en rapport, som konsulentvirksomheden Cowi har udarbejdet for Sydtrafik og Vejle Kommune, kører der mange forskellige busser på ruten i løbet af en dag.

Samtidigt har Vejle Kommune understreget, at det er nødvendigt at sende busserne gennem Kirkebakketunnelen. På den baggrund har Cowi regnet sig frem til, at kommunen reelt kun kan udskifte to af de nuværende 18 dieselbusser med elbusser. De øvrige 16 vil på et eller andet tidspunkt skulle bruges på linie 1-ruten.

Beslutning i december

Cowis rapport blev i sidste uge del af en debat i kommunens tekniske udvalg. Her forbereder man et nyt udbud af bybuskørslen i Vejle. På den baggrund er det vigtigt at beslutte, hvilket drivmiddel fremtidens busser skal benytte. Det er nemlig en del af de krav, som en kommende vognmand skal leve op til.

- Vi er ikke færdige med diskussionen. Der skal tages en beslutningen inden årsskiftet, så vi har stadig lidt tid til at drøfte sagen, siger formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson.

11. december skal udvalget træffe den endelige afgørelse. Og el er ikke det eneste alternativ til diesel, politikerne skal forholde sig til.

Gasbusser også højere

Cowi har også kigget på muligheden for at skifte til syntetisk diesel (produceres af restprodukter fra slagterier), biogas (produceres af grønt affald og husdyrgødning), og busser, der kører på både el og diesel - såkaldte hybrider.

Problemet med blandt andet gasbusserne er, at de også er højere end en almindelig dieselbus. De kan heller ikke køre under Kirkebakketunnelen - dog vil der kunne indsættes flere gasbusser end elbusser nemlig syv ud af de 18 busser,der p.t. betjener rutenettet i Vejle.

Cowi: Syntetisk diesel eller biogas

Hvis politikerne følger anbefalingerne i rapporten, kommer de til at vælge mellem to alternativer - nemlig syntetisk diesel eller biogas. Som Cowi skriver:

Samlet set peger analysen på, at syntetisk diesel er mest oplagt som alternativ til bybusserne i Vejle, hvis miljøeffekterne vægtes højt. Biogas vil være mest oplagt, hvis økonomien er det vigtigste.

Busser med elmotor er ikke sagen i Vejle

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce