Kommunen vil ofre fem millioner på ny bro til Havneøen

Den planlagte bro til havneøen er ikke den første, kommunen bekoster. En fodgængerbro til fire millioner kroner forbinder allerede havneøen med træmolen foran boligprojektet Kanalfronten. Arkivfoto: Mette Mørk

Kommunen vil ofre fem millioner på ny bro til Havneøen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Projektet skal blandt andet sikre, at der bliver bedre vandgennemstrømning til kanalen rundt om øen.

Vejle: I en ikke fjern fremtid kan besøgende og beboere på Havneøen i Vejle køre over den kommunale kanal rundt om øen via en bro.

I dag er øen landfast med resten af nordkajen. Et rør fører vandet fra kanalen ud i havnebassinet. Men i forbindelse med budgettet for 2019 besluttede et flertal i byrådet at bruge fem millioner kroner på at anlægge en bro - blandt andet for at sikre bedre vandgennemstrømning i kanalen.

Det vil koste mindst fem millioner kroner at grave jorden væk og etablere en bro. Den sum skal frigives på næste uges møde i økonomiudvalget. Samtidigt er der afsat en million kroner i 2020. Det beløb skal bruges på aktivitetspladser i området - måske i stil med den legeplads med hval, der blev anlagt i sommer.

300 millioner kroner til havnen
Vejle Kommunes regning for den nye bydel omkring lystbådehavnen løber op i knap 300 millioner kroner.

Siden 2010 har kommunen blandt andet brugt millioner på en ny lystbådehavn, kanalen rundt om havneøen inklusive træmoler og senest den 300 meter lange pier, der strækker sig fra enden af havneøen ud langs sydsiden af lystbådehavnen.

De mange millioner er for en pæn dels vedkommende hentet ved salg af grunde i området - blandt andet til Kirk Kapital.

Måske medfinansiering

Den nye bro fører som nævnt over til havneøen, der ejes af Kirk Kapital. Her vokser et nyt område med eksklusive boliger op i disse år. Derfor er det naturligt at spørge, om ejeren af havneøen også skal bidrage. Kommunaldirektør Niels Ågesen svarer:

- Jeg ser de fem millioner kroner som kommunens bidrag til projektet. Det slår sandsynligvis ikke til. Det afhænger af udformningen af broen og det drøfter vi med Kirk Kapital. Bliver prisen højere, må vi aftale medfinansiering fra ejerne.

Ifølge den foreløbige beskrivelse af broen er der planer om "en let buet stålbro med svære træplanker som dæk. Designet afstemmes i samarbejde med havneøens ejer og arkitekt." Det er i forbindelse med dette samarbejde, at der eventuelt kan blive tale om en merpris for broen, der samtidigt skal dimensioneres, så den kan klare de tunge transporter til byggepladsen.

Indtil nu har Kirk Kapital ikke sparet på projekt havneøen - ikke mindst af hensyn til Olafur Eliassons Fjordenhus, der fungerer som hovedkvarter for netop investeringsselskabet. Blandt andet er selve pladsen foran Fjordenhus belagt med ganske særlige brosten, der er hentet fra en stor gårdsplads i Tjekkiet. Den verdensberømte kunstner ønskede nemlig brosten, der var slidt og afrundede af hestevognskørsel.

Kommunen vil ofre fem millioner på ny bro til Havneøen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce