Handelskrig på gågaden: Det fyger med beskyldninger mellem Bryggen og NPV

Der er udbrudt handelskrigslignende forhold mellem Bryggen og NPV, der bygger på nabogrunden over for indkøbscentret. Begge parter kritiserer hinanden for hvervning af kommende lejere. Illustration: Årstiderne Arkitekter

Handelskrig på gågaden: Det fyger med beskyldninger mellem Bryggen og NPV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

NPV er ikke nået i mål med at udleje de mange kvadratmeter på Posthusgrunden. En del af selskabets forklaring ligger i Bryggen på nabogrunden.

Vejle: Næsten to tredjedele af de planlagte butikker i Posthusgrunden-projektet er nu pillet ud af den storstilede plan.

Projektet, der oprindeligt var prissat til cirka to milliarder kroner, beskærer udviklingsselskabet NPV fra 27.000 til 10.000 butikskvadratmeter.

Dermed bliver det samlede handelsareal på Gammelhavn langt mindre end naboen Bryggen, hvis butikslejemål spreder sig over i alt 23.000 kvadratmeter rundt på centrets to butiksetager.

Butikkerne på Posthusgrunden var aldrig planlagt til at ligge i et center som Bryggen, for de får alle egen indgang ud mod gaden. Men netop Bryggen er en af NPV's hovedforklaringer på, hvorfor selskabet gennem tre år ikke er nået i mål med udlejningen af de mange planlagte butikslokaler.

Der er tale om ikke-markedsmæssige vilkår, som reflekterer de udfordringer, Bryggen fra første færd har haft.
Jens Schaumann, direktør i NPV

Kørt med kronisk tomgang

NPV erkender, at udlejningen har været udfordret af detailbranchens generelle udvikling med en tiltagende nethandel, der har medført et stadigt stigende pres på de fysiske butikker.

"En anden og mere væsentlig årsag til projektets udlejningsmæssige udfordringer må tilskrives det faktum, at Gammelhavn i hele forløbet har skullet konkurrere med de lejevilkår, som Bryggen konsekvent har tilbudt til potentielle lejere i Gammelhavn. Der er tale om ikke-markedsmæssige vilkår, som reflekterer de udfordringer, som Bryggen fra første færd har haft med at opnå det for en normal drift nødvendige besøgstal," skriver NPV til avisen.

Vejle Amts Folkeblad har bedt NPV give konkrete eksempler på butikker og kæder, som selskabet har mistet aftaler med som følge af Bryggens underbud på lejevilkårene. Men direktør Jens Schaumann ønsker ikke at afsløre indholdet af de konkrete forhandlinger, der er foregået med potentielle lejere.

- Vi haft flere lejere på bedding, men stort set hver gang har de fået et mere konkurrencedygtigt tilbud fra Bryggen, som har været kronisk udfordret med udlejningen. Det har været tilbud, der har ligget under markedsværdien. Det er selvfølgelig helt legalt og et udtryk for deres udfordringer, men det har ikke hjulpet på vores udlejning, siger Jens Schaumann.

Afviser at underbyde markedet

Han kalder Bryggens ageren ironisk, fordi centrets problemer i hans øjne vil aftage med forlængelsen af Vejles gågade og de ekstra kunder, som Gammelhavn-projektet vil tiltrække.

Et projekt, hvis samlede boligareal nu øges med 15.000 kvadratmeter til cirka 51.000 kvadratmeter.

I Bryggen afviser shopping center manager Claus Brændgaard enhver snak om, at centret underbyder markedet i konkurrence med NPV's projekt.

- Deres udmelding overrasker mig, for vi udbyder ikke lejemål under markedsværdien. Vi forhandler på markedsvilkår. Vi har også oplevet, at vi forhandler med de samme lejere som NPV, og der er ingen tvivl om, at de kigger på, hvor det er bedst at ligge, siger Claus Brændgaard.

Ser realiteten i øjnene

Han går ikke af vejen for at kritisere NPV's salgsmetoder. Ikke mindst i lyset af, at Kvickly har valgt at forlade Bryggen til fordel for Posthusgrunden.

- Vi har oplevet, at NPV har henvendt sig til flere af vores eksisterende lejere og stort set alle butikker i gågaden. Det stemmer ikke helt overens med, at de kun ville tilføre nye butikker til byen. Men det er dejligt, at de nu har set realiteten i øjnene og har beskåret antallet af detail-kvadratmeter. Det er ingen hemmelighed, at vi har tomme lejemål, og at der står meget tomt på gågaden. Men som citycenter har vi behov for en stærk gågade og ikke flere detailkvadratmeter, siger center manageren.

Hos NPV afviser Jens Schaumann kritikken fra Bryggen.

- Vi er ikke gået på hugst. Kvickly kom til os, fordi de synes, at vi havde en bedre løsning, og dagligvarer har ikke været den store udfordring i projektet, for vi har tidligere haft andre med, siger direktøren.

Handelskrig på gågaden: Det fyger med beskyldninger mellem Bryggen og NPV

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce