Gammelhavn-projektet: Der kan komme flere boliger end de planlagte

De seneste tegninger viser projektet set fra Koldingvej på tværs af Fredericiavej mod Sønderbrogade. Butiksnavnene på facaden er ifølge projektudviklingschef Lise Madsen fra NPV kun dummy-skilte. Der er ikke indgået bindende aftaler med alle kommende lejere. Illustration: NPV/Årstiderne Arkitekter

Gammelhavn-projektet: Der kan komme flere boliger end de planlagte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Gammelhavnprojektet på posthus- og godsbanegrunden kan ende med flere boliger end de planlagte 350.

Vejle: Mens Vejle mangler boliger, er der ikke samme efterspørgsel på erhvervslejemål.

Med den erkendelse arbejder selskabet bag Gammelhavnprojektet, NPV, lige nu på at omdanne erhvervs-kvadratmeter til lejligheder. Som projektudviklingschef Lise Madsen forklarer:

- Vi kan jo læse, at der mangler boliger i Vejle, og vi kan finde plads til mere end de 350, der er planlagt lige nu. Vi har forbindelse til byens mæglere, og arbejder på at udvide antallet af lejligheder.

På forhånd er der reserveret 33.000 kvadratmeter til boliger og erhverv, men uden at det er specificeret, hvor meget der skal være bolig og hvor meget erhvervslejemål.

Derimod slår lokalplanen fast, at der højst må være 30.000 kvadratmeter butiksareal.

Projekt på 93.000 kvadratmeter
Gammelhavnprojektet betyder efter planen 93.000 kvadratmeter nybyggeri på grunden omgivet af Fredericiavej, Sønderbrogade, Gammelhavn og en ny planlagt vej over godsbanearealet.Efter planen skal de 30.000 kvadratmeter bruges til nye butikker -et 10.000 kvadratmeter stormagasin -muligvis Magasin, to store boksbutikker, en række mindre butikker og dagligvarehandel.

Projektet skal som udgangspunkt rumme 350 boliger - heraf cirka 80 almene med kommunal støtte. Boligdelen fylder sammen med erhvervslejemål 33.000 kvadratmeter.

Der er mulighed for hotel, restauranter og legeland på yderligere 10.000 kvadratmeter.

Dertil kommer cirka 1.300 parkeringspladser.

Ifølge planen må der bygges i op til syv etager i karré-byggeriet.

Parkeringshuset må dog være otte etager. Karréen omgiver en park, som anlægges i anden sals højde med offentlig adgang fra Sønderbrogade og Gammelhavn.

Kommunen skal bekoste en ny vejløsning - der lukker Sønderbrogade og i stedet sender trafikken sydøst om projektet på en ny vej mellem Borgvold/ Gammelhavn og Fredericiavej.

Prisen for vejløsningen er ukendt, men der tales om beløb fra 60 til 100 millioner kroner.

I dag ejer tre forskellige parter -DSB, Banedanmark og PostNord Danmark den knap 54.000 kvadratmeter store grund.

Venter på klagenævn

Her knap et år efter lokalplanen blev vedtaget, er alle aftaler ikke på plads. Hverken når det gælder NPVs køb af den 54.000 kvadratmeter store grund eller udlejning af de mange butikskvadratmeter.

Efter byrådet vedtog lokalplanen, klagede blandt andet en række butiksejere til Naturklagenævnet, og før den klage er færdigbehandlet er lokalplanen ikke endelig:

- En endelig lokalplan er et af vilkårene i de købsaftaler, NPV har indgået, forklarer projektudviklingschef Lise Madsen om handlerne med grundens nuværende ejere, Postnord Danmark, Banedanmark og DSB.

Heller ikke aftalerne med butikskæder som Magasin og Zara er på plads:

- De er interesserede i projektet, men vi har ikke noget endeligt tilsagn, siger Lise Madsen.

Byggestart om et års tid

På spørgsmålet om, hvornår arbejdet med Gammelhavnprojektet bevæger sig fra papirplanerne ud i virkeligheden, lyder svaret fra NPVs direktør, Jens Schaumann:

- Jeg vil tro, at vi er fremme i slutningen af næste år eller starten af 2019. Et stort projekt som dette tager tid, siger han.

Imens arbejdes der, som det fremgår andetsteds, på det endelige design af projektet, der kan ende med flere boliger end oprindelig planlagt.

Gammelhavn-projektet: Der kan komme flere boliger end de planlagte

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce