Hverdag på Jellingvej: Bilerne kører på fortovet for at undgå sammenstød

Bybussen kører halvt inde på de modkørendes bane, hvilket ikke er ulovligt, fordi midterlinien er stiplet. Men det giver problemer for de modkørende, og indimellem bliver pladsen så trang, at nogle biler vælger at køre op over fortovet. Foto: Yilmaz Polat

Hverdag på Jellingvej: Bilerne kører på fortovet for at undgå sammenstød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Uhrhøj-borger Finn Johansen undrer sig over Vejle Kommune, der udskriver bøder, hvis biler er delvist parkeret på fortovET. På Jellingvej er der ikke længere plads til modkørende biler.

Uhrhøj: En bybus kommer kørende oppe fra Uhrhøj og når ned forbi højhuset på Jellingvej, da problemet opstår.

En lastbil er på vej op ad bakken, og de to brede køretøjer kan ikke passere hinanden, fordi der holder en hel stribe af parkerede biler og optager en stor del af den ene kørebane på Jellingvej. Lastbilen placerer det ene sæt dæk på fortovet, og det presser et par cyklister helt ind mod muren ved fortovet.

Samme scene gentager sig lidt senere, hvor en anden lastbil kører ned ad bakken, og her ender flere personbiler med at køre op over fortovet for at være sikker på ikke at kollidere med den modkørende lastbil.

På fortovet står Uhrhøj-borger Finn Johansen og betragter trafikken med hovedrysten, som han har gjort adskillige gange før. Han går ofte ad Jellingvej og undrer sig over Vejle Kommunes håndtering af den trafikerede bakke.

Prøv at tænke, når det bliver glat, og de store biler skal forbi hinanden på bakken. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der skal ske en ulykke, inden man gør noget.
Finn Johansen, Uhrhøj-borger
Overvejer at sætte fortovskilte op
Det er ikke blot de snævre forhold for bilister op og ned ad Jellingvej, der har optaget avisens spalter de seneste uger.

Det gælder også forholdene for fodgængere og cyklister, da vi skrev om Anne Marie Dejgaard Larsen, der flere gange var blevet ramt af cyklister på fortovet.

Det udløste en debat om cyklisterne forhold på bakken og den alternative sti gennem skoven, men en del cyklister benytter fortsat fortovet, selvom politiet har været forbi med "det gule kort". Derfor overvejer Vejle Kommune nu at sætte skilte op ved fortovet.

- Forvaltningen er ved at undersøge, om der kan sættes såkaldte D22-tavler op på strækningen for at gøre det tydeligt for cyklister, at sideanlægget langs Jellingvej er et fortov, hvor der ikke må cykles. Det er ikke afklaret endnu, om det kan lade sig gøre, siger Christoffer Melson (V), formand for teknisk udvalg.

Det kræver først grønt lys fra Sydøstjyllands Politi, inden skiltene kan komme op.
Det er striben af parkerede biler ned ad bakken på Jellingvej, der skaber problemerne. Tidligere holdt de delvist på fortovet, men det er ikke længere tilladt, og derfor er der kamp om pladsen på kørebanen. Foto: Yilmaz Polat
Det er striben af parkerede biler ned ad bakken på Jellingvej, der skaber problemerne. Tidligere holdt de delvist på fortovet, men det er ikke længere tilladt, og derfor er der kamp om pladsen på kørebanen. Foto: Yilmaz Polat

Alle er i modsatte bane

- Der er stort set ikke plads til cyklister på vejen, når to biler kører forbi hinanden. Problemet er, at kommunen ikke længere tillader, at bilisterne parkerer på en del af fortovet op ad Jellingvej. De holder nu alle med alle fire hjul ude på vejen, og så er der ikke plads til bilerne, siger Finn Johansen.

Og man kan hurtigt konstatere, at han har ret. For stort set samtlige biler, der kører ned ad bakken, har dele af køretøjet placeret i det modkørende spor. Plads nok i egen vognbane er der ikke på grund af de parkerede biler.

- Prøv at tænke, når det bliver glat, og de store biler skal forbi hinanden på bakken. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om der skal ske en ulykke, inden man gør noget, siger Finn Johansen.

Han foreslår, at kommunen markerer med streger, hvor langt bilerne må holde ude på vejen, så man samtidig igen tillader bilerne, at de delvist må parkere på fortovet. Samme "halve" bås-markeringer er Vestergade udstyret med i dag.

Kan give dispensation

Det er ikke kun på Jellingvej, at reglerne for parkering på fortovene er strammet. Det er lovgivningen i hele landet, der er ændret tilbage i 2014, men landets kommuner har mulighed for at dispensere for forbuddet, hvor de lokale forhold taler for det.

Og Vejle Kommune er lydhør over for problematikken på den trafikerede vej til og fra Uhrhøj.

- Det er bestemt noget, der skal kigges på. Udfordringen i Vejle er vores geografi, for det er svært at udvide Jellingvej. Men det er uhensigtsmæssigt, at man skal sno sig ud mellem parkerede biler. Det er også derfor, at vi bruger rigtig mange penge på en alternativ rute op til Uhrhøj, for Jellingvej er ikke voldsomt egnet til den meget trafik, der er i dag, og som kommer i fremtiden, siger formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson (V).

Han vil gerne kigge på en mere kortsigtet løsning end den ringvej, kommunen er i gang med at planlægge op til Uhrhøj. Derfor har han sat forvaltningen til at undersøge mulighederne for den delvise parkering på fortovet.

Der er flere muligheder

Det er en løsning, der også kræver grønt lys fra Sydøstjyllands Politi og her ser lederen af færdselsafdelingen, Jesper Engelund, flere muligheder.

- Det går ikke, hvis bilister kører op over fortovet. Hvis det er et gængs problem, har vi noget, vi skal kigge på. Enten kan man tillade at holde med en del af køretøjet på fortovet, eller man kan helt forbyde parkering på strækningen. En tredje mulighed er at etablere p-lommer, så biler kan passere hinanden imellem dem, siger han.

Status er, at politi og kommune nu er i dialog for at finde en løsning.

Hverdag på Jellingvej: Bilerne kører på fortovet for at undgå sammenstød

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce