Må man være to på et løbehjul? Seks skarpe spørgsmål til kommunen

Formanden for Vejle Byråds tekniske udvalg, Gerda Haastrup Jørgensen (V), var en af de første, der kørte en tur på de nye elektriske løbehjul. Nu svarer hun på nogle af de tvivlsspørgsmål, der er. Arkivfoto: Søren E. Alwan

Må man være to på et løbehjul? Seks skarpe spørgsmål til kommunen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Må man køre i gågaden? Hvor mange må man være på et løbehjul ad gangen? Hvad sker der, hvis løbehjulet bliver efterladt på gaden? Vi har spurgt formanden for teknisk udvalg om, hvad der er op og ned i reglerne for de nye elektriske løbehjul i Vejle.

Vejle: Det er ikke lang tid, siden de elektriske løbehjul kom til Vejle. Det svenske firma Voi slap i begyndelsen af juli 100 løbehjul løs i byen, og de har været flittigt brugt siden da.

Men siden indførelsen af løbehjulene, som er sket i samarbejde mellem Voi og Vejle Kommune, har der været en ivrig debat på Facebook om, hvad man egentlig må og ikke må med det tohjulede køretøj.

Inspireret af de tvivlsspørgsmål og den undren, der har hersket i de lokale Facebook-grupper, har vi stillet formanden for teknisk udvalg i Vejle Kommune, Gerda Haastrup Jørgensen (V), seks af de spørgsmål om løbehjulene, som der er mest tvivl om hos vejlenserne.

1. Hvor må man køre med det elektriske løbehjul?

- Der gælder de helt samme regler som for cyklister. Det vil sige på cykelstier og på gaden. Der må køres i gågaden mellem 19 og 09 - ligesom cyklerne, forklarer Gerda Haastrup Jørgensen (V), der er formand for teknisk udvalg i Vejle Kommune.

Ifølge Rådet for Sikker Trafik skal man, som Gerda Haastrup Jørgensen også siger, følge cykelreglerne.

Det betyder, at man også skal følge cyklistsignaler og skiltning, og at man altså ikke må køre på fortovet, på gangstier eller i fodgængerfelter. Derudover skal der også gives tegn ved sving og stop.

2. Hvor mange må man køre på et løbehjul?

Selvom nogle af de unge brugere en gang imellem kører rundt to eller flere på de elektriske løbehjul, så er det altså forbudt.

- Der må være en, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

3. Hvorfor skal man være 18 år for at køre på et løbehjul?

- Det har noget med hastigheden at gøre. Der er blevet sagt og skrevet noget om, at man må være 15 år. Men det er mere folk, der har haft nogle meninger om det på nogle Facebook-opslag, hvor der har været tvivl om, hvorvidt man skulle være 15 eller 18 år. Firmaet har sagt 18 år hele tiden. Til åbningen sagde Vois repræsentant også, at fordi det var el, så var aldersgrænsen nødt til at være 18 år, siger udvalgsformanden.

Tjekker man reglerne hos Rådet for Sikker Trafik, så skal man rent juridisk være 15 år for at køre elløbehjul. Men udlejningsfirmaerne som Voi kan sagtens kræve, at man er 18 år, som det også har valgt at kræve i Vejle og de øvrige danske byer, hvor Voi har elektriske løbehjul.

4. Hvad sker der, hvis man stiller løbehjulene uden for parkeringszonen?

- Der er jo 50 af de såkaldte hubs. Hvis man afleverer dem uden for de steder, så kommer firmaet jo og skal hente dem på et tidspunkt, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

- I forhold til betalingen er det sådan, at nu skal man betale 30 kroner i startgebyr, og hvis man så afleverer løbehjulet et af de 50 steder, så får man 20 kroner retur. Det er noget helt nyt, de valgte at tilføje i sidste uge. Så er det også fair nok, synes jeg, at det koster lidt mere, hvis man ikke afleverer dem tilbage. Så kan vi forhåbentlig også få lidt mere orden i gadebilledet, siger Gerda Haastrup Jørgensen.

5. Hvad skal man gøre, hvis man ser et efterladt løbehjul på gaden?

- Man må meget gerne skrive det inde på "Giv os et praj", som er Vejle Kommunes app til hændelser på vejen. Så bliver det samlet op derinde fra. Folk skriver om det inde på Facebook, og det er også fint nok, men det er ikke sikkert, at de, der skal se det, ser det derinde,siger Gerda Haastrup Jørgensen:

- Så det er bedst at melde det ind på appen. Hvis løbehjulet ligger og flyder, vil det da være pænt lige at lægge det ind til siden, så andre ikke kører over det. For trafiksikkerhedens skyld vil det da være rigtig fint, forklarer formanden for teknisk udvalg.

6. Hvordan er reglerne i forhold til at medbringe løbehjulet til andre byer?

- Det er jo ikke det, der er meningen med det. Der er jo gps i dem, så man kan se, hvor de er, men at tage dem med til andre byer er i al fald ikke med i aftalen, slår Gerda Haastrup Jørgensen fast.

Må man være to på et løbehjul? Seks skarpe spørgsmål til kommunen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce