Påske hos 'de andre': Sådan holder de påske i kirken i Vissingsgade

38-årige Duncan Thompson stammer fra Birmingham i England, hvor metodistkirken i sin tid blev oprettet. Han og hans hustru Anne har været præster på skift i Vejle i snart 15 år. Foto: Yilmaz Polat

Påske hos 'de andre': Sådan holder de påske i kirken i Vissingsgade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Sct. Pouls Kirke i Vissingsgade har en helt særlig påsketradition, som kirkens præst, Duncan Thompson, holder meget af.

Vejle: "Min Gud min Gud, hvorfor har du forladt mig?"

Sådan råbte Jesus fra korset, lige inden han døde. I hvert fald, hvis man læser i Markusevangeliet i Det ny Testamente.

Ifølge den kristne tradition fandt korsfæstelsen af Jesus sted langfredag, og den spiller en alt afgørende rolle i forhold til den kristne tro på, at Jesus gik i døden for al påtage sig al den synd og skam, der er i verden.

At Jesus måtte forlades af Gud og gå alene i døden, så der kunne komme håb i verden, markerer Metodistkirken i Vejle på en ganske særlig måde.

Det fortæller præst Duncan Thompson.

- Langfredag bliver alle vinduer i kirken mørklagt, fortæller han og tilføjer, at mørket får lov at herske i kirken indtil påskemorgen.

Påsken hos "de andre"
Der er godt 4,3 millioner medlemmer af folkekirken, som derved er klart det største kirkesamfund i Danmark.Derfor ved de fleste af os også, hvordan man fejrer de store højtider - for eksempel påske - inden for folkekirken.

Men hvad med de andre og mindre kirkesamfund? Hvordan gør de?

Metodistkirken i Danmark har omkring 2000 medlemmer fordelt på 11 lokale kirker.

Én af dem ligger i Vejle, og den har vi besøgt.
I metodistkirken er det vigtigt at lægge handling bag sin tro, fortæller præst Duncan Thompson. Blandt andet støtter kirken i Vejle et hjem for unge, gravide kvinde i Letland. Her er nogle af de lokale medlemmer i gang med at pakke tøj og andre fornødenheder til hjemmet. Foto: Yilmaz Polat
I metodistkirken er det vigtigt at lægge handling bag sin tro, fortæller præst Duncan Thompson. Blandt andet støtter kirken i Vejle et hjem for unge, gravide kvinde i Letland. Her er nogle af de lokale medlemmer i gang med at pakke tøj og andre fornødenheder til hjemmet. Foto: Yilmaz Polat

Der skal kun et lille lys til

- Påskemorgen har vi to gudstjenester. Den første er klokken 9, og det er nok den mest usædvanlige.

Menigheden kommer ind i den mørke kirke, hvor kirkegængerne synger en salme, og der læses fra påskeberetningen i Bibelen.

- Så tænder jeg stearinlysene på alteret, og bagefter tænder alle i menigheden det stearinlys, de har med. På den måde bliver kirken lyst op med levende lys for at symbolisere, at lyset bryder ud af mørket, forklarer præsten og tilføjer:

- Det er noget af det smukkeste at være med til.

Symbolikken er så tydelig, at alle - fra børn til de ældre - kan forstå meningen med den, oplever Duncan Thompson.

- Selv i den mørkeste tid kan lyset bryde frem, og når bare der er et lille lys, så er det ikke længere mørkt.

Duncan Thomsen stammer fra Birmingham i England, hvor han voksede op i den lokale metodistkirke. Han har ikke oplevet i andre metodistkirker, at man har samme tradition med at mørklægge vinduerne i kirken og oplyse kirken med levende lys.

- Jeg tror, det er en tradition, der hører denne menighed til, gætter han på.

Da Jesus døde på korset kom der håb i verden. Det tror de også på i metodistkirken. I kirken i Vejle har et lille trækors fået en central plads. Her kan man skrive sine bekymringer og navnene på de mennesker, man gerne vil have forbøn for, på et plaster, som bliver klistret på korset. Foto: Yilmaz Polat
Da Jesus døde på korset kom der håb i verden. Det tror de også på i metodistkirken. I kirken i Vejle har et lille trækors fået en central plads. Her kan man skrive sine bekymringer og navnene på de mennesker, man gerne vil have forbøn for, på et plaster, som bliver klistret på korset. Foto: Yilmaz Polat

Velsignet med gode kokke

En anden tradition, som han holder meget af i forbindelse med påsken, er skærtorsdagsmåltidet.

- Her rydder vi kirken for stole og dækker op med borde og spiser sammen. Vi spiser ufattelig godt mad, for vi er velsignet med flere gode kokke, smiler præsten.

Efter måltidet er der nadver omkring bordet - et ritual, der har direkte referencer til det sidste måltid, hvor Jesus indstiftede nadveren.

I det hele taget holder metodisterne af at mødes for at spise og tale sammen.

Helt siden metodistkirken blev stiftet i England i 1700-tallet, har man haft tradition for at mødes.

- For at holde hinanden oppe og stille spørgsmål som: Hvordan går det med din sjæl? Hvad kæmper du med? Hvordan får vi det bedste ud af dig?, forklarer Duncan Thompsen.

Den ældste del af Vejles metodistkirke i Vissingsgade blev indviet i 1876. Det karakteristiske tårn kom til i 1892. Arkivfoto: Torben Glyum
Den ældste del af Vejles metodistkirke i Vissingsgade blev indviet i 1876. Det karakteristiske tårn kom til i 1892. Arkivfoto: Torben Glyum

Man må handle på sin tro

Dog ser han ikke den store forskel på metodistkirken og folkekirken.

Duncan Thompson vil gå så langt som til at sige, at metodistkirken nok er den frikirke i Danmark, som minder mest om folkekirken.

Her er der barnedåb som i folkekirken. Trosbekendelsen er den samme, og det er som oftest også sange af de kendte salmedigtere som Grundtvig og Brorson, der bliver sunget i Sct. Pouls Kirke i Vissingsgade, når menigheden mødes søndag formiddag.

- Den største forskel er nok vores udgangspunkt i, at vi i metodistkirken har særlig vægt på, at Gud arbejder i mennesker for at få det bedste ud af mennesker og forbedre verden, siger han.

Han uddyber, at det gerne skal komme til udtryk i konkrete handlinger. Troen udmønter sig blandt andet i et ønske om at gøre noget godt for andre og hjælpe dem, der er i nød.

Netop det håb, som påsken bringer med sig, gør det endnu mere meningsfyldt at hjælpe, hvor man kan.

- Nu er der håb i verden, for påsken betyder, at døden har mistet sin magt, fastslå Duncan Thompson.

Påske hos 'de andre': Sådan holder de påske i kirken i Vissingsgade

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce