Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


DB Cargo efter afsporing: Vi er ikke tilfredse med det, der er sket

To godsvogne spærrede rundkørslen på Vejle Havn mandag morgen. Nu undersøger DB Cargo, hvordan hændelsen kunne ske. Foto: Maria Søgård Jørgensen

DB Cargo efter afsporing: Vi er ikke tilfredse med det, der er sket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Havarikommissionen undersøger ikke afsporingen af godsvognene på Vejle Havn, men DB Cargo har selv sat en undersøgelse i gang og ser på hændelsen med stor alvor.

Vejle: Det sker ikke så sjældent, at godstoge bliver afsporet, når de er i færd med at blive rangeret.

Derfor hører hændelsen på Vejle Havn mandag morgen heller ikke til sjældenhederne, ifølge Jan Wildau, der er kommunikationsdirektør ved DB Cargo (Deutsche Bahn Gods, red.)

Her blev to godsvogne afsporet, da medarbejdere fra DB Cargo var ved at rangere vognene med ganske få kilometer i timen.

- I rangerområder kan der ofte være møre sveller og gamle sporskifter, som eksempelvis skal skiftes over med hånden. En forskydning på bare få centimeter kan betyde, at den ene hjulfælg hopper ned. Det sker ikke så sjældent, men det går næsten aldrig galt, siger Jan Waldau.

På Vejle Havn mandag morgen gik det heller ikke værre, end at morgentrafikken blev generet i godt en time.

Alligevel har DB Cargo, modsat havarikommissionen, iværksat en omfattende undersøgelse af hændelsen.

Lige nu er vi ikke tilfredse, og derfor undersøger vi, hvad der er gået galt.
Jan Wildau, kommunikationsdirektør ved DB Cargo
De efterforsker jernbaneuheld
Uheld og ulykker på danske jernbaner undersøges af Havarikommissionens Jernbanenhed.Frem til 1996 blev undersøgelser af større ulykker gennemført af DSB's havarigruppe med reference til generaldirektøren. Ved etablering af Jernbanetilsynet i 1996 - en uafhængig myndighed for alle danske jernbaner - blev ansvaret for undersøgelser af jernbaneulykker og hændelser placeret ved Jernbanetilsynet for at gøre undersøgelsesarbejdet uafhængigt af DSB.

I 2004 blev ansvar og beføjelser overført til Havarikommissionen for Civil Luftfart og Jernbane for at gøre undersøgelser uafhængige, både i forhold til jernbanevirksomheder og myndigheder samt i overensstemmelse med det europæiske jernbanesikkerhedsdirektiv.

Havarikommissionens Jernbaneenhed består i dag af to personer; en faglig chef samt en senior undersøger.

(kilde: Havarikommissionens for Civil Luftfart og Jernbanes hjemmeside)

En fejl skal altid undersøges

- Lige nu kan jeg ikke sige, hvad afsporingen skyldtes. Vi har startet en undersøgelsesproces, som vores egne specialuddannede medarbejdere gennemfører, fortæller kommunikationsdirektøren.

Han forklarer om undersøgelsen, at selvom afsporingen ikke fik nævneværdige konsekvenser, så skal noget sådant ikke ske.

- Det er en lille ting, men som ansvarlig virksomhed er det vigtigt, at vi ved, hvad der foregår. Hjulene skal stå skinnerne og ikke på svellerne - når det ikke sker, er der sket en fejl, så derfor er det naturligt, at vi undersøger det, påpeger Jan Wildau.

Han fortæller mandag eftermiddag, at DB Cargo's egne undersøgere allerede har gennemført de første interviews med de folk, der var til stede, da hændelsen skete.

- Desuden skal vi kigge på vognene og infrastrukturen på stedet, og på den måde forsøger vi at komme så tæt på en afklaring af hændelserne som muligt, så vi kan systematisere det.

Ikke tilfredsstillende

Der gik kun godt en time fra de to godsvogne hoppede af sporet klokken 08.52, til de kom tilbage på sporet igen kort efter klokken 10.

Alligevel ønsker Jan Wildau ikke at rose nogen for deres hurtige indsats - endnu.

- Vi kan konstatere, at man hurtigt er tilbage i drift. Det vidner om, at de mennesker, der er på stedet, ved, hvad det handler om, og at der er grænser for, hvor alvorlig sagen er, siger han og fortsætter:

- Hvad man ellers kan mene om det, der er foregået, kan jeg ikke sige noget om, siger han og understreger, at DB Cargo som jernbanevirksomhed ikke danner holdninger, før man har researchet, analyseret og konkluderet på hændelsen.

- Hvis der skal siges noget pænt, så der skal der være grundlag for det. Lige nu er vi ikke tilfredse, og derfor undersøger vi, hvad der er gået galt.

DB Cargo efter afsporing: Vi er ikke tilfredse med det, der er sket

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.