Vi bruger cookies!

vafo.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.vafo.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Opråb fra skolebestyrelser: Drop nu lappeløsningerne

Centerafdelingerne på Skibet og Mølholm Skole har brug for flere penge, så de kan tilbyde deres elever nogle bedre forhold. Billedet er fra et besøg på Skibet Skole i 2015. Arkivfoto: Michael Svenningsen

Opråb fra skolebestyrelser: Drop nu lappeløsningerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skolebestyrelsen på Skibet og Mølholm Skole er trætte af midlertidige løsninger, og ønsker bedre forhold for deres elever i centerafdelingerne. BFU bakker om, men mangler godkendelse fra økonomiudvalget og byrådet.

Vejle: Centerafdelingerne på Skibet og Mølhom Skole råber om hjælp. Antallet af børn stiger, men pladsen er den samme, og det har ført til uholdbare og dårlige lappeløsninger.

På begge skoler er der opstillet pavilloner for at kompensere for den manglende plads. Men selvom pavillonerne er fine og der er store lokaler i dem, så passer de ikke til de elever, som skal bruge dem.

- I pavillionerne er der dårligt klima og de er indrettet forkert i forhold til elevernes behov, siger Lars Kloster Silkjær, formand for skolebestyrelsen på Skibet Skole.

Han fortæller også, at eleverne er meget følsomme overfor lyde, og at der i pavillonerne er meget lydt og eleverne derfor har svært ved at koncentrere sig.

- Der er jo sket det, at "midlertidigt" er blevet "permanent". Nogle af skolens pavilloner har været der i snart 25 år, siger Lars Kloster Silkjær.

Både Skibet og Mølholm Skole har søgt penge i budgetforliget til at få bygget nogle ordentlige klasseværelser til eleverne i centerafdelingen.

Pladsmangel forpester skoledagen for børn med diagnoser
Hvis vi skal gøre vores elever klar, til den fremtid som venter dem, så skal vi have nogle bedre rammer at gøre det i.
Lars Kloster Silkjær, formand for skolebestyrelsen på Skibet Skole

Børne- og familieudvalget bakker op

Formand for børne- og familieudvalget Dan Skjerning (S) forstår skolernes frustration og bakker op om et milliontilskud.

- Der er ingen tvivl om, at det står højt på vores ønskeliste at optimere de to centerafdelinger, så de passer til elevernes behov. Det burde være muligt, men der er jo stadig en pengekabale, som skal gå op, siger Dan Skjerning.

Der er et enigt flertal i børne- og familieudvalget for at give et tilskud på omkring 20 millioner kroner, men sagen skal stadig drøftes i økonomiudvalget og i byrådet.

- Vi håber, at vi kan påvirke økonomiudvalget og byrådet, fordi der skal simpelthen bare ske noget. Der er et stort problem ude på skolerne og det skal vi forholde os til.

Selvom Dan Skjerning ønsker at hjælpe skolerne hurtigst muligt, så kan han ikke love dem noget.

- Jeg håber virkelig, at de får penge i 2018, men jeg kan ikke love det. Måske kommer pengene først i 2019, men jeg er meget optimistisk og sikker på, at der nok skal komme nogle penge, siger Dan Skjerning.  

Frustration hos forældrene

Forældre til centerafdelingernes børn deler også skolebestyrelsens frustration og bekymring.

Hanrik Daae er far til Lasse, som er autist og går i 4. klasse i Skibet Skoles centerafdeling. Han er bekymret over de dårlige forhold, som mange af centerafdelingens børn dagligt befinder sig i.

- Vi er jo så heldige, at Lasse hører til i de rigtige og optimale klasseværelser, fordi han kun går i 4. klasse. Men jeg frygter for når han skal i 7. klasse og ud i pavillonerne.

I de faste klasseværelser er der taget højde for elevernes særlige behov og indretning og lydniveau er derfor nøje tilpasset. Gulv og døre er støjdæmpede og hver elev har sit eget lille rum at være i.

- Der er jo ikke noget galt med pavillonerne. De passer bare ikke til børn med autisme og det går ud over deres indlæring og sociale kompetencer, siger Henrik Daar, som udover at være far til Lasse også sidder i skolebestyrelsen.

En anden forælder til en elev med autisme fortæller, at datteren ikke længere kan komme i skole, da lokalerne i pavillonen ikke er optimale. Pigen er meget følsom overfor lyde og selv med høreværm, bliver hun forstyrret og kan ikke koncentrere sig. Moderen forklarer, at pigen ligesom mange af de andre børn også har en del udfordringer derhjemme, ikke får det nemmere af de dårlige forhold i skolen.

Forældrene og datteren ønsker at være anonyme.