Dennis fra Vejle kører Le Mans i weekenden: Det er en meget uvirkelig følelse og lidt skræmmende

Selvom Dennis Andersen er amatør og deler Oreca-bilen med to professionelle kørere, skal han sidde bag rattet mindst seks af de 24 timer, som det klassiske og prestigefyldte Le Mans varer. Foto: High Class Racing

Dennis fra Vejle kører Le Mans i weekenden: Det er en meget uvirkelig følelse og lidt skræmmende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejlensiske Dennis Andersen er én blandt tre kørere på holdet High Class Racing. Han bliver testet maksimalt på Le Mans, der regnes som et af verdens hårdeste og mest prestigefyldte racerløb. Starten går i dag.

Le Mans: Aldrig tidligere er så mange danskere stillet til start i det klassiske og 24 timer lange racerløb Le Mans i Frankrig.

Blandt de otte kørere med rødbedefarvet pas har vejlensiske Dennis Andersen i al stilfærdighed besat en af pladserne.

Han sidder bag rettet i en Oreca og kører for det danskejede team High Class Racing, som han er medejer af.

- Det er fantastisk at være med i Le Mans. Det er også en meget uvirkelig følelse og lidt skræmmende, for dette løb er så stort et show. Det er en del af oplevelsen, og det er også fascinerende. De første mange telte med Dannebrog er rejst hernede, og det bliver helt vildt, når det hele er fyldt med publikum, fortæller Dennis Andersen i telefonen fra Frankrig.

Det er fantastisk at være med i Le Mans. Det er også en meget uvirkelig følelse og lidt skræmmende, for dette løb er så stort et show.
Dennis Andersen
Vinderen - det er den bil, der kører længst
Le Mans, der afvikles ved den franske by af samme navn, blev første gang afviklet i 1923.Le Mans ligger et par hundrede kilometer sydvest for Paris.

I år køres den 87. udgave af Le Mans, der er et langdistanceløb over 24 timer: Den bil, der har kørt længst efter et døgn, vinder.

I år deltager 62 biler i løbet, hvilket er to flere end sidste år. Bilerne kører i fire forskellige klasser: LMP1, LMP2, GTE Pro og GTE AM.

Otte danskere stiller til start ved årets løb. Ingen af dem kører i den hurtigste klasse, mens vejlensiske Dennis Andersen er blandt tre danskere i de næsthurtigste biler i LMP2-klassen.
Dennis Andersen beskriver sig selv som lidt introvert, men i Le Mans slipper han ikke uden om den store opmærksomhed, der er omkring alle 62 deltagende teams. Foto: High Class Racing
Dennis Andersen beskriver sig selv som lidt introvert, men i Le Mans slipper han ikke uden om den store opmærksomhed, der er omkring alle 62 deltagende teams. Foto: High Class Racing

Kørt ræs i 11 år

Den 44-årige vejlenser bor i dag i Malaga og tjener sine penge på et succesfuldt it-firma. Det har banet vej ind i motorsporten.

Det er dog langt fra nogen uerfaren racerkører, der deltager i sit første Le Mans - et langdistance-løb, mange regner for at være et af verdens hårdeste og mest prestigefyldte racerløb.

Dennis Andersen har kørt ræs i 11 år og har udviklet sig til en habil kører, selvom han som amatør også erkender, at han ikke kan måle sig med de professionelle - nordjyske Anders Fjordbach og schweiziske Mathias Beche - han deler sædet med i Oreca-bilen under Le Mans.

Taber lidt tid

Det bliver en hård fysisk test for alle deltagere, og Dennis Andersen skal som alle andre sidde mindst seks timer bag rattet i løbet, som 30.000 danskere forventes at følge fra langsider og sving.

- Jeg er i den stærke ende af amatørerne, men i vores bil er jeg stadig klart amatøren. Vi taber lidt tid, når jeg sætter mig bag rattet. Jeg har nu kørt i mere end 10 år, mens de her professionelle drenge startede i gokart. Deres erfaring fra måske 100 gokartløb om året kan jeg ikke indhente ved at træne, køre løb og testdage, erkender vejlenseren.

Skal ikke lave fejl

High Class Racing har stået to år på reservelisten hos Le Mans. Men for et par måneder siden valgte løbsledelsen at udvide feltet med to ekstra biler til 62, og det sikrede det danske hold en plads i det fine selskab i den klasse, der hedder LMP2.

Det er niveauet lige under de hurtigste biler, der blandt andet har kørere som tidligere Formel 1-verdensmester Fernando Alonso bag rattet.

- Som hold er ambitionen først og fremmest at gennemføre, og kan vi komme i top 10, vil det være flot. For mig personligt er ambitionen at lade være med at lave åndssvage fejl. Jeg kører sammen med to rigtigt dygtige kørere, som nok skal præstere godt. Kan vi holde os uden problemer, får vi typisk gode resultater. Men her er det 24 timer, og derfor handler det meget om held og om, hvordan vi håndterer de problemer, der opstår, siger Dennis Andersen.

Har virket urealistisk

Han har tidligere kørt på Le Mans i 2011. Det var i et af supportløbene, der køres før hovedløbet, da han kørte en Ferrari i GT3-klassen i sit eget team, han havde etableret med den danske professionelle kører, Martin Jensen.

Holdet eksisterer ikke mere, men Dennis Andersen fik en forsmag på den særlige Le Mans-stemning.

- Jeg har aldrig haft Le Mans som et mål. Det har været en drøm, men ikke et mål. Det har virket for urealistisk, for jeg har ikke set mig selv som god nok. Jeg er typisk rimeligt kritisk over for min egen performance generelt, siger Dennis Andersen.

Men erfaringen har han fået efter at have kørt asiatisk Le Mans-serie sidste sæson og den europæiske Le Mans-serie i to år, mens Dennis Andersen og Anders Fjordbach tilbage i 2015 blandt andet deltog i 24 timer-løbet på Spa i Belgien.

- Det sjove er, at vi allerede i 2017 blev tilbudt at stille op i Le Mans. Da havde Anders og jeg lige startet vores LMP2-projekt, hvilket var et skridt op i forhold til de biler, vi havde kørt tidligere. Og uden den store erfaring havde vi ikke lyst til at deltage i Le Mans, fortæller vejlenseren.

Svært at nå podiet

Den professionelle kører har coachet amatøren så godt, at holdet fik en fantastisk start på den europæiske Le Mans-serie i år.

På Silverstone i England og Monza i Italien blev det til to tredjepladser, mens holdet lige nu er placeret midt i feltet samlet i serien, hvor der køres løb af fire timer.

- Det er bare svært at konkurrere om podieplaceringerne, hvis syv af bilerne alle har professionelle kørere i bilerne, siger Dennis Andersen, som glæder sig til starten lørdag klokken 15.

Dennis fra Vejle kører Le Mans i weekenden: Det er en meget uvirkelig følelse og lidt skræmmende

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce