Kritik af kommunal støtte til lobby-organisation

Hærvejskomitéen blev stiftet ved en konference om midtjysk motorvej i auditoriet på HMN Naturgas i Viborg i 2011. Her holdt daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V) oplæg for blandt andet daværende Viborg-borgmester, Søren Pape Poulsen (K). Arkivfoto:

Kritik af kommunal støtte til lobby-organisation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejle Kommune har siden 2011 støttet Hærvejskomitéen med kontingent og støttebeløb - uden politisk beslutning

Vejle: Siden 2011 har Vejle Kommune støttet den interesseorganisation, der arbejder for en midtjysk motorvej til aflastning af E45.

Hærvejskomitéen har en række kommuner som medlemmer, blandt dem naboerne i Kolding og Billund. Akkurat som Vejle kæmper de for at få anlagt en motorvej, der dels  kan aflaste den østjyske motorvej og samtidigt sikre bedre forbindelse til Billund Lufthavn.

Ikke alle politikere er dog begejstrede for udsigten til mere motorvej, og i Vejle er der aldrig truffet en politisk beslutning om i 2011 at melde kommunen ind i Hærvejskomitéen. En beslutning om at supplere kontingentet på 20.000 kroner om året med et støttebeløb på 30.000 kroner årligt fra 2013, ser også ud til at være truffet via en aftale mellem daværende borgmester Arne Sigtenbjerggaard (V) og administrationen.

Det kom frem på onsdagens byrådsmøde. Her havde SF sat et forslag på dagsordenen om at yde lignende støtte til den forening, der kæmper imod en hærvejsmotorvej - Nej til en hærvejsmotorvej. SF foreslog at sende en check på 100.000 kroner - svarende til to års støtte til Hærvejskomitéen.

Jeg forstår ikke, at nogen undrer sig over, at vi som kommune støtter de, der arbejder for en motorvej som aflastning af E45. Der er intet galt i at støtte med de småbeløb, vi har gjort.
Leif Skov (S) - tidligere borgmester
Motorvejslobby
Siden 2011 har Hærvejskomitéen arbejdet for en midtjysk motorvej. Arbejdet har været med til at sikre, at et flertal i Folketinget har sat gang i en såkaldt VVM-undersøgelse af en linjeføring fra Haderslev til Give.

Vesthimmerland, Viborg, Ikast-Brande, Billund, Vejle, Kolding, Haderslev, Vejen, Varde, Tønder og Region Syddanmark er medlemmer af komitéen.

Den lokale modstand bygger især på frygten for en linjeføring over Vejle Ådal. Samtidigt er der fokus på linjeføringen for en vej, der skal sikre forbindelse mellem E45 og den ny motorvej.
Hærvejskomiteen har presset på for at få en midtjysk motorvej og for at finde den rigtige linjeføring. Her et tidligere kort, der viser de linjer, der har været i spil. Lige nu arbejdes der med en VVM-undersøgelse af en vestlig linjeføring fra Haderslev til Give tæt forbi Billund. Kort: Vejdirektoratet
Hærvejskomiteen har presset på for at få en midtjysk motorvej og for at finde den rigtige linjeføring. Her et tidligere kort, der viser de linjer, der har været i spil. Lige nu arbejdes der med en VVM-undersøgelse af en vestlig linjeføring fra Haderslev til Give tæt forbi Billund. Kort: Vejdirektoratet

SF: Støt modstandere

SFs tanke var, at når kommunen officielt støttede en forening, der arbejdede for motorvejen, burde man også i ligestillingens navn støtte de kræfter, der kæmper imod flere motorveje - og ikke mindst en linjeføring på tværs af Vejle Ådal.

Den tanke var der ikke opbakning til. Til gengæld ser det ud til, at byrådet kommer til at tage stilling til fortsat medlemskab af Hærvejskomitéen.

Under en langvarig debat var det den radikale Torben Elsig-Pedersen, der foreslog, at kommunen meldte sig ud. Han var klar med et ændringsforslag til SFs oprindelige forslag. Ændringsforslaget blev dog afvist, da det ifølge borgmester Jens Ejner Christensen ikke kunne kædes sammen med SFs forslag om at støtte modstanderforeningen.

- Så kommer jeg med et forslag til et af de kommende byrådsmøder, lød det derpå fra Torben Elsig.

V: Vanvittigt at gå

Her vil forslaget uden tvivl få opbakning fra blandt andet Socialdemokratiet. Gruppeformand Søren Peschardt mente, at der ikke var grund til at bevare medlemskabet af en forening, der efter hans vurdering har udspillet sin rolle:

- Folketinget har jo sat gang i arbejdet med den nye motorvej og med at finde en linjeføring. Den afgøres på Christiansborg, argumenterede han.

Venstres gruppeformand Christoffer Melson var lodret uenig. I et for ham sjældent følelsesladet indlæg argumenterede han for, at Vejle skulle fortsætte engagementet i lobby-gruppen:

- Det vil være vanvittigt at gå ud. Vi skal søge al den indflydelse, vi kan få. Der er en grund til, at de andre kommuner støtter Hærvejskomitéen. Jeg tror, at den anbefaling komitéen kommer med bliver afgørende for, hvilken linjeføring motorvejen får.

På et af de kommende byrådsmøder, vil det vise sig, om et flertal i byrådet er enige med talsmanden for byrådets største parti, når der skal stemmes om fortsat medlemskab.

Kritik af kommunal støtte til lobby-organisation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce