Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Dommen over nyt cykel-påfund er hård: - Det er blot endnu et stupidt tiltag

Sådan kommer Blegbanken ved Sct. Norberts Skole til at tage sig ud, når vejen omdannes til cykelgade. Den nuværende fodgængerovergang flyttes og udstyres med lyssignal. Illustration: Vejle Kommune

Dommen over nyt cykel-påfund er hård: - Det er blot endnu et stupidt tiltag

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Debatten syder på Facebook, og vejlenserne er ikke tossede med, at cyklisterne får mere magt i centrum.

Vejle: - Det er da det glade vanvid. Det er den eneste mulighed for at krydse byen i bil.

Anders Lauesen er ikke i tvivl.

Han synes ganske enkelt, det er tåbeligt, at Kirkegade fremover kan hedde Cykelgade. Og han er langt fra alene om den holdning.

I øjeblikket diskuteres der på livet løs på Vejle Amts Folkeblads Facebook-side. Anledningen er politikernes seneste påfund om at lade jernheste og biler deles om pladsen på blandt andet strækningen fra Grønnegade mod Rådhustorvet. Vel at mærke på cyklisternes præmisser.

Snæver passage forvandles til cykelgade
Cyklisterne får egen gade
Vejle Kommune har indkaldt de handlende i byen til informationsmøde om cykelstiarbejdet, der så småt er i gang.Mødet holdes tirsdag 22. august. I invitationen har forvaltningen tilføjet følgende definition på en cykelgade: En cykelgade er en vej, hvor kørebanen er reserveret til cyklisterne, men biler må gerne køre der.

Hastighedsgrænsen er stadigvæk den skiltede hastighed, men bilerne opfordres til at køre med en hastighed svarende til cyklisters hastighed. De kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for hinanden.

Endnu en lappeløsning

Med andre ord skal bilisterne ned i cykeltempo. Sådan er det på mange måder i dag - men fremover vil der blive gjort opmærksom på gadens nye status med afmærkning og skilte.

Men det huer ikke folk.

- Lappeløsning på lappeløsning på lappeløsning har ført til det ene mere tåbelige forsøg på at løse Vejles infrastrukturproblemer. Det er blot endnu et stupidt tiltag, skriver Lars Rasmussen.

- Godt at man snart flytter fra det centrale Vejle. Man kan jo efterhånden ikke komme hverken frem eller tilbage i den her by, medmindre man er på cykel, supplerer Dion Eskelund.

Især har det givet vejlenserne skrivekløe, at man som trafikant vil møde røde og grønne farver. Fodgængerovergangen ved Sct. Norberts Skole flyttes tættere på Vedelsgade og udstyres med lyssignal.

Rødt lys til lyskryds

På den måde vil man sikre eleverne bedre og samtidig skabe mere flydende trafik, fordi trafikanterne ikke er nødt til at standse, hver gang en elev skal krydse gaden.

- Hvem er den tåbe, der mener, lyssignaler alle steder er vejen frem. Folk holder bare og venter på ingenting, skriver Jesper Jönsson.

- Med alle de lyskryds minder en cykeltur gennem Vejle jo om intervaltræning med alle de stop, mener Allan Harboe.

Enkelte hylder også det politiske flertals beslutning.

- Fantastisk. Min datter går på Sct. Norbert, og det er på nuværende tidspunkt utrygt at færdes over vejen, da der er mange bilister, der bestemt ikke tager hensyn til børnene, lyder det fra Maria Lyhne.