DSB mister Vejle-rute til konkurrent: Arriva-tog rykker ind

Fra december 2020 skal der køre Arriva-tog i stedet for DSB-tog på strækningen mellem Vejle og Struer. Arkivfoto

DSB mister Vejle-rute til konkurrent: Arriva-tog rykker ind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fra år 2020 kommer der til at trille både Arriva- og DSB-tog på Vejle Banegård. Arriva skal stå for togdriften på sporene mellem Vejle og Struer.

Vejle: I fremtiden kommer passagerer på togstrækningen mellem Vejle og Struer til at sætte sig ind i Arriva-tog i stedet for DSB-tog. Arriva har vundet et udbud af togdriften på strækningen fra den 13. december 2020 til 9. december 2028 med mulighed for to års forlængelse. Det oplyser transport-, bygnings-, og boligministeriet i en pressemeddelelse torsdag aften. Vejle-Struer-strækningen vil dog stadig have otte afgange dagligt til København, som køres af DSB.

Arriva vandt udbuddet af togdriften i Midt- og Vestjylland på en række ruter, som firmaet allerede nu betjener. Derudover vandt Arriva to ruter, som bliver drevet af DSB i dag. Udover Vejle-Struer-strækningen drejer det sig om Svendborgbanen mellem Odense og Svendborg.

Der var givet tre tilbud på udbuddet, og Arriva blev valgt som det billigste.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) forventer, at passagererne vil komme til at opleve god betjening, når den nye operatør tager over.

- Vores erfaringer med udbud af den midt- og vestjyske togtrafik viser, at det giver god mening for passagererne og skatteyderne at konkurrenceudsætte togtrafik. I de to første kontraktperioder har vi fået både billigere og mere punktlig togtrafik med et højt serviceniveau til passagererne. Jeg forventer, at Arriva vil fortsætte den udvikling og levere høj service og punktlige tog i den kommende kontraktperiode, udtaler Ole Birk Olesen.

Arriva skal betjene ruterne med samme antal togafgange og med samme krav til punktlighed og kundetilfredshed, som der er i dag.

Hos Arriva er der naturligt nok glæde over den nye aftale.

- Vi har serviceret passagererne i det midt- og vestjyske i 15 år, og vi ser rigtig meget frem til fortsat at levere høj kvalitet og rettidig togdrift de næste otte år, udtaler adm. direktør i Arriva Danmark, Nikolaj Wendelboe, i en pressemeddelelse.

Prisen for Arrivas tilbud for alle ruterne lyder på godt 1,6 milliarder kroner. Det betyder ifølge transport-, bygnings- og boligministeriet en besparelse på 30 procent per kørt kilometer i forhold til i dag.

Aftalen skal nu endeligt godkendes i Folketingets Finansudvalg.

Arriva fortsætter på de grønne og den gule strækning og overtager de to røde strækninger. Den blå skal fremover trafikeres med tog fra Lemvigbanen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
Arriva fortsætter på de grønne og den gule strækning og overtager de to røde strækninger. Den blå skal fremover trafikeres med tog fra Lemvigbanen. Illustration: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet

DSB mister Vejle-rute til konkurrent: Arriva-tog rykker ind

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce